Iașul vrea să fie Amsterdamul României. Bicicleta, transportul propus locuitorilor din capitala Moldovei

0
Publicat:

Iașiul vrea să ia exemplul țărilor din Vest, în special al Amsterdamului, ceea ce privește transportul cu bicicleta și cu cât mai multe vehicule non-poluante, precum autobuzele electrice.

Proiect de bike-sharing propus la Iași. FOTO Primăria Iași
Proiect de bike-sharing propus la Iași. FOTO Primăria Iași

Iașul propune o nouă rețea de piste de biciclete, care să nu încurce pietonii și care să fie construită direct pe carosabil, fără a fi nevoie de lărgirea străzilor din oraș. În momentul în care noul Master Plan va fi realizat, vechile piste de biciclete, aflate pe trotuarele din oraș, nu vor mai fi luate în calcul, cel puțin în zonele în care vor fi realizate noile piste, după modelul altor orașe europene și chiar din România. 

„Este de la sine înțeles că actualele benzi roșii trasate pe trotuare nu mai intră în ecuația noii rețele velo. Realitatea din teren ne arată că benzile de pe trotuare sunt realizate incoerent, fără continuitate, fără să aibă lățimea indicată de standarde, fără treceri pentru biciclete la trecerile de pietoni, cu zone fără rampe sau cu rampe necorespunzătoare și cu nenumărate obstacole aflate atât pe piste, cât și pe spațiul rămas pietonilor“, au transmis reprezentanții Alianței pentru Promovarea Transportului Alternativ din Iași (APTA).

Activiștii arată că prezența benzilor pe trotuar a generat conflicte la nivelul trotuarului, punând în pericol atât pietonii, cât și utilizatorii de biciclete/trotinete, dar mai ales categoriile vulnerabile, persoanele cu dizabilități, părinții cu cărucior, vârstnicii, copiii. „Ba chiar au generat o prejudecată în rândul unor șoferi ce consideră că locul bicicliștilor este pe trotuar, lucru complet eronat, bicicleta fiind vehicul”, arată membrii APTA Iași.

APTA a făcut demersuri pentru ca pistele de pe trotuare să fie desființate cât mai curând, pentru a nu mai pune în pericol pietonii care circulă regulamentar. 

„În multe zone pietonale, spațiul este ocupat integral de aceste benzi, încălcând Normativul 51/2012 privind accesibilizarea spațiului public. Însăși prezența benzilor roșii pe trotuare încalcă acest normativ care indică cu claritate faptul că pistele pentru biciclete trebuie separate de zona pietonală”, au mai spus reprezentanții alianței. 

Pista de biciclete din prezent. FOTO APTA
Pista de biciclete din prezent. FOTO APTA

Noi piste, care leagă Copoul de Tudor Vladimirescu

Primăria Iași a stabilit în luna octombrie traseul pistei de biciclete pe Axa Nord-Sud, între zonele Copou şi Tudor Vladimirescu, acesta urmând a fi supus aprobării Consiliului Local Iași. Traseul va lega două zone importante studențești, iar partea carosabilă nu va suferi modificări. 

„Partea carosabilă își va păstra lățimea existentă. Nu se propun lucrări de construcție asupra părții carosabile, ci doar se va reface sau completa semnalizarea rutieră verticală și orizontală (indicatoare și marcaje rutiere). Va fi evitată circulația pe liniile de tramvai. Traversarea intersecțiilor se va face pe trecerile speciale amenajate. Vor fi respectate toate cerințele de asigurare a siguranței circulației pietonilor, bicicliștilor și rutiere”, transmite Primăria Iași. 

Plan noua rețea de piste de biciclete. FOTO Primăria Iași
Plan noua rețea de piste de biciclete. FOTO Primăria Iași

Transport în comun electric

Iașul face mari eforturi pentru a scăpa de traficul de coșmar din oraș, iar în următorii ani, municipiul va beneficia în total de 76 de mijloace de transport electrice, investindu-se în total circa 96 de milioane de euro în autobuze și tramvaie noi. Ieșenii sunt îndemnați să se obișnuiască tot mai mult cu transportul în comun, iar vinerea este declarată zi „verde”, transportul în comun fiind gratis. 

Locuitorii orașului Iași s-au declarat în nenumărate rânduri nemulțumiți de pistele de biciclete realizate pe trotuare, în multe zone acestea oprindu-se în stâlpi de electricitate sau alte obstacole. De asemenea, o mare parte a ieșenilor consideră că bicicleta nu va putea fi considerată niciodată mijloc de transport la fel de important precum al vest-europenilor, mai ales din cauza colinelor pe care este amplasat orașul.

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite