INTERVIU Marian Staş, expert în educaţie. De ce elevii germani se bat pe şcolile profesionale, iar ai noştri fug de ele 35

Învăţământul profesional şi tehnic din România este „sperietoarea“ de care se feresc atât elevii, cât şi părinţii. În timp ce în ţări occidentale către care privim cu jind acest tip de şcolarizare reprezintă trei sferturi din învăţământul liceal, la noi, proporţia este sub 10%, chiar dacă piaţa muncii duce lipsă crâncenă de meseriaşi. Iar această tendinţă se va accentua în viitor.

INTERVIU Marian Staş, expert în educaţie. De ce elevii germani se bat pe şcolile profesionale, iar ai noştri fug de ele Vezi comentarii 35

Elevii protestează la Guvern şi cer soluţii pentru noul an şcolar 2020-2021 | coronavirus

Elevii protestează la Guvern şi cer soluţii pentru noul an şcolar 2020-2021

Protest în faţa Guvernului al reprezentanţilor elevilor. Mai sunt câteva săptămâni până la redeschiderea şcolilor şi elevii cer autorităţilor să prezinte un plan concret privind anul şcolar 2020-2021. În acest context, reprezentanţi ai Asociaţiei Elevilor din Bucureşti vor protesta în faţa Guvernului şi vor cere să li se prezinte soluţii concrete pentru noul an şcolar.

Numărul de ore pentru elevi va fi redus din toamnă

Numărul de ore pentru
elevi va fi redus din toamnă

Ministerul Educaţiei a pus în dezbatere publică un proiect de lege care prevede reducerea numărului de ore petrecute de elevi la şcoală, după ce, în 2019, Parlamentul a votat, iar preşedintele a promulgat legea prin care este stabilit un număr de ore mai mic pentru cele trei cicluri din învăţământul preuniversitar.

Rectorul UBB Cluj: Este foarte puţin probabil ca noul an universitar să se desfăşoare în stil clasic

Rectorul UBB Cluj: Este foarte puţin probabil
ca noul an universitar să se desfăşoare în stil clasic

Daniel David, rectorul Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, susţine că este foarte puţin probabil ca noul an universitar să se desfăşoare în stil clasic, în discuţie fiind un scenariu hibrid, cu prezenţa în oraş doar a studenţilor din anul I, care să participe fizic doar la seminarii şi laboratoare, şi a celor din ultimul an de licenţă sau masterat, de la facultăţile experimentale şi vocaţionale.

În stare de urgenţă sau de alertă, Evaluarea Naţională şi Bacalaureatul pot fi echivalate cu mediile ultimilor ani | coronavirus

În stare de urgenţă sau de alertă, Evaluarea Naţională şi Bacalaureatul pot fi echivalate cu mediile ultimilor ani

Camera Deputaţilor a adoptat tacit, luni, un proiect de lege care prevede că, prin excepţie, în cazuri justificate reprezentate de declanşarea stării de urgenţă, stării de alertă şi de efectele generate de acestea, Ministerul Educaţiei şi Cercetării poate înlocui probele de la Evaluarea naţională şi Bacalaureat cu echivalarea mediilor.

Peste 3.000 de candidaţi susţin la Romexpo examenul de admitere la Universitatea de Medicină şi Farmacie „Carol Davila” din Bucureşti | coronavirus

Peste 3.000 de candidaţi susţin la Romexpo examenul de admitere la Universitatea de Medicină şi Farmacie „Carol Davila” din Bucureşti

Peste 3.000 de candidaţi susţin duminică, la Romexpo, examenul de admitere la Universitate de Medicină şi Farmacie „Carol Davila” din Bucureşti. Un număr de 46 de olimpici naţionali şi internaţionali au optat deja pentru medicină, în cazul lor nemaifiind necesară susţinerea examenului. La specializarea Medicină, 2.246 de concurenţi îşi dispută cele 660 de locuri scoase la concurs.

Cum şi când începe şcoala

Cum şi când începe şcoala

Pandemia de coronavirus nou va ţine sub presiune şcoala care ar trebui să-şi redeschidă porţile pe 15 septembrie. Cum va arăta noul an şcolar, cum vor învăţa elevii şi vor preda profesorii sunt principalele întrebări la care trebuie să răspundă autorităţile în mai puţin de două luni. Deocamdată, cuvântul de ordine este: scenariu.

Este titlul interviului profesorului Radu Gologan pentru Adevărul. Nu este singurul care are această opinie. Şi Academia Romană, şi alţi profesori universitari sau cercetători de top au aceeaşi părere. Posibil ca de la vârful carierelor lor de excepţie aşa se vede lumea. 70% dintre elevii germani învaţă în şcoli profesionale, nu-şi propun să ajungă profesori universitari. Lor ce le oferă şcoala?

acum 15 ore · comentarii (11)

Încă nu avem soluţii pentru deschiderea noului an şcolar. Avem propuneri şi puncte de vedere  din toate părţile, dar soluţii venite de la minister încă nu avem. Am aşteptat să vedem în ce direcţie evoluează pandemia, dar nu sunt speranţe să ne plasăm pe un trend descrescător. Soluţia ar fi ca fiecare scoală, împreună cu inspectorii şi instituţiile medicale, să decidă ce drum va urma, funcţie de context.

Deşi există o lege care reduce la 20, 25, 30 numărul de ore/săptămână la primar, gimnaziu, liceu, ministerul Educaţiei nu vrea să ţină cont de ea. Pentru ministerul Educaţiei legile sunt facultative, nu obligatorii. Dintr-un proiect de OUG supus dezbaterii publice, rezultă că mai marii educaţiei aplică legea cum vor ei, nu cum scrie în ea.

acum 4 zile · comentarii (8)

Peste doar o lună începe noul an şcolar şi nimeni nu pare să ştie dacă şi în ce condiţii s-ar putea relua cursurile. Apar tot felul de variante, partea bună fiind că şcolile vor putea decide, individualizat, cum vor organiza cursurile în funcţie de riscul de infectare cu coronavirus în fiecare localitate. Am pierdut deja semestrul al doilea al anului şcolar 2019-2020, aşa încât încă un semestru pierdut ar însemna pierderea unui an întreg.

acum 6 zile · comentarii (4)

O lună şi o săptămână este timpul rămas până la deschiderea anului şcolar şi ne frapează lipsa de decizie de la nivelul ministerului Educaţiei. Există multe probleme restante pentru care nu mai există timp de rezolvare corectă şi adecvată. Începutul anului şcolar, dacă se va produce, va fi sub semnul improvizaţiei şi indeciziei conducerii ministerului Educaţiei, care trebuia de multă vreme să ia deciziile necesare anului şcolar viitor.

acum 11 zile · comentarii (6)

Cea mai gravă consecinţă a crizei generate de coronavirus mi se pare imposibilitatea deschiderii anului şcolar, în condiţii cât de cât normale. Am pierdut deja semestrul al II-lea al anului şcolar în curs, încă un semestru pierdut înseamnă un an şcolar compromis. Ce vom face cu etapa şcolară din viaţa a milioane de tineri, greu de spus acum. Cum va fi afectată cariera profesională a copiilor noştri?

acum 14 zile · comentarii (7)

Întrebare: Câţi miniştri, din 2011 începând, au lăsat de izbelişte art. 26 LEN, cel mai tare articol din lege? Răspuns corect: TOŢI, până la cel în funcţie. Eu am numărat vreo treişpe. Altă întrebare: cât a durat până când ministrul în funcţie a dat lumină verde (bravo!...) activării art. 26 LEN prin HG (cinci articole mari şi late)? Răspuns corect: şase luni. Asta e. Atât au putut. Aici suntem acum. Mergem mai departe. #clasapoliticăşiEducaţia

acum 17 zile · comentarii (0)

De ce? Pentru că (i) Finanţarea din bani publici a cercetării nu urmează performanţa, ci este croită după chipul şi asemănarea celor ce se află în poziţii de putere; (ii) Munca şi speranţele le sunt călcate cu cizma de nişte evaluatori incompetenţi; (iii) Un evaluator „mioritic” prevalează în faţa unui „nobelist”; (iv) În România soţul evaluează în competiţii în care soţia câştigă;

acum 18 zile · comentarii (1)

Am scris despre acest proiect de HG, ridicând unele probleme de ordin practic şi legislativ. În şedinţa de guvern de joi, proiectul a fost pus pe ordinea de zi, dar nu ştim dacă au fost rezolvate lacunele evidente semnalate. Proiectul de HG pus pe site-ul guvernului este aproximativ acelaşi cu acela supus dezbaterii publice, dar fără nota de fundamentare. Exact acea notă de fundamentare a ridicat mari semne de întrebare.

acum 18 zile · comentarii (13)

Sunt  multe persoane, mai ales cu funcţii de conducere, care exultă când vorbesc de finalul de an şcolar. Procente mari de promovare, multe medii de 10, elevi foarte buni care merg la studii în străinătate. Cum spuneam în alt articol, 30-35% dintre elevi sunt mulţumiţi de şcoala noastră de azi. Cei care au resurse intelectuale de natură conceptual-teoretică.

acum 24 zile · comentarii (7)

Cum-necum, pare-se că ajungem la liman şi cu Bacalaureatul acesta. Cam tot la fel cum am făcut-o şi cu aşa-zisa Evaluare naţională. Principiul de bază al reuşitei fiind acela al închisului ochilor. Să admitem că nu s-ar fi revenit, totuşi, la formula copiatului cu „binecuvântare“. Dar nici exigenţă nu a fost.

luna trecuta · comentarii (21)

Văd teorii ale unor oameni realizaţi în lumea înaltă a ştiinţei şi culturii îndemnându-i pe toţi copiii să înveţe pe rupte ce le predau profesorii la şcoală. Inclusiv derivate, integrale, fizică cuantică, binomul lui Newton, teorie literară. Dar poate învăţa oricine, orice? Aceasta-i prima întrebare la care trebuie să găsim răspuns.

luna trecuta · comentarii (14)

An de an se întâmpla acelaşi lucru. Până şi Dragnea şi-a dat seama că „România are o nevoie disperată să recupereze cele trei decenii în care reforma educaţiei a eşuat”. În fiecare vară discutăm, semnalăm,   şi nu se întâmplă nimic. Preşedintele, guvernul, ministrul Educaţiei înţeleg doar ce le convine şi acţionează doar pentru interese electorale. Dar, aşa cum arată şcoală azi, aşa va arăta societatea mâine. Adică „varză”!

luna trecuta · comentarii (19)

Cehia, Ungaria, Italia şi Lituania au început demersurile necesare pentru constituirea unui  Consorţiu European de Infrastructură de Cercetare (European Research  Infrastructure Consortium) numit ELI-ERIC. În acest articol încercăm să prezentăm implicaţiile acestei acţiuni asupra celui mai mare proiect de cercetare românesc: ELI-NUCLEAR PHYSICS (Laserul de la Măgurele).

luna trecuta · comentarii (12)

Mai sunt două luni până la începutul anului şcolar şi soluţiile aşteptate de multă vreme întârzie să apară. Pandemia a complicat şi mai mult adoptarea deciziilor necesare începerii noului an şcolar. Asta nu înseamnă că rezolvarea poate fi evitată, iar timpul scurt rămas pune presiune mare pe ministerul Educaţiei. Soluţiile ce vor fi adoptate trebuie comunicate, puse în operă de şcoli şi Inspectorate.

luna trecuta · comentarii (2)

Au fost publicate rezultatele la Evaluarea Naţională, pentru absolvenţii de gimnaziu. Informaţiile disponibile sunt extrem de puţine, dar prime concluzii se pot trage. Anul acesta Evaluarea Naţională s-a desfăşurat după suspendarea trimestrului al II-lea, provocat de pandemia COVID-19. Elevii au învăţat mai mult singuri, dar subiectele au fost mai uşoare comparativ cu alţi ani, ceea ce ar putea explica rezultatele.

luna trecuta · comentarii (5)

Peste 155.000 de tineri sunt aşteptaţi la BAC. Nu avem o abordare psihoeducaţională în care în mod structurat prin cursuri din programă să abilităm copiii cum să înveţe eficient, cum să-şi gestioneze stresul înainte de examen, care sunt cele mai bune tehnici de memorare, etc. Parţial eşecul este explicabil şi din acest motiv. Scriu doar câteva recomandări pentru elevi şi părinţi desigur.

luna trecuta · comentarii (4)