Video Magistrala Simeria - Arad în șantier de patru ani. Cum au avansat lucrările pe cei 141 de kilometri VIDEO
0De patru ani, constructorii lucrează la modernizarea magistralei feroviare Simeria – Arad (Km 614) în lungime de 141 de kilometri. Investiția a acumulat întârzieri pe toate tronsoanele.

De patru ani, constructorii lucrează la modernizarea magistralei feroviare Simeria – Arad (Km 614) în lungime de 141 de kilometri.
Construcția noilor căi ferate din vestul României a început în perioada 2018 – 2019 și este finanțată prin Programul Operațional Regional de Infrastructură Mare (POIM) și din bugetul de stat al României.
Magistrala Simeria Arad, finalizată în 2024
Termenul de finalizare a investiției este anul 2024, potrivit celui mai recent raport publicat de Căile Ferate Române. Raportul publicat de CFR vizează lucrările derulate până la finalul lunii martie 2023. El arată că lucrările la noua magistrală feroviară Simeria Arad au avansat în ultimele luni cu 1-3 procente lunar.
Stadiul fizic al investiției
Pe Subtronsonul 2a Km 614 - Bârzava, în lungime de 42 de kilometri, stadiul execuției lucrărilor a ajuns la 82,15%. Sectorul este construit de Asocierea Astaldi – FCC – Salcef – Thales. Contractul a fost semnat în mai 2017, șantierul a fost deschis în iulie 2017, iar termenul estimat de finalizare a proiectului este martie 2024, prelungit față de cel estimat pentru luna mai a acestui an. Valoarea lucrărilor se ridică la aproximativ două miliarde de lei, fără TVA.
Primele tuneluri pe valea Mureșului
Pe Subtronsonul 2b Bârzava - Ilteu, în lungime de 36 de kilometri, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 83,50%. Acesta este construit de Asocierea Astaldi – FCC – Salcef – Thales. Contractul a fost semnat în mai 2017, ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în iulie 2017, iar termenul de finalizare al investiției estimat este luna august 2024, prelungit cu un an față de cel estimat la finalul anului 2022.

Valoarea contractului aflat în derulare este de peste două miliarde de lei, fără TVA. Pe acest tronson este construit un tunel de circa 600 de metri, la Bătuța.
Pe Subtronsonul 2c Ilteu – Gurasada în lungime de 22,3 kilometri, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 60,90%. Tronsonul este construit de Aktor – Astaldi – Arcada (Asocierea Railworks). Contractul a fost semnat în noiembrie 2017, ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în decembrie 2017, iar termenul estimat de finalizare a proiectului este februarie 2024, prelungit și el față de estimarea precedentă – decembrie 2023. Valoarea investiției se ridică la 1,78 miliarde de lei, fără TVA.
Pe acest tronson sunt în șantier tunelurile de la Zam (video), în lungime totală de 1,2 kilometri.
Salba de poduri peste Mureș
Pe Tronsonul 3 Gurasada – Simeria, în lungime de 40,9 kilometri, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 73,55%. Este construit de Asocierea FCC – Astaldi – Contratas y Ventas. Contractul a fost semnat la 30 august 2017, ordinul de începere al lucrărilor a fost dat în octombrie 2017, iar termenul estimat de finalizare a proiectului este ianuarie 2024. Termenul precedent anunțat pentru finalizarea lucrării era septembrie 2023.

Valoarea investiției se ridică la 3,1 miliarde de lei, fără TVA. Trei poduri peste Mureș sunt construite pe acest tronson, în zona Brănișca, pe un sector de circa doi kilometri (video)
De asemenea, gările Deva și Simeria sunt în curs de modernizare. Lucrările la clădirea de călători a stației CFR Deva sunt blocate de peste un an, în schimb, gara Simeria (video), construită în jurul anului 1900, capătă treptat o nouă înfățișare.
Magistrala Simeria - Arad, inaugurată în secolul al XIX-lea
După realizarea magistralei din vestul României, trenurile de călători vor putea circula pe traseul Simeria - Arad cu viteza de până la 160 de kilometri pe oră, iar marfarele - cu până la 120 de kilometri pe oră.
Noua magistrală feroviară se suprapune în cea mai mare parte cu traseul vechii căi ferate Simeria – Arad, inaugurată în 1868. Proiectul a vizat 60 de kilometri de traseu complet nou de cale ferată, între Simeria şi Arad, dar și construcţia a nouă poduri peste Mureş, față de unul de pe vechiul traseu și a unor tuneluri feroviare pe valea Mureşului.