Trucuri să slăbeşti fără restricţii alimentare şi fără frustrări. Ce trebuie să conţină fiecare masă a zilei

Trucuri să slăbeşti fără restricţii alimentare
şi fără frustrări. Ce trebuie să conţină fiecare masă a zilei

Mărul nu face foame, iar ciocolata nu trebuie exclusă din dietă, atâta vreme cât nu are mult zahăr FOTO Arhivă

Nutriţionistul comportamental Anamaria Iulian ne învaţă cum să mâncăm sănătos şi să slăbim fără să ne simţim limitaţi, ba chiar să ne placă.

Ştiri pe aceeaşi temă

Piedicile care ne împiedică să ne placă legumele şi fructele proaspete (mai ales cele acre), care ne fac să credem că nu putem bea cafeaua fără zahăr şi că nu ne place să facem mişcare – toate sunt doar rezultatul anilor întregi în care ne-am lăsat păcăliţi de industria alimentară. Am mâncat dulciuri concentrate şi am devenit dependenţi de zahăr, am fost educaţi de mici să mergem în weekendurile calde la grătar, cu mititei şi friptură de porc, mâncăm pâine albă fiindcă a rămas preţuită din vremea comunismului. În plus, reclamele şi interesele din industria dietelor la modă ne oferă tot felul de informaţii contradictorii despre o alimentaţie sănătoasă care ne ajută să slăbim.

În tot acest context, devine dificil să adoptăm cu plăcere un stil de viaţă care să ne ajute să arătăm şi să ne simţim bine cât mai mult timp.

Medicul de familie Anamaria Iulian, nutriţionist comportamental şi psihoterapeut ne învaţă cum să depăşim toate aceste piedici şi să slăbim fără a ne simţi constrânşi din exterior şi, deci, frustraţi.

„În loc să spun: «Trebuie să reduci numărul de calorii, trebuie să slăbeşti şi să mănânci mai puţin», eu spun: «Trebuie să mănânci trei mese pe zi». Dar într-un fel vei mânca dimineaţa, într-un fel la prânz şi cu totul altfel seara. Fiindcă organismul funcţionează diferit pe parcursul zilei. Şi, dacă eşti o personalitate dependentă de dulciuri, vei avea şi două gustări obligatorii. De ce? Pentru ca glicemia să nu fluctueze, să fie constantă. Fiindcă atunci când e jos şi trec pe lângă produse de patiserie, sigur că am să-mi iau ceva. Dar dacă avem gustări, nu vom mai fi la fel de vulnerabili“, explică medicul.

Nu-ţi place să faci mişcare? Poţi face apel la un truc. „Cumpără-ţi un pedometru şi, mai ales dacă ai o personalitate ambiţioasă, de tip A, vei începe să faci din ce în ce mai mulţi paşi. Şi-ai să ajungi uşor la 5.000 de paşi, apoi la 10.000 şi tot aşa“, recomandă medicul Anamaria Iulian. În plus, în loc să mănânci ceva dulce, poţi să mergi la o plimbare.

„În loc să mănânci nu ştiu ce brioşă, mai bine-ţi faci o îngheţată-n casă: din iaurt, fructe congelate, un sirop de agave, dacă mai ai nevoie de ceva dulce. Nu îndulcitor! Pentru că scopul tău este să-ţi obişnuieşti organismul cu alimente din ce în ce mai puţin dulci.“ Siropul de agave are o încărcătură glicemică care stimulează mai puţin descărcarea de insulină în corp. Nutriţional vorbind, şi mierea este importantă şi valoroasă, dar din punct de vedere glicemic, are o încărcătură mai mare decât zahărul.

Bea cafeaua fără zahăr. Totuşi, multă lume spune că nu-i place şi nu poate bea cafeaua fără zahăr. „Trebuie să te gândeşti: bei cafeaua pentru că e dulce sau pentru că îţi place gustul de cafea şi că te energizează? Poţi începe să o bei cu din ce în ce mai puţin zahăr, în niciun caz cu îndulcitor. Până ce ajungi să bei cafea de dragul cafelei, adică fără zahăr. Dar asta nu se întâmplă de azi pe mâine“, completează specialista.

În loc să raţionalizezi fiecare restricţie, în loc să spui „Nu pot“, mai bine spui: „De astăzi, aş putea să fac asta!“. „Atunci când folosesc această frază se întâmplă ceva la nivel de afect. Adică eu sunt dispus să fac această experienţă. Trec de la stadiul de raţionalizare şi ajung mai profund, la substratul meu energetic: motivaţia“, spune medicul Anamaria Iulian (foto).

De ce trei mese şi două gustări pe zi

Micul dejun scade „anxietatea de supravieţuire“ a organismului, cum o numeşte medicul Anamaria Iulian, şi-i spune: „Uite, tu nu mai trebuie să pui deoparte, pentru că eu o să am grijă de tine şi-am să-ţi dau în fiecare dimineaţă de mâncare“. Micul dejun ne ajută să ardem ţesutul adipos de rezervă, care este foarte greu de eliminat.

După micul dejun, trebuie să luăm o gustare, la două-trei ore, în funcţie de micul dejun, adică dacă a fost glucidic sau lipido-proteic, completăm cu ceea ce nu am inclus în masa de dimineaţă.

Prânzul conţine şi felul unu, şi felul doi. Dar fără desert!

La două-trei ore poţi lua o altă gustare.

Iar cina trebuie luată cu două-trei ore înainte de somn. „Seara, organismul are o altă mentalitate. Se teme că va muri de foame în timp ce dormim. De aceea, tendinţa este să acumuleze, să pună deoparte“, semnalează specialista. Astfel, cina este un moment special al zilei şi trebuie să mâncăm altfel:

  • Nu îi dăm organismului exact acei nutrienţi care au calitate energetică, adică glucide concentrate sau grăsimi. Ele dau energie organismului, proteinele nu prea dau, pentru că „nu poţi să faci foc aruncând cărămizi, adică proteine, trebuie crenguţe, care sunt glucidele şi buşteni, care sunt grăsimile“, explică medicul.
     
  • Ceea ce trebuie să-i dăm organismului la masa de seară sunt proteine, care vin din carne, şi legume. Deci putem mânca o friptură slabă cu o salată. „Organismul va trebui astfel să consume energie ca să digere ceea ce i-am dat. Lucru care se întâmplă în două-trei ore, adică până mergem să dormim“, precizează specialista. Iar persoanele care nu consumă produse din carne, pot mânca seara salate în care să pună nuci şi seminţe. Doar că atunci va trebui să fie atente la kilocalorii, atrage atenţia medicul. „Se ştie despre nuci, migdale, alune, fistic că au un (aproximativ 500 de kilocalorii). Dar aceste alimente oleaginoase conţin grăsimi sănătoase care se absorb în proporţie de 19-20% în intestin. Adică o cincime. Deci dacă socotesc câte kilocalorii asimilez din 500 de grame de migdale, de fapt am mâncat, numai 100 de kilocalorii“, ne lămureşte nutriţionistul comportamental.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările