Paradox: România este al doilea producător de biciclete din Europa, dar e codașă la folosirea acestora

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În ultimii ani, numărul românilor care folosesc bicicletele sau trotinetele electrice ca mijloc de transport a crescut considerabil, însă țara noastră rămâne codașă la acest capitol în Europa. Totodată, România ocupă al doilea loc la nivel european în clasamentul producătorilor de biciclete.

Bibiclete SURSĂ Facebook Nicuşor Dan
Bibiclete SURSĂ Facebook Nicuşor Dan

Cu toate că în ţara noastră se fabrică biciclete de mare calitate, ce sunt vândute în multe ţări ale lumii, numărul românilor care aleg să se deplaseze pe două roţi rămâne, în continuare, foarte mic.

Producem milioane de biciclete dar preferăm să ne deplasăm cu maşina

Conform datelor oferite de Eurostat, Biroul de Statistică al Uniunii Europene, în anul 2022, în România au fost produse peste 2,6 milioane de biciclete. Astfel, ţara noastră se află pe poziţia a doua în topul producătorilor, după Portugalia, ţară în care s-au făcut, în 2022, nu mai puţin de 2,7 milioane de unităţi. 

Totodată, pe parcursul anului trecut, la nivelul Uniunii Europene au fost produse peste 14.7 milioane de biciclete, numărul fiind în creştere cu 10% faţă de anul 2021. Podiumul producătorilor este completat de Italia, ţară în care s-au fabricat, în 2022, nu mai puţin de 2,5 milioane de biciclete.

Cu toate că România stă foarte bine la acest capitol, cetăţenii încă se feresc să utilizeze bicicletele ca mijloc principal de transport. Cifrele arată că doar 5.3% dintre români aleg să se deplaseze pe două roţi, principalul motiv invocat de aceştia fiind lipsa timpului sau a infrastructurii corespunzătoare.

Infrastructura, de multe ori un pericol

În Iaşi, unul dintre cele mai mari şi importante oraşe ale ţării, bicicliştii sunt descurajaţi de lipsa infrastructurii corespunzătoare. Pistele de biciclete aproape că lipsesc, iar cele care există sunt de multe ori impracticabile, fiind amplasate chiar pe trotuar. Mihai Agape, un tânăr în vârstă de 25 de ani, parcurge, zilnic, peste 50 de kilometri pe o bicicletă electrică, în timp ce livrează mâncare. 

,,Avem câteva piste de biciclete în oraş. Pe Splai Bahlui, pe Copou, pe Şoseaua Nicolina. Nu sunt conforme, trebuie să înţelegem acest lucru. Pistele pentru biciclete nu au ce căuta pe trotuar, printre pietoni. Am avut multe situaţii în care pietonii mi-au ieşit în cale şi abia am putut să îi evit. Multe situaţii în care pietonii m-au înjurat, chiar dacă era dreptul meu să circul pe acea porţiune de drum. Pistele de biciclete trebuie să fie în afara trotuarelor sau măcar să fie delimitate mai bine”, a precizat Mihai Agape.

Ce cred autorităţile

Mihai Chirica, primarul Municipiului Iaşi, susţine că nu este de acord cu pistele de biciclete care se află pe trotuare. Totodată, acesta a declarat că legislaţia nu permite mari modificări.

,,Avem dialog permanent şi constructiv cu asociaţiile de biciclişti şi ne dorim ca bicicletele să nu mai fie considerate un adversar al pietonilor sau maşinilor. Trebuie să fie o formă complementară care să îşi găsească locul. Utilzarea bicicletei trebuie să fie o formă foarte clar reglementată. În Olanda, la 12 ani, elevii dau examen pentru a se atensta că deţin cunoştinţele minime pentru utilizarea bicicletei. Pe baza acestui atestat, aceştia pot ieşi în trafic cu bicicletele. Nu sunt de acord cu prezenţa pistelor pe trotuare, au fost foarte multe accidente în mai multe zone ale oraşului. Nu trebuie ca o pistă de biciclete să convieţuiască cu un trotuar. Legislaţia românească a stricat acest lucru, a pus nişte condiţii dure de protejare a pistelor de biciclete. Bicicleta trebuie să devină formă de transport, nu mijloc de relaxare. Este posibil să fie mutate pe partea carosabilă, acest lucru ar fi corect. Dar legislaţia nu ne lasă să facem acest lucru. În străinătate există astfel de piste pe partea carosabilă. În unele zone ar însemna să renunţăm la spaţiul verde sau la o bandă de circulaţie", a precizat Mihai Chirica, primarul Municipiului Iaşi.     

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite