Inaugurat după ce a rămas fără elemente de siguranţă rutieră. Cât a costat „Drumul Athosului românesc” FOTO

0
0
Drumul Atosului românesc - din Muereasca - Vâlcea singura cale rutieră de acces la Mănăstirea Frăsinei Foto Adevărul
Drumul Atosului românesc - din Muereasca - Vâlcea singura cale rutieră de acces la Mănăstirea Frăsinei Foto Adevărul

În urmă cu câteva săptămâni autorităţile judeţene din Vâlcea trăgeau în semnal de alarmă privind sustragerea unor elemente de siguranţă de pe un drum aflat la final de modernizare. Au reuşit între timp să repare stricăciunile şi să inaugureze artera rutieră.

Este vorba despre 13 kilometri de drum care străbat localitatea Muereasca din judeţul Vâlcea, de la DN 7 / E 81, până la o mănăstire celebră în România - Frăsinei - cunoscută drept „Athosul românesc” - pentru că este singurul lăcaş de cult secular (1710) din ţara noastră unde se respectă regulile athonite. 

GALERIE FOTO CU DRUMUL ATHOSULUI ROMÂNESC ŞI MĂNĂSTIREA FRĂSINEI - VÂLCEA

Mai exact este singura mănăstire în care accesul femeilor este restricţionat, iar acest lucru se realizează de peste un secol şi jumătate, regula fiind impusă de episcopul de la acea vreme Calinic de la Cernica, care de altfel a fost şi stareţ al acestui sfânt lăcaş. 

Cel care avea să devină primul ierarh canonizat de BOR, sub numele de Sfântul Calinic de la Cernica, a lăsat un blestem cu limbă de moarte ca nici o reprezentantă din „partea femeiască” să nu poată „să aducă vreun scandal monahilor vieţuitori la Frăsinei”, prin simpla prezenţă, un înscris de acest gen fiind amplasat pe drumul spre mănăstire, la câţiva kilometri depărtare, unde astăzi există o biserică ridicată şi pentru femei. 

Mănăstirea Frăsinei - Vâlcea - Athosul românesc Foto Adevărul - credit DMS

Mănăstirea Frăsinei - Vâlcea - Athosul românesc Foto Adevărul

În cursul acestei săptămâni, odată cu finalizarea lucrărilor de modernizare, drumul în cauză a fost inaugurat. 

Autorităţile au menţionat că un kilometru de drum a costat peste 3 milioane de lei, valoarea totală ridicându-se la mai bine de 42 de milioane de lei. 

Dosar penal pentru distrugeri

Reamintim că în luna octombrie, aceleaşi autorităţi semnalau că mai multe elemente de siguranţă rutieră au dispărut de pe acest drum în timpul lucrărilor de modernizare. 

Poliţia a deschis un dosar penal după ce informaţiile au ajuns în spaţiul public: „Poliţiştii Secţiei 1 Poliţie Rurală Râmnicu Vâlcea s-au deplasat la faţa locului pentru efectuarea de verificări, constatând faptul că mai multe catadioptrii montate pe parapetul de trafic greu, al Drumului Judeţean 658, pe raza comunei Muereasca, au fost distruse. A fost înregistrat un dosar penal în care se vor efectua cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de distrugere, urmând să fie verificate toate aspectele semnalate”, menţionau reprezentanţii Poliţiei Vâlcea.

Şi Consiliul Judeţean Vâlcea a anunţat că intenţionează să monteze un sistem de supraveghere video pe acest drum, pentru a descuraja sustragerile. „Voi face toate demersurile pentru a monta camere de supraveghere şi, în acest fel, pe româneşte, să ne apărăm de hoţi”, preciza şeful administraţiei judeţene, Constantin Rădulescu. 

Oglinzile montate la intersecţii au dispărut de mai multe ori pe parcursul lucrărilor. La fel s-a întâmplat cu semnalizatoarele reflectorizante pentru timp de noapte şi anumite părţi componente de la poduri.

Între timp, piesele lipsă sau distruse au fost înlocuite, iar drumul a fost inaugurat la finele acestei săptămâni. 

Peste 3 milioane de lei - kilometrul de drum

Deşi iniţial au anunţat că au investit peste 10 milioane de euro, în final autorităţile au menţionat că valoarea lucrărilor se ridică la aproximativ 42,8 de milioane de lei, fonduri obţinute de la bugetul de stat, prin PNDL 2 şi din bugetul judeţului. 

Înainte de 1968, acesta era un drum forestier, fiind ulterior transformat în drum comunal, iar din 2000 este drum judeţean. 

Modernizarea totală a început în 2019, după mai bine de 16 ani de la ultima intervenţie pe acest drum, fiind considerată una dintre cele mai complexe lucrări realizate de Regia Autonomă Judeţeană de Drumuri şi Poduri Vâlcea - printre ultimele instituţii de acest gen din România aflată în subordinea Consiliului Judeţean. 

Lucrările au presupus atât asfaltarea celor peste 13 kilometri cât şi consolidarea zonelor unde s-au înregistrat surpări de teren în ultimii ani, lărgirea arterei, precum şi reabilitarea sau construirea mai multor poduri şi podeţe, amenajate rigole şi intersecţii. Drumul are o perioadă de garanţie de 10 ani.

Vă mai recomandăm şi:

Hoţii au sustras elementele de siguranţă rutieră de pe drumul „Athosului românesc”. Măsurile autorităţilor VIDEO

Judeţul care domină topul la alunecări de teren. Miliardul de lei alocat de Guvern, insuficient VIDEO

Râmnicu Vâlcea


Ultimele știri
Cele mai citite