Scandalul drumului către „Athosul românesc”, surpat după o modernizare de 10 milioane euro, continuă FOTO

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După ce Biserica pentru Femei a Mănăstirii Frăsinei - „Athosul românesc” a fost închisă, drumul care duce către sfântul lăcaș secular s-a surpat în urma unor ploi, fapt ce a provocat un nou scandal.

Drumul surpat către Mănăstirea Frăsinei Athosul românesc din Vâlcea Foto captură video jpg
Drumul surpat către Mănăstirea Frăsinei Athosul românesc din Vâlcea Foto captură video

Incidentul a avut loc în urmă cu o săptămână, pe 20 ianuarie, iar de atunci declarațiile controversate și contradictorii, ca și tensiunile iscate în jurul acestuia, continuă, având în vedere că este vorba despre un drum de 13,4 km lungime pentru care s-au cheltuit aproximativ 10 milioane de euro, costul per kilometru fiind peste standardul de maximum al Ministerului Dezvoltării.

Fondurile pentru modernizarea drumului către Mănăstirea Frăsinei din Muereasca - Vâlcea au fost asigurate prin PNDL 2 și bugetul județean.

Noi informații vin să demonstreze că modernizarea nu a ținut cont de problemele apărute de-a lungul timpului pe acest recent drum surpat. 

„Alunecarea de teren nu are legătură cu lucrările recente de modernizare”

Tensiunile au pornit de la o declarație a președintelui Consiliului Județean (CJ) Vâlcea, Constantin Rădulescu. Acesta a afirmat într-un mesaj, prin care încerca să se disculpe și să scape de responsabilitate, având în vedere că drumul se află în administrarea instituției pe care o conduce, la fel și firma care a efectuat refacerea arterei rutiere: „Cu Dumnezeu nu te poți pune!”.

În ciuda faptului că oficialitățile au recunoscut că lucrarea de modernizare a fost realizată pe toată lungimea drumului, cuprins între DN7 / E81 și Mănăstirea Frăsinei din Muereasca Vâlcea, șeful CJ Vâlcea avea să declare: „Această alunecare de teren nu are legătură cu lucrările care au fost făcute recent de modernizare a drumului, de sus până jos, de RAJDP”!

Alunecarea a survenit pe DJ 658, adică pe drumul care a fost modernizat de firma aflată în subordinea Consiliului Județean – Regia Autonomă Județeană de Drumuri și Poduri (RAJDP).

„La data la care zona a fost studiată, până să înceapă lucrările, nu s-a găsit nimic”

Afirmațiile șefului CJ Vâlcea au fost nuanțate de amănunte prin care liderul CJ Vâlcea se contrazice în cele din urmă și explică în final și motivele pentru care s-a ajuns în această situație: „Este o calamitate naturală. Am discutat cu directorul RAJDP – foarte important: la data la care zona a fost studiată, până să înceapă lucrările noastre cele mari, nu s-a găsit nimic în zonă. Practic, nu era apă!”.

Pe scurt, în timpul proiectării pentru lucrarea de modernizare, studiile nu au reliefat probleme în zona în care s-a produs luna aceasta alunecarea.

Localnicii contrazic însă această afirmație și susțin, pe rețelele de socializare, că și în timpul lucrărilor s-ar fi produs alunecări în zonă, dar acest fapt trebuie probat.

„Până să înceapă lucrările noastre, în zonă nu erau probleme!”

Același șef de CJ a mai recunoscut și că ultima lucrare la zona cu probleme a avut loc în urmă cu mai bine de un deceniu. Între timp, aceasta a ieșit din garanție și prin urmare nu mai contează: „Acolo este făcută o lucrare de vreo 12 ani, de o firmă privată... lucrarea este ieșită din garanție, bineînțeles, dar important este ce spune directorul RAJDP, nu eu... până să înceapă lucrările noastre, de sus până jos, în zonă nu erau probleme!”.

Dar cum autoritățile au garantat, pe parcursul și la finalizarea lucrărilor de modernizare, că au fost luate măsuri de întărire a zonelor cu probleme, drumul fiind și în trecut distrus de alunecările de teren, în ciuda garanției constructorului de 10 ani, scandalul pe această temă, cel puțin pe plan local, continuă.

Vina, pasată de la exploatatorii de lemn, la constructorii care reabilitează un drum 

Președintele CJ Vâlcea a dat vina, pentru ce s-a întâmplat, pe exploatatorii de lemn din regiune, menționând că mașinile supraîncărcate cu material lemnos au distrus în doar un an structura drumului.

Primarul localității Muereasca - Vâlcea, pe raza căreia se află Mănăstirea Frăsinei și implicit drumul în cauză, îl contrazice însă.

Cu sau fără intenție, acesta își asumă o parte din vină. „Pe drumul județean 658, în ultimele șase luni nu s-au mai desfășurat transporturi agabaritice cu material lemnos din pădurile localității noastre, din cauza faptului că drumul forestier este în proces de reabilitare. Din ceea ce știu, au fost într-adevăr efectuate transporturi, cu tonaj ridicat, de materiale de construcție pentru modernizarea și reamenajarea drumului forestier care se află în continuarea drumului județean 658”, a recunoscut primarul localității Muereasca, Ion Ungureanu.

Drumul aflat în reabilitare reprezintă o legătură peste dealuri între Mănăstirea Frăsinei și stațiunea Băile Olănești, pentru care s-au alocat fonduri guvernamentale.

Prețul unui kilometru de drum, peste cel maximum din standardul de cost

Tensiunile în cazul drumului către Frăsinei au plecat de la suma uriașă investită în refacerea acestei căi rutiere.

În toamna lui 2021, după explozia prețurilor la materialele de construcții, din perioada pandemiei, Ministerul Dezvoltării stabilea o serie de standarde de cost, pentru proiectele din Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”.  Astfel, pentru un drum județean, autoritatea publică trebuie să aibă în vedere un cost de maximum 560.000 de euro per kilometru.

Drumul Athosului românesc, drum Mănăstirea Frăsinei sau cum pompos îl numea același președinte de Consiliu Județean Vâlcea - „unul dintre cele mai importante drumuri ale creștinătății”, a fost inaugurat la finele lui 2021, dar finalizat total a fost abia anul trecut.

Au existat și alte lucrări care au ridicat probleme: precum trecerea de pietoni care dădea într-un zid sau elementele de siguranță de pe drum sustrase de hoți înainte de inaugurare.

Costul final raportat a fost de peste 42 de milioane de lei. La un calcul simplu, cu rotunjirile de rigoare, reiese că în cazul modernizării drumului către Frăsinei fiecare kilometru a costat în medie în jur de 650.000 de euro, peste standardul de cost maximum al Ministerului Dezvoltării.

Se poate ajunge în continuare, cu mașina, la Mănăstirea Frăsinei

În final, potrivit acelorași autorități județene, în urma surpării drumului au fost luate deja primele măsuri: se face o nouă expertiză și un nou studiu geotehnic, realizate tot de RAJDP Vâlcea, și prin urmare cu alte fonduri din bugetul local.

În acest moment, se poate circula prin zona surpării (vezi galeria foto) și implicit se poate ajunge la Mănăstirea Frăsinei, dar nu în condiții normale, pe un singur sens de mers și cel mai probabil nici de siguranță, având în vedere că alunecarea se poate reactiva în orice moment din cauza precipitațiile bogate.

Mănăstirea Frăsinei, singurul lăcaș de cult secular din țara noastră în care este interzis accesul femeilor de mai bine de un secol și jumătate, a fost ținta unui scandal ale cărui ecouri încă nu s-au stins, intrând din nou în atenția publicului.

Incidentul cu drumul s-a produs la doar trei zile după ce Mitropolia Olteniei anunța că în locul Bisericii pentru Femei - Noul Schit Frăsinei (închisă în data de 10 ianuarie), va construi o lucrare monumentală. Se dorește astfel întărirea „Documentului de Legământ prin Blestem” emis de IPS Irineu, după modelul Sfântului Calinic care a lăsat în zonă, în 1867, o piatră de hotar pe care a scris cu litere chirilice binecuvântări și blesteme pentru femeile care aveau să ajungă în zonă. 

Râmnicu Vâlcea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite