Video Șir de poduri feroviare pe râul Mureș. Când vor putea circula trenurile pe ele VIDEO

0
Publicat:

Cele trei poduri feroviare ridicate de la zero peste râul Mureș, la Brănișca, se numără printre construcțiile spectaculoase din noua magistrală Simeria Arad. Lucrările la tronsoanele acesteia au acumulat, însă, întârzieri.

Cele patru tronsoane ale noii magistrale feroviare din vestul României, Magistrala Simeria Arad (141 de kilometri) se află în șantier de patru ani și au termen estimat de finalizare anul 2024.

Podurile din Brănișca, ridicate pe poziții

Unul dintre cele mai spectaculoase sectoare ale căii ferate este construit, pe tronsonul Simeria – Gurasada, în comuna Brănișca (județul Hunedoara) și cuprinde trei poduri feroviare peste Mureș (video) aflate la circa un kilometru unul de celălalt.

Pod construit la intrarea în Brănișca. Trenurile circulă însă pe vechiul traseu. Foto: Daniel Guță
Pod construit la intrarea în Brănișca. Trenurile circulă însă pe vechiul traseu. Foto: Daniel Guță

Toate podurile noi au fost așezate pe poziții, iar în următoarea perioadă constructorii le vor adăuga calea de rulare și instalațiile feroviare.

Cel mai spectaculos dintre noile poduri, aflat la intrarea în Brănișca dinspre Deva, se intersectează cu vechiul pod feroviar peste Mureș al căii ferate Simeria – Arad, construit în urmă cu un secol și jumătate și modernizat în anii ’60. Are o lungime de 384 de metri. Al doilea pod feroviar peste Mureș se află în dreptul castelului Josika din Brănișca și are o lungime de 435 de metri.

Al treilea pod feroviar peste Mureș, aflat la ieşire din Brănişca spre Bretea Mureşană are o lungime totală de 486 de metri.

Toate cele trei construcții se află pe un traseu amenajat de la zero, necesar pentru ca trenurile să poată atingă viteze superioare.

În prezent, circulația trenurilor la Brănișca are loc pe vechea cale ferată, care traversează satul, însă una dintre cele două linii ale sale a fost dezafectată.

Stadiul lucrărilor pe magistrala Simeria Arad

Potrivit celui mai recent raport cu privire la stadiul lucrărilor pe magistrala feroviară, publicat de Căile Ferate Române pentru ianuarie 2023, până la finalul în anul 2024, toate cele patru tronsoane din noua cale ferată Simeria Arad vor trebui finalizate. Inițial, finalizarea magistralei era estimată în anul 2023.

Raportul vizează lucrările derulate până la finalul lunii ianuarie 2023, iar stadiul fizic al investiției era următorul:

Pe Subtronsonul 2a Km 614 - Bârzava, în lungime de 42 de kilometri, stadiul execuției lucrărilor a ajuns la 81 la sută. Sectorul este construit de Asocierea Astaldi – FCC – Salcef – Thales. Contractul a fost semnat în mai 2017, șantierul a fost deschis în iulie 2017, iar termenul estimat de finalizare a proiectului este martie 2024, prelungit față de cel estimat pentru luna mai a acestui an. Valoarea lucrărilor se ridică la aproximativ două miliarde de lei, fără TVA.

Pe Subtronsonul 2b Bârzava - Ilteu, în lungime de 36 de kilometri, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 82,84 la sută. Acesta este construit de Asocierea Astaldi – FCC – Salcef – Thales. Contractul a fost semnat în mai 2017, ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în iulie 2017, iar termenul de finalizare al investiției estimat este luna august 2024, prelungit cu un an față de cel estimat la finalul anului 2022. Valoarea contractului aflat în derulare este de peste două miliarde de lei, fără TVA.

Pe Subtronsonul 2c Ilteu – Gurasada în lungime de 22,3 kilometri, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 59 la sută. Tronsonul, unde sunt tunelurile de pe Valea Mureșului, la Zam (video) este construit de Aktor – Astaldi – Arcada, denumită Asocierea Railworks. Contractul a fost semnat în noiembrie 2017, ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în decembrie 2017, iar termenul estimat de finalizare a proiectului este februarie 2024, prelungit și el față de estimarea precedentă – decembrie 2023. Valoarea investiției se ridică la 1,78 miliarde de lei, fără TVA.

Pe Tronsonul 3 Gurasada – Simeria, în lungime de 40,8 kilometri, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 72 la sută. Este construit de Asocierea FCC – Astaldi – Contratas y Ventas. Contractul a fost semnat la 30 august 2017, ordinul de începere al lucrărilor a fost dat în octombrie 2017, iar termenul estimat de finalizare a proiectului este ianuarie 2024. Termenul precedent anunțat pentru finalizarea lucrării era  septembrie 2023. Valoarea investiției se ridică la 3,1 miliarde de lei, fără TVA.

După realizarea magistralei din vestul României, trenurile de călători vor putea circula pe traseul Simeria - Arad cu viteza de până la 160 de kilometri pe oră, iar marfarele - cu până la 120 de kilometri pe oră.

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite