Câte ore trebuie să dormim, de fapt, pe noapte: care e ora ideală de culcare şi cum ne putem îngrăşa  în timpul somnului

Câte
ore trebuie să dormim, de fapt, pe noapte: care e ora ideală de culcare şi cum ne putem îngrăşa  în timpul somnului

Somnul este vital pentru sănătatea organismului. FOTOshuterstock.

Somnul este crucial pentru un organism sănătos şi pentru ca noi să fucţionăm la un randament maxim. Prea puţine ore de somn sau o oră nepotrivită de culcare ne pot scoate uşor din ritm şi pot duce chiar şi la anumite boli.

Ştiri pe aceeaşi temă

De-a lungul timpului s-au făcut numeroase studii despre necesarul de somn, adică despre câte ore trebuie să dormim pe noapte. „Toate studiile în materie arată că un adult are nevoie de 7-9 ore de somn pe noapte. S-a ajuns în final la media de opt ore pe care toţi îl mai numim şi somnul de frumuseţe. Eu i-aş spune somnul de sănătate. Potrivit cercetărilor somnul are patru sau cinci stadii care durează fiecare cam o oră şi jumătate. Cel mai odihnitor somn este cel din ultimul stadiu, dar dacă nu dormim sufidient nu ajungem la el pentru că trebuie să ne trezim şi astfel ne vom simţi mereu obosiţi“, spune neurologul Marian Ivan.

Ora de culcare este importantă

Foarte importantă este şi ora la care ne culcăm. Putem calcula foarte simplu această oră în funcţie de ora de trezire pentru că nici să ne culcăm foarte devreme nu este indicat. „În general oamenii se trezec la ora 6.00, 7.00, dar şi la 8.00 ca să meargă la serviciu. Se spune că orele perfecte pentru culcare la un adult sunt 22.00 sau 23.00. Nu vom fi mai odihniţi dacă ne culcăm de la ora 20.00, deoarece corpul nostru este încă activ, ne va fi greu să adormim rapid şi nu vom face decât să stresăm organismul. Nici să ne culcăm mereu târziu nu este bine chiar dacă dormim 8 ore. Specialiştii au arătat că un somn între ora 22.00 şi 6.00 dimineaţa este mult mai odihnitor decât un somn între ora 01.00 şi 9.00 dimineaţa. Asta deoarece în jurul orei 7.00 organismul nostru devine mai activ şi somnul nu mai este la fel de profund. Practic două persoane care dorm acelaşi număr de ore, dar una se culcă mai devreme, iar alta mai târziu nu vor fi la fel de odihnite. Cum spune şi zicala „Cine se scoală devreme departe ajunge“, mai spune neurologul.

În cât timp se recuperează o noapte pierdută

Cu toţii am avut petreceri sau evenimente care nu ne-au lăsat să dormim o noapte. Somnul pierdut se recuperează chiar şi în câteva zile şi totul depinde de vârstă. „Tinerii de până în 30 de ani nu resimt foarte greu o noapte nedormită. Ei îşi revin mai repede dacă în nopatea următoare dorm bine. Odată cu înaintarea în vârstă, o noapte nedormită se simte mult mai mult şi după 40-50 de ani avem nevoie chiar şi de două sau trei nopţi de somn zdravăm pentru a ne simţi odihniţi“, mai spune medicul.

A dormi sau a nu dormi după-amiază

Pe seama somnul de la prânz au fost numeroase dezbateri dacă este util sau din contră. Cercetările în materie arată că personele de până la 50-60 de ani nu au nevoie de acest somn. „ Dacă nu suntem copii mici de până la vârsta şcolară nu avem nevoie de somnul de prânz. Nu ne ajută, ci din contră. Când ne trezim organismul parcă este amorţit, iar dacă dormim la prânz o oră sau două, seara ne va fi mai greu să mergem la culcare. Astfel vom deregla tot organismul şi vom lungi ora de culcare până târziu în noapte. Bătrânii pot însă dormi la prânz, deoarece ei nu mai dorm la fel de bine noaptea şi au tendinţa să se trezească foarte devreme“, mai spune neurologul.

Lipsa de somn ne poate îmbolnăvi

Prea puţine ore de somn înseamnă tulburări grave ale organismului. „Persoanele care nu dorm suficient sunt mai iritabile, au probleme de concetrare, dar şi dureri de cap. Dacă nu dormim suficient o perioadă mai lungă de timp sistemul nostru imunitar slăbeşte şi suntem predispuşi la infecţii. În plus riscăm să ne îngrăşăm deoarece, deşi pare surprinzător, lipsa somnului creşte pofta de mâncare. De aemenea putem avea probleme cu tensiunea arterială care duce automat la boli cardiace“, mai spune medicul.

Citeşte şi:

10 tulburări de somn ciudate şi înspăimântătoare

Cum poţi depista tulburările de somn

Măsuri eficiente contra tulburărilor de somn

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: