Nu toate școlile din România sunt pregătite pentru elevii cu dizabilități

0
Publicat:

Mai mult de un sfert din școli nu au adaptat spațiul fizic în niciun fel pentru elevii cu dizabilități. De asemenea, în peste jumătate din școlile unde învață copii cu CES, consilierul școlar vine doar ocazional, atrage atenția Organizația Salvați Copiii România.

Sprijin pentru copii cu cerințe educaționale speciale - FOTO Salvați Copiii România
Sprijin pentru copii cu cerințe educaționale speciale - FOTO Salvați Copiii România

O anchetă a organizației Savați Copiii România în școlile unde învață elevi cu cerințe educaționale speciale (CES) arată că în 54,7% dintre ele consilierul școlar vine doar săptămânal/ocazional. 

De asemenea, în peste 27% din școlile vizate de anchetă, spațiul fizic nu a fost modificat deloc pentru  elevii cu dizabilități. 

Astfel, cei de la Salvați Copiii au desfășurat un program de incluziune educațională a acestor copii și de formare a cadrelor didactice. Experți ai organizației din Norvegia au participat la instruirea cadrelor didactice. 

La sfârșitul anului trecut, în țara noastră erau aproape 80.000 de copii identificați oficial cu CES și care aveau certificat de handicap, conform ANPDCA.  

O școală pentru fiecare, proiect organizat de Salvați Copiii România

Salvați Copii organizaeză proiectul O școală pentru fiecare din 2020, în judeţele Dâmboviţa, Dolj, Ilfov, Giurgiu, Vaslui şi municipiul Bucureşti. Acesta își propune prevenirea abandonului școlar și integrarea copiilor cu CES prin servicii dedicate atât copiilor, cât și părinților și cadrelor didactice. 

Gabriela Alexandrescu, președinte executiv Salvați Copiii România, a explicat necesitatea formării cadrelor didactice în cadrul programelor destinate copiilor cu cerințe educaționale speciale: „Procesul de incluziune educațională a copiilor cu CES trebuie să înceapă cu pregătirea cadrelor didactice, astfel încât acești copii să fie atât integrați în mediul școlar, cât și să beneficieze de predare și metode pedagogice care să le faciliteze înțelegerea și astfel un acces real la educație”. 

Copii au primit sprijin educațional direct, activități de dezvoltare personală și a fost realizată formarea cadrelor didactice și a personalului de sprijin pentru lucrul cu copii din această categorie pe baza metodologiei de intervenție SNAP (Students Needs Action Pack) dezvoltată de Salvați Copiii Norvegia și adaptată la contextul românesc.  

Metodologia SNAP (Student Needs Action Pack) – PACEE (Pachetul de acțiune la cerințele educaționale ale elevilor)  reprezintă  o metodologie pedagogică prin care profesionistul în educație urmărește realizarea potențialului maxim de dezvoltare al fiecărui elev și obținerea accesului echitabil la educație al copiilor, indiferent de dificultățile cu care se confruntă.  

Potrivit acestei metodologii fiecare elev se dezvoltă în propriul ritm și trebuie ajutat să facă față dificultăților. 

Povestea lui Alexandru, copil cu cerințe speciale 

Alexandru, în vârstă de 14 ani, este un elev cu cerințe educaționale speciale din comuna Amărăștii de Jos, județul Dolj. Până la înscrierea în programul „O Școală pentru Fiecare" nu a beneficiat de consiliere sau programe de integrare în societate.  

Familia din care provine Alexandru este modestă și numeroasă, iar părinții nu au un loc de muncă stabil. 

Copilul a avut parte de dificultăți pe plan educațional și financiar și era un elev  retras, dezorientat, care lipsea adesea de la cursuri. Activitățile special gândite pentru copiii cu cerințe educaționale speciale din cadrul proiectului și profesionalismul cadrelor didactice l-au ajutat pe Alexandru să evolueze, a căpătat încredere în sine, a participat la toate orele de consiliere, a fost implicat în diverse activități, devenind un copil activ, creativ și cooperant.  

Cadrele didactice pot identifica greutățile cu care se confruntă acești elevi și îi pot ajuta, după procesul de instruire. În 2023, peste 200 de specialiști au fost formați în utilizarea pachetului PACEE, iar organizația își propune ca  în 2024 sa fie formați peste 300 de profesori din 30 de școli partenere din București și 18 județe. 

 Astfel, 851 de copii au primit servicii de sprijin cu ajutorul proiectului, iar 95 de copii cu CES au primit servicii de sprijin direct. De asemenea,  110 cadre didactice au fost instruite în ceea ce privește lucrul cu copii și tineri cu risc de părăsire timpurie a școlii, iar 40 de cadre didactice  în ceea ce privește lucrul cu copii și tineri cu CES. 

Și 560 de părinți ai unor copii sau tineri cu risc de părăsire timpurie a școlii au primit sprijin social direct, iar alți 60 părinți ai unor copii sau tineri cu CES au primit sprijin social direct. 

Proiectul a fost organizat împreună cu Salvați Copiii Norvegia, Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Ilfov şi cu şcoli din mai multe județe ale țării. Acesta a primit un grant în valoare de 1.115.000 € oferit de Norvegia prin Granturile Norvegiene. 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite