OCDE: Finalizarea liceului, condiţia minimă pentru a avea un job decent

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Tinerii care se pregătesc pentru piaţa muncii plecând de la o educaţie solidă au şanse mai mari să aibă joburi sigure şi bine plătite
Tinerii care se pregătesc pentru piaţa muncii plecând de la o educaţie solidă au şanse mai mari să aibă joburi sigure şi bine plătite

Liceul poate fi considerat minimul necesar pentru a avea o slujbă şi un salariu din care să trăieşti, însă în economia actuală dominată de instabilitate, nici această calificare nu mai este o garanţie. Ca atare, miza sistemului de învăţământ este să creeze tineri pregătiţi pentru piaţa muncii, potrivit Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE).

Dirk Van Damme, şeful Departamentului de Inovare şi Evaluare a Progresului (OECD) şi, de asemenea, coordonatorul Centrului pentru Cercetare şi Inovare în Educaţie susţine că, în ultimii 10 ani, din ce în ce mai multe state aplică programe care să asigure cel puţin finalizarea studiilor liceale, în condiţiile în care criza a demonstrat că cei mai vulnerabili în faţa şomajului sunt tinerii.

Aşa cum arată indicatorii din ulltimul raport pe educaţie al Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), din septembrie, există diferenţe mari în ceea ce priveşte şomajul din ţările membre OCDE între persoanele care au şi cele care nu au o calificare profesională.

În 2010, în ţările membre OCDE, aproape 20% din tinerii între 25 şi 34 de ani nu aveau o calificare profesională la sfârşitul liceului, fiind printre persoanele cele mai sărace, cu cele mai mici venituri.

Efectele negative ale lipsei unei calificări profesionale la sfârşitul liceului se resimt cel mai puternic în timpul fazei cruciale de tranziţie dintre sistemul educaţional şi intrarea în câmpul muncii.

Un sfert dintre tineri, şomeri şi fără educaţie

În 2010, în ţări ca Estonia, Franţa, Irlanda, Slovacia şi Spania, cel puţin 25% dintre tinerii cu vârste între 20 şi 24 de ani care nu aveau studii liceale finalizate nu erau nici angajaţi şi nici cuprinşi într-o formă de învăţământ, arată datele OECD.

cifre studiu liceu oecd

”Aşa că ţările au motive întemeiate să se asigure că tinerii, cât mai mulţi dintre ei, vor absolvi cel puţin cursurile liceale”, explică Van Damme.

Începutul crizei economice din 2008 a marcat însă un trend periculos: numărul de persoane care nu studiază şi sunt şomeri a început să crească.

În plus, diferenţa salarială dintre cei care au o calificare la sfârşitul studiilor liceale şi cei care au o educaţie superioară a crescut. Criza, mai arată raportul Organizaţiei, a accelerat polarizarea slujbelor bazate pe nivelul de aptitudini dobândit în şcoală.

Criza a afectat şi tinerii cu studii superioare

Cei cu o calificare profesională slabă sunt mai vulnerabili în faţa şomajului, în timp ce persoanele care au reuşit să finalizeze liceul lucrează pe bani mai puţini.

În economia instabilă din zilele noastre, nici măcar o calificare profesională obţinută la sfârşitul liceului nu mai oferă o garanţie împotriva şomajului şi a veniturilor mici.

Însă, în ultimul deceniu, aproape toate ţările membre OCDE au avut creşteri importante în ceea ce priveşte frecventarea ultimilor doi ani de liceu, care nu mai fac parte din educaţia obligatorie prin lege, de la generaţie la generaţie.

Diferenţa medie dintre generaţia de 25-34 de ani şi cea de 55-64 de ani a fost de 20%, dar în Chile, Grecia, Irlanda, Italia, Coreea, Portugalia şi Spania diferenţa a fost de 30% sau mai mult.

Majoritatea ţărilor OCDE, în special cele europene, şi-au îmbunătăţit prezenţa la cursurile liceale în ultimii zece ani. Această tendinţă a coincis cu scăderea numărului tinerilor între 20 şi 24 de ani care nu studiau şi nici nu erau angajaţi.

Educație

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite