Dr. Mihaela Bilic: „Mărarul ameliorează celulita şi poate înlocui sarea în mâncare“

Dr. Mihaela Bilic: „Mărarul ameliorează celulita şi
poate înlocui sarea în mâncare“

Verdeţurile şi legumele reîncarcă organismul cu minerale şi vitamine

Cunoscutul medic nutriţionist dr. Mihaela Bilic ne îndeamnă să profităm la maximum de toate verdeţurile şi crudităţile care au început să apară în pieţe. Acestea sunt surse excelente de vitamina C, reduc colesterolul şi ajută imunitatea. Plus că sunt ideale în cura de slăbire.

Primăvara este un moment cum nu se poate mai potrivit pentru a ne recăpăta tonusul şi buna dispoziţie, dar şi de a scăpa de kilogramele în plus acumulate peste iarnă.

„Creşterea temperaturii exterioare şi prelungirea perioadei de lumină din zi au o influenţă pozitivă asupra creierului şi sistemului nervos. Căldura inhibă centrul nervos al foamei, iar schimbarea anotimpului şi trezirea naturii la viaţă creează un stres pozitiv reflectat în nevoia de face mişcare în aer liber. În plus, bucuria şi starea de uşoară excitaţie reduc mâncatul compulsiv, atât de prezent în timpul iernii“, explică dr. Mihaela Bilic.

Scurtarea nopţilor stimulează indirect secreţia unor hormoni precum cortisolul, testosteronul şi prolactina, cu efect de accelerare moderată a metabolismului bazal şi a arderilor de calorii.

Organismul caută din instinct alimente proaspete şi uşor de digerat, apetitul este mult mai uşor de ţinut sub control.

Legumele şi fructele care apar reîncarcă organismul cu mineralele şi vitaminele de care are nevoie.

Urzicile şi spanacul conţin doze mari de fier

Astfel, toate verdeţurile şi crudităţile care încep să apară în pieţe – urzici, lobodă, ştevie, spanac, salată verde – sunt sunse importante de vitamina C, betacaroten, acid folic, fier, calciu, potasiu, magneziu, fibre şi antioxidanţi cu efecte benefice pentru sănătate. „Au efect laxativ, diuretic, reduc colesterolul din sânge, au proprietăţi antitumorale şi de stimulare a imunităţii întregului organism.„Abuzaţi“ de verdeţuri la maximum, gătiţi-le cu cantităţi minime de grăsime şi nu le fierbeţi excesiv, până se înmoaie, deoarece tratamentul termic prelungit micşorează conţinutul de nutrienţi“, sunt sfaturile medicului nutriţionist.

Usturoiul şi ceapa verde au proprietăţi antifungice, antibacteriene şi antivirale, scad colesterolul şi presiunea sângelui, au efect antioxidant şi de creştere a imunităţii.

Spanacul şi urzicile conţin doze mari de fier şi trebuie asociate cu substanţe acide  - oţet, zeamă de lămâie - sau carne, care cresc absorbţia şi biodisponibilitatea fierului non-hemic  - vegetal. Spanacul poate fi consumat proaspăt, ca salată, când păstrează intact aportul de vitamina C.

Mazărea proaspătă e fragedă şi dulce

Mărarul şi pătrunjelul pot fi folosite nu pe post de condimente, ci de alimente. „Descoperiţi salata de pătrunjel „tabuleh“ din bucătăria libaneză şi faceţi sosuri de roşii cu foarte mult mărar pentru carne sau legume  - mazăre. Sunt bogate în vitamina C, fibre, fier şi antioxidanţi, au proprietăţi diuretice şi detoxifiante. Mărarul ameliorează celulita şi poate înlocui sarea în mâncare.“

Mazărea nouă este o sursă de proteine vegetale  - 8 grame/100 grame, vitamina C, potasiu, fibre, vitamine din grupul B  - B1, B3, B6, acid folic- şi fier. „Cu cât e mai proaspătă, cu atât e mai fragedă şi mai dulce, aşa că mâncaţi-o crudă sau fiartă câteva minute în puţină apă, astfel încât să rămână crocantă. Pe măsură ce „îmbătrâneşte“ mazărea devine mai tare, iar zahărul din conţinutul ei se transformă în amidon.“

Fasolea verde este foarte săracă în calorii şi conţine mult betacaroten, acid folic, vitamina C, potasiu, magneziu, fier şi calciu. „Aportul mare de fibre solubile şi insolubile  - o porţie de 200 g fasole verde acoperă 25% din necesarul zilnic de fibre - o face extrem de eficientă pentru stimularea tranzitului intestinal. Este leguma cel mai uşor de digerat şi datorită efectelor ei benefice poate fi folosită cu succes în cura de slăbire sau pentru detoxifiere.“

Produsele lactate sunt mai nutritive primăvara

Varza este un reputat agent antiinflamator, ameliorează simptomelor ulcerului şi gastritelor care recidivează frecvent primăvara. „Previne retenţia de apă, combate constipaţia şi stimulează sistemul imunitar prin conţinutul bogat de antioxidanţi  - vitamina C, betacaroten, fier, vitamine din grupul B şi fibre. Preparaţi-o cu suc de roşii, mărar, foarte puţin ulei, acrită cu corcoduşe sau şi mai bine consumaţi-o crudă, în salată.“

„Primăvara este anotimpul în care laptele de vacă, capră sau oaie are cea mai înaltă valoare nutritivă, deci profitaţi şi consumaţi în această perioadă caş, urdă, lapte, iaurt, lapte bătut, brânză proaspătă. Sunt bogate în calciu, vitamina A şi D, minerale şi proteine cu înaltă valoare biologică. Calciul din produsele lactate are biodisponibilitate crescută, accelerează metabolismul şi viteza de ardere a caloriilor şi se combină cu grăsimile alimentare, micşorându-le absorbţia intestinală. Alegeţi produsele lactate cu conţinut cât mai mic de grăsime şi cât mai bogate în zer, evitaţi brânzeturile fermentate şi caşcavalul. Culturile probiotice din iaurturi conţin fermenţi vii care ajută la echilibrarea florei bacteriene din intestin şi îmbunătăţesc funcţionarea întregului organism.“

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: