Câți copii din România practică jocuri de noroc pe bani. „Păcănelele”, printre cele mai populare

0
Publicat:

Organizația Salvați Copiii cere autorităților măsuri urgente pentru combaterea dependenței de jocuri de noroc la minori. Un sondaj recent arată că 14% dintre copii admit că au jucat jocuri de noroc pe bani, iar 40% dintre ei spun că au prieteni care fac acest lucru. 

Dependența de jocuri de noroc în rândul copiilor, un fenomen îngrijorător - Foto Arhiva
Dependența de jocuri de noroc în rândul copiilor, un fenomen îngrijorător - Foto Arhiva

Un sondaj, la care au răspuns copii între 10 și 17 ani, realizat de Organizația Salvați Copii trage un semnal de alarmă legat de acest subiect, după ce a arătat că 14% dintre copii au recunoscut că au practicat jocuri de noroc pe bani. Impactul fenomenului este mult mai amplu, pentru că 40% dintre ei spun că au prieteni implicaţi în astfel de activităţi. 

Potrivit datelor organizației, în ultimul an au fost difuzate peste 470.000 de spoturi tv de publicitate la jocurile de noroc, iar majoritatea copiilor, de peste 10 ani, au văzut clipurile publicitare atât la televizor, cât și pe internet. 

Dependența de jocuri de noroc în rândul copiilor– un fenomen îngrijorător 

Păcănelele” sunt cel mai popular joc de noroc pe bani pentru copii, urmat de pariurile sportive, deși minorii nu ar trebui să aibă acces în agenții. 

Un procent de 11% dintre copii spun că urmăresc influenceri care promovează jocuri de noroc pe bani, iar 10% au resimțit presiune de la prieteni să înceapă să joace. 

Copiii sunt conștienți că acest tip de jocuri nu le sunt destinate: 6 din 10 copii știu că există restricții de vârstă în accesul la jocuri de noroc, iar aproape 4 din 10 au vorbit cu persoane de încredere despre impactul acestora asupra lor. 

„Cu atât mai îngrijorător este faptul că majoritatea copiilor care au recunoscut că participă la astfel de jocuri au acces la agenții specializate, încălcând astfel legislația care interzice accesul în agențiile de jocuri de noroc până la vârsta de 18 ani. Accesul minorilor la jocurile de noroc e posibil, fie din neglijență, fie din dorința angajaților acestor agenții de a crește profiturile, ignorând astfel impactul negativ profund pe care îl au jocurile de noroc asupra copiilor. Această problemă subliniază necesitatea unei monitorizări mai atente a acestor agenții, o limitare a expunerii copiilor la publicitatea acestor practici și adoptarea urgentă a proiectului de lege care prevede o distanță minimă de 300 de metri între spații în care se practică jocurile de noroc și unitățile de învățământ”, arată un comunicat al Organizației Salvați Copiii. 

Reprezentanții asociației spun că dependența de jocuri de noroc poate da peste cap viața copiilor. 

 „Dependenţa de jocuri de noroc este o problemă gravă care poate avea un impact devastator asupra vieţii copiilor. Este esenţial să luăm măsuri urgente pentru a proteja copiii de această ameninţare. Solicităm autorităţilor să deblocheze iniţiativele legislative care vizează protejarea copiilor de expunerea excesivă la publicitate la jocuri de noroc, inclusiv interzicerea amplasării sălilor de jocuri de noroc în apropierea şcolilor. De asemenea, cerem aplicarea legilor care interzic jocurile de noroc persoanelor sub 18 ani şi reglementarea publicităţii la jocurile de noroc”, a subliniat Gabriela Alexandrescu, președinte executiv Salvați Copiii România. 

Și doctorul Emilian Voiculescu, membru al Federației Române de Psihoterapie și al Asociației Române de Psihoterapie Psihanalitică spune că dependența de jocuri de noroc trebuie tratată cu seriozitate. De asemenea, consideră că publicitatea excesivă contribuie la acest fenomen. 

Dependenţa de jocuri de noroc la copii este o problemă complexă, cu cauze multiple. Expunerea la publicitatea la jocurile de noroc, care creează iluzia că banii se pot obține în mod facil, presiunea socială din partea prietenilor şi a familiei, dar şi lipsa de cunoștințe despre riscurile jocurilor de noroc sunt factori care pot contribui la apariţia acestei dependenţe. Mai mult, odată intrat într-o agenție de jocuri de noroc, tot mediul este creat ca să joci cât mai mult și ca să revii: lipsa luminii naturale, pentru activarea anumitor neurostimulatori, recompense dulci gratuite, care activează o anumită zonă din creier care te face să te simți bine, mirosurile, totul creează o atmosferă de transă în care raționalul nu are putere”, a declarat dr. Emilian Voiculescu. 

Supraexpunerea la reclame pentru jocurile de noroc 

Aproape o jumătate de milion de clipuri publicitare pentru jocurile de noroc au fost difuzate în ultimul an. Organizația Salvați Copii spune că expunerea copiilor la reclamele jocurilor de noroc atinge cote alarmante, inclusiv pe medii precum publicitatea stradală, televiziune și internet.  

Datele sondajului online arată că 7 din 10 copii spun că au văzut publicitate stradală la jocurile de noroc. Mai mult de atât, 4 din 10 copii spun că au un prieten care joacă pe bani.  

Copii au exemple și în familie, 1 din 10 copii spune că are un membru al familiei care joacă jocuri de noroc pe bani. 

În ceea ce privește genul, sondajul evidențiază că băieții sunt mai tentați de jocurile de noroc decât fetele, 22% vs. 9%. 

Totodată, copiii cu vârsta de 14 ani și peste au o frecvență semnificativ mai mare de practicare a jocurilor de noroc comparativ cu cei mai tineri (18% vs. 6%). 

Copiii din mediul rural sunt mai predispuși la jocurile de noroc pe bani în comparație cu cei din mediul urban (17% vs. 13%). 

Publicitatea la jocurile de noroc 

Numai în anul trecut, cheltuielile în sectorul jocurilor de noroc au atins suma de 28 de milioane de euro, agențiile de jocuri de noroc situându-se în topul celor mai mari cheltuitori în publicitate. 

În intervalul noiembrie 2022 – octombrie 2023, s-au difuzat 470.970 de spoturi TV, totalizând 2.377 de ore, echivalentul a 99 de zile continue de difuzare. De asemenea, publicitatea stradală pentru jocurile de noroc a crescut. 

Și publicitatea Digitală a atins 387,5 milioane de spoturi, comparativ cu 203,9 milioane în anul precedent, cu 31 de milioane de spoturi pe Facebook, 60,5 milioane pe YouTube, iar restul pe canale locale de difuzare. 

Publicitatea omniprezentă, stradală sau distribuită prin social-media, creează, în rândul copiilor și adolescenților, percepția că jocurile de noroc reprezintă o activitate normală, distractivă și o cale rapidă de a câștiga bani, creând astfel premisele practicării repetate a acestor activități, chiar în condițiile încălcării legii. Copiii și adolescenții sunt într-o fază de dezvoltare a autocontrolului și a puterii de a conștientiza efectele negative ale anumitor practici, fiind cei mai vulnerabili la dezvoltarea comportamentelor adictive, printre care se numără, alături de consumul de droguri, de tutun ori de alcool, și jocurile de noroc”, transmite asociația. 

Organizația Salvați Copiii a inițiat campania „Joacă, nu jocuri” și solicită autorităților să ia măsuri în acest sens. 

Ce pot face autoritățile pentru limitarea fenomenului 

Organizația Salvați Copiii cere guvrenanților să urgenteze măsurile care ar putea ajuta la combaterea dependenței de jocuri de noroc. Aceste măsuri ar include : 

  • Deblocarea inițiativelor din Parlamentul României pentru impunerea distanței de 300 de metri între agențiile de jocuri de noroc și școli. 
  • Aplicarea cu strictețe a legilor existente care impun vârsta minimă de 18 ani pentru participarea la jocurile de noroc și crearea unui mecanism eficient de control inopinat în aceste agenții. 
  • Reglementarea strictă a publicității, inclusiv interzicerea reclamelor pe medii OOH, prin influenceri și prin plasare deprodus la emisiuni la ore de maximă audiență. 

La campanie s-au alăturat activ Colegiile Naționale Gheorghe Lazăr, I.L. Caragiale, Jean Monnet și Mihai Viteazu, alături de Colegiul Alexandru Ioan Cuza, dar și mai mulți influenceri. 

Sondajul de opinie a fost efectuat în intervalul 22-25 noiembrie asupra a 1.097 de respondenți cu vârste între 10 și 17 ani. 

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite