Trei firme se „bat” să supervizeze cel mai mare contract de autostradă din România
0O companie și două asocieri s-au oferit să supervizeze lucrările pe cea mai scumpă secțiune a Autostrăzii Sibiu-Pitești - Lotul 3 Cornetu-Tigveni. La finele săptămânii trecute s-a încheiat perioada de depunere a ofertelor, costul supervizării, aproximativ 20 de milioane de euro, fiind pe măsura contractului fabulos câștigat de WeBuild pentru execuția lucrării în sine.
Este a doua licitație pentru supervizarea lucrărilor de pe acest tronson montan A1 cuprins între Vâlcea și Argeș, ce a avut ca termen limită data de 15 martie 2024. Contractul inițial a fost suspendat după ce s-au solicitat zeci de clarificări din partea consultanților interesați.
Execuția lucrărilor la va începe fără consultant de specialitate pentru că procedura de achiziție pentru supervizor nu se poate finaliza cu semnarea contractului mai devreme de sfârșitul verii, dacă nu vor exista contestații și se estimează că ofertele nu vor fi evaluate mai devreme de 12 iunie 2024. Constructorul a anunțat ca termen pentru depunerea Proiectului Tehnic privind Autorizația de Construire data de 15 aprilie 2024.
Cine sunt cei trei ofertanți
Trei oferte au rămas în cursă pentru fabulosul contract de consultanță al Lotului 3 Cornetu Tigveni al Autostrăzii Sibiu - Pitești.
TPF INGINERIE SRL, ofertant unic, (fosta TPF CProject SRL, fosta Cinnamon Project SRL), este o firmă cu sediul în București, înființată în 2010. În 2022, firma a raportat o cifră de afaceri de 37,9 milioane, un profit de 2,5 milioane lei profit și 92 de angajați, fiind în creștere.
Compania figurează cu activități de inginerie și consultanță tehnică. Din 2014 a devenit parte din grupul belgian TPF ce activează în domeniul ingineriei în 58 de țări, de pe cinci continente. Valoarea contractelor sale de achiziții publice depășește suma de 134 de milioane de lei, iar printre autoritățile contractante se numără companiile portuare, CNAIR și SN CFR. Are doi administratori: Marian Ion Constantinescu și Spitaels Thomas Francois, din Belgia.
Lider al uneia dintre asocieri, EUROCERAD INTERNAȚIONAL SRL a fost înființată în 2009, sub denumirea The Patricks Consulting SRL. Numele companiei a fost schimbat în 2012 odată cu cel al obiectului principal de activitate, la scurt timp compania fiind preluată în totalitate de către unul dintre asociați, Florina Costache.
În 2021, firma figura cu o cifră de afaceri de 27,8 milioane lei, în scădere, ca și profitul - sub 705.000 lei și cu obiect principal de activitate lucrările de construcții a clădirilor rezidențiale și nerezidențiale. A încheiat contracte de achiziții publice în valoare de mai bine de 166 de milioane de lei, printre parteneri numărându-se Aeroportul Internațional Avram Iancu din Cluj și CNAIR.
Lider al celei de-a doua asocieri (româno-turce) este ACTIV PROIECTARE INFRASTRUCTURA SRL - o companie românească înființată în urmă cu un an, pentru activități de inginerie și consultanță tehnică.
În schimb, compania EMAY Uluslararası Mühendislik ve Müşavirlik Anonim Şirketi, fondată în 1980, se numără printre cele mai importante firme de inginerie și consultanță tehnică din Turcia, fiind implicată în mai multe lucrări de construcție: de la autostrăzi, la sisteme feroviare, sisteme urbane de transport în masă, poduri, viaducte și tuneluri.
Cine va avea câștig de cauză
Cel mai mult în decizia de alegere din partea CNAIR a unui câștigător va cântări prețul ofertei – 30 din cele 100 de puncte, 10% - experiența coordonatorului de contract (direct proporțional), opt puncte vor fi acordate maximum pentru experiența inginerului în tuneluri, iar 5% va conta experiența inginerului de poduri (invers proporțional).
În cazul inginerilor, ei trebuie să demonstreze că au în palmares contracte de supervizare, consultanță, execuție lucrări, proiectare, modernizare, reabilitare de infrastructură de transport rutier sau feroviar (inclusiv metrou) care au inclus minimum două galerii de tunel cu o lungime mai mare de 500 metri, având în vedere că pe acest lot se construiește cel mai lung dintre tunelurile de pe Autostrada Sibiu Pitești. Tunelul de la Poiana, din Perișani – Vâlcea, la granița cu Argeșul, va avea 1,7 km lungime.
Ce presupune supervizarea lucrărilor
„Este vorba despre alegerea unei echipe de consultanță pentru Lotul 3 Cornetu Tigveni. Ea va monitoriza întreaga activitate de pe șantier, pentru a se asigura că antreprenorul proiectează și execută lucrările în conformitate cu obligațiile contractuale, în special în ceea ce privește durata, calitatea, cantitatea și costul proiectării, respectiv al execuției. Va fi reprezentantul beneficiarului (CNAIR) în șantier”, a explicat pentru „Adevărul” purtătorul de cuvânt al Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Craiova, Cristian Tudor.
Cel mai scump lot, cel mai lung tunel, cele mai multe construcții
Lotul 3 Cornetu – Tigveni este cel mai lung dintre cele cinci secțiuni ale Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești, cu 37,4 kilometri de tronson. Cuprinde cele mai multe construcții - peste 90 de poduri și pasaje, cel mai lung tunel - cu două galerii și un ecoduct. Cu o valoare estimată cuprinsă între 5,3 miliarde de lei și 5,8 miliarde de lei, fără TVA, tronsonul montan reprezintă cel mai mare contract pus la bătaie de Ministerul Transporturilor.
Asocierea italo-română WeBuild SPA (Astaldi) - Tancrad se află încă la etapa de proiectare, fiind demarate lucrările pregătitoare ce prevăd defrișări, organizare de șantier etc.
Contractul de supervizare lucrări pe celălalt tronson montan al primei autostrăzi peste Carpați, Lotul 2 Boița – Cornetu, a fost câștigat de IRD Engineering pentru 106 milioane lei.