Video Tunelurile spectaculoase de pe valea Mureșului întârzie finalizarea noii magistrale din România VIDEO

0
Publicat:

Lucrările pe cel mai mic dintre cele patru tronsoane ale noii magistrale feroviare Simeria – Arad au rămas mult în urma celorlalte trei proiecte. Construcția mai multor tuneluri a întârziat finalizarea investiției majore.

Tunel aflat în șantier. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL
Tunel aflat în șantier. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL

Mai puțin de două treimi din lucrările la tronsonul feroviar Ilteu Gurasada (Hunedoara), în lungime de 22,3 kilometri, de pe noua magistrală feroviară Simeria - Arad au fost realizate în cei cinci ani și jumătate de la începerea investiției.

Contractul dintre statul român și constructorii de la Aktor – Astaldi – Arcada (Asocierea Railworks) a fost semnat în noiembrie 2017, iar ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în decembrie 2017.

„Contractul are ca obiectiv modernizarea a 22,34 km de infrastructură şi suprastructură feroviară pentru circulaţia trenurilor de călători cu viteza maximă de 160 km/h, lucrări de terasamente şi consolidări pe întreaga distanţă, construirea a 15 poduri (dintre care două peste râul Mureş), 17 podeţe, un pasaj superior, trei pasaje inferioare, două tuneluri, lucrări civile în patru staţii de cale ferată (inclusiv halte comerciale/puncte de oprire), lucrări de electrificare şi energoalimentare, precum şi lucrări de implementare a sistemului de siguranţă a traficului ERTMS (ETCS nivel 2+GSM-R)”, informa Compania națională Căile Ferate Române, în noiembrie 2017.

CFR preciza la acea dată că termenul de execuție a lucrărilor era de trei ani, la care se adăuga o perioadă de garanție de doi ani.

În raportul publicat de CFR pentru luna mai 2023, cu privire la stadiul implementării proiectului, termenul estimat de finalizare a lucrărilor este februarie 2024. Contractul se află în derulare, iar stadiul fizic al lucrărilor este de 61,70%. Valoarea investiției se ridică la 1,78 miliarde de lei, fără TVA, iar lucrările sunt finanțate de statul român și din fonduri europene alocate prin Programul Operațional de Infrastructură Mare (POIM).

Tunelurile de pe valea Mureșului

Cel mai dificil sector aflat în șantier pe ruta Gurasada – Ilteu sunt tunelurile de pe malul stâng al Mureșului, între localitățile Tisa și Sălciva din județul Hunedoara (video). Constructorii români și greci lucrează la tunelurile de pe Valea Mureșului, în lungime de circa 1,2 kilometri. Lucrările la polată sunt aproape de final, dealul fiind străpuns pe toată lungimea celor două tuneluri ale acesteia, de utilaje.

Au loc lucrări de perforare a celui de-al treilea tunel și este pregătit terenul pentru tunelul mare din șirul de construcții. Deși lucrează în două schimburi, muncitorii sunt mai puțin optimiști că trenurile vor putea circula de anul viitor prin tunelurile feroviare de pe Valea Mureșului.

Poduri peste Mureș, de peste 500 de metri

Două poduri feroviare cu deschideri de peste 110 metri şi lungimi totale de peste 500 de metri sunt construite peste râul Mureş, pe tronsonul feroviar Ilteu Gurasada. Podurile de la Burjuc (video) și Ilteu au fost puse pe poziții încă din anul 2021. În apropiere de tunelurile feroviare de pe valea Mureșului, podul care leagă satele Burjuc și Tisa a devenit o atracție pentru localnici.

Suprastructura metalică, sprijinită pe zece piloni de beton armat, a fost montată urmând ca pe pod să fie amenajată calea de rulare şi instalaţiile celor două linii ferate duble electrificate. Podul feroviar Burjuc permite trecerea traseului magistralei feroviare pe malul stâng al râului Mureş pe o distanţă de circa 10 kilometri, până la podul de la Ilteu (judeţul Arad).

Construcțiile de pe malul stâng al Mureşului vor elimina curbele cu rază mică şi mai multe treceri la nivel cu drumuri, pentru a putea permite ca trenurile să atingă viteze superioare de circulaţie (de până la 160 de kilometri pe oră – trenurile de călători şi de până la 120 de kilometri pe oră – marfarele). În prezent, circulația trenurilor între Burjuc și ilteu se desfășoară pe vechea rută de pe malul drept al râului Mureș, construită în urmă cu peste un secol și jumătate.

Stadiul lucrărilor la magistrala feroviară Simeria Arad

Magistrala feroviară Simeria - Arad (Km 614) va fi modernizată pe o lungime de 141 de kilometri.

Construcția noilor căi ferate din vestul României a început în perioada 2018 – 2019 și este finanțată prin Programul Operațional Regional de Infrastructură Mare (POIM) și din bugetul de stat al României. Termenul de finalizare a investiției este anul 2024, potrivit celui mai recent raport publicat de Căile Ferate Române. Pe celelalte trei tronsoane din magistrala feroviară - Simeria Arad, lucrările sunt în stadiu mai avansat față de tronsonul feroviar Ilteu - Gurasada.

Pe Subtronsonul 2a Km 614 - Bârzava, în lungime de 42 de kilometri, stadiul execuției lucrărilor a ajuns la 84 la sută. Sectorul este construit de Asocierea Astaldi – FCC – Salcef – Thales. Contractul a fost semnat în mai 2017, șantierul a fost deschis în iulie 2017, iar termenul estimat de finalizare a proiectului este martie 2024. Valoarea lucrărilor se ridică la aproximativ două miliarde de lei, fără TVA.

Pe Subtronsonul 2b Bârzava - Ilteu, în lungime de 36 de kilometri, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 85 la sută. Acesta este construit de Asocierea Astaldi – FCC – Salcef – Thales. Contractul a fost semnat în mai 2017, ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în iulie 2017, iar termenul de finalizare al investiției estimat este luna august 2024. Valoarea contractului aflat în derulare este de peste două miliarde de lei, fără TVA. Pe acest tronson este construit un tunel de circa 600 de metri, la Bătuța.

Pe Tronsonul Gurasada – Simeria, în lungime de 40,9 kilometri, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 75 la sută. Este construit de Asocierea FCC – Astaldi – Contratas y Ventas. Contractul a fost semnat la 30 august 2017, ordinul de începere al lucrărilor a fost dat în octombrie 2017, iar termenul estimat de finalizare a proiectului este ianuarie 2024. Valoarea investiției se ridică la 3,1 miliarde de lei, fără TVA. Trei poduri peste Mureș sunt construite pe acest tronson, în zona Brănișca (video), pe un sector de circa doi kilometri. De asemenea, gările Deva și Simeria sunt în curs de modernizare.

După realizarea magistralei din vestul României, trenurile de călători vor putea circula pe traseul Simeria - Arad cu viteza de până la 160 de kilometri pe oră, iar marfarele - cu până la 120 de kilometri pe oră.

Noua magistrală feroviară se suprapune în cea mai mare parte cu traseul vechii căi ferate Simeria – Arad, inaugurată în 1868. Proiectul a vizat 60 de kilometri de traseu complet nou de cale ferată, între Simeria şi Arad, dar și construcţia a nouă poduri peste Mureş, față de doar unul aflat de pe vechiul traseu, în Brănișca, și a unor tuneluri feroviare pe valea Mureşului.

Hunedoara

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite