Motivele crizei de muncitori pe loturile 2 și 3 ale Autostrăzii Sibiu - Pitești. „Lenea e plătită din bani publici” FOTO

0
Publicat:

Loturile 2 și 3 ale Autostrăzii Sibiu – Pitești se confruntă cu o lipsă acută de personal mai ales din rândul băștinașilor din localitățile aflate pe traseu. Nu toate lumea consideră lipsa de interes drept cauza principală.

Continuă forările geotehnice pe Lotul 2 al Autostrăzii Sibiu - Pitești Sursă DRDP Craiova
Continuă forările geotehnice pe Lotul 2 al Autostrăzii Sibiu - Pitești Sursă DRDP Craiova

Constructorii susțin că localnicii nu ar fi interesați să lucreze, în pofida salariilor tentante, a cazării gratuite și a tichetelor de masă oferite.

„Adevărul” a stat de vorbă cu primarii unor comune de pe traseu și cu săteni pentru a afla dacă este vorba despre lipsă de interes sau există și alte motive.

Realitatea satelor de munte: tinerii, nevoiți să lucreze departe de casă

Loturile 2 și 3 ale Autostrăzii A1 TransCarpați, cele mai dificile și mai scumpe tronsoane din întregul proiect, au împreună aproape 70 de kilometri. Cea mai mare parte din aceste secțiuni trece prin zona montană a județului Vâlcea - Valea Oltului, respectiv Țara Loviștei.

Pentru execuția Lotului 2 Boița-Cornetu ar fi necesari cam 800 de muncitori, iar pentru Lotul 3 Cornetu Tigveni aproximativ 2.000 – 3.000 de oameni. 

Pe lângă forța de muncă redusă din zonele de munte cu populație îmbătrânită și sate depopulate, primarii vâlceni au mai amintit că tinerii sunt plecați să lucreze fie peste hotare, fie fac naveta, chiar și în alte județe. O altă cauză privind deficitul de personal local invocat de constructori ar mai fi și lipsa de promovare a ofertei de muncă în comunitate.

„Cred că mai degrabă e vorba de lene decât de bani”forță de muncă

Companiile care se ocupă de construcția autostrăzii susțin că localnicii nu vor să muncească în ciuda salariilor care încep de la 1.000 de euro net pe lună și pot ajunge până la aproape 2.000 de euro, plus alte beneficii.   

„Suntem nevoiți să facem recrutare pe raza a două județe - Vâlcea și Sibiu. Problema este că nu găsim oameni dispuși să vină pentru programul, mai degrabă decât pentru salarizarea care se oferă în zona autostrăzii. În acest moment se lucrează 10 ore pe zi, orele suplimentare se plătesc. Avem în acest moment de lucru cu utilajele, zonele atacate fiind greu accesibile. Oamenii, și dacă ar fi pentru muncă necalificată, tot nu vor să vină la lucru, din păcate. Personal, cred că este mai degrabă vorba de lene, decât de bani. Fiindcă salariile sunt destul de bune, peste media pe țară”, a declarat pentru un post local de televiziune administratorul unei firme care se ocupă de defrișare pe Lotul 2 Boița-Cornetu.

„Guvernanții încurajează lenevia. Lenea e plătită din bani publici”

Opinia sa este întărită și de un primar argeșean care susține că oamenii i s-au plâns că salariile ar fi foarte mici față de munca prestată.

Localnicii din satele montane vâlcene sunt de părere că lenevia este susținută chiar de către guvernanți prin ajutoarele sociale pe care le acordă și care cred ei că ar trebui date cu condiția ca cei care le primesc „să mai și muncească”.

„Lenea e plătită din bani publici. Guvernanții încurajează lenevia. Decât să-i dai ajutor o grămadă de bani, mai bine trimite-l la muncă! Așa intră și taxe și impozite, crește și bugetul local. Să le taie ajutoarele. Alții muncesc până nu mai pot, iar ei primesc teancul de bani ca să stea...”, au menționat sătenii.

„Forța de muncă este limitată la munte”

„Majoritatea tinerilor sunt plecați de 5 – 15 ani de zile în străinătate, vin doar vara în concedii. O altă parte lucrează la Sibiu, pentru că sunt mult mai bine plătiți decât în Vâlcea și, în plus e și mai aproape. Iar unii au ales să lucreze sezonier în agricultură, în Germania. Dacă o familie cu doi copii pleacă pentru două - trei luni, se întoarce acasă și cu 7 – 8 - 10.000 de euro. Se duc cam de două – trei ori pe an: cu excepția iernii. Au reușit să facă o treabă foarte bună. Se vede ceva de pe urma lor: o casă aranjată, o curte, totul pus la punct. Situația lor s-a schimbat radical. Nu mai au cai și căruță, acum au mașini. Progresul este vizibil. Deci, forța de muncă este destul de diminuată în zonele noastre de munte... Nouă ni s-a spus că este nevoie de 800 de muncitori. Dar și ei sunt conștienți că nu au de unde să obțină atâta personal, din zona noastră, și va fi nevoie de forță de muncă din exterior, a menționat pentru „Adevărul” Ion Nicolae, primarul comunei Câineni – Vâlcea, una dintre localitățile tranzitate de Lotul 2 de pe Autostrada Sibiu Pitești.

Sursa citată a mai menționat și că din toamna anului trecut s-au angajat deja din localitate aproximativ 15 tineri, o parte dintre ei la firma de pază, alții, după sărbători, la întreținere și bucătărie: „Oamenii sunt mulțumiți de salarii. Chiar dacă unii câștigau poate cu 1.000 de lei în plus, la Sibiu, au scăpat măcar de navetă și de banii de transport. Vor mai fi și alți tineri interesați. Unii dintre ei, cei calificați, cum ar fi mecanicii de utilaje, buldozeriștii, spre exemplu, sunt în așteptare”.

„Ar fi trebuit să vină să le explice direct oamenilor ce caută și ce salarii oferă”

În Perișani – Vâlcea, localitate aflate pe Lotul 3 al autostrăzii, au depus cereri pentru angajare în jur de 50 de localnici. Pe lângă aceștia, mai există alții care fie au lucrat deja la Lotul 1 Șelimbăr – Boița al autostrăzii, fie în acest moment lucrează pe tronsoanele 4 și 5.

„Este vorba despre aproximativ 30 – 40 de persoane care lucrează la autostradă de patru ani. Ei știu exact în ce constă munca pe șantier, care sunt condițiile, salariile. Unii fac naveta, alții au ales varianta cu locuința de serviciu. Probabil că ei vor prefera să vină să lucreze aproape de casă, ca să nu mai piardă timpul pe drum. Când lucrau la Sibiu, spre exemplu, făceau și trei – patru ore până acasă, în condițiile în care vorbim de o distanță de aproximativ 70 km. Dar cum cu Valea Oltului nu se știe niciodată, e imprevizibilă...”, a explicat și primarul din Perișani, Sorin Leonte.

Cei care lucrează acum pe tronsoanele 4 și 5 ale autostrăzii fac naveta pe un fost drum național de pământ (DN 7D) care leagă Vâlcea de Argeș peste munți, pe viitorul tronson 3: „O parte au mașini de serviciu, o parte fac naveta cu mașinile personale”.

„Noi am informat cetățenii. Dar din cei care au depus CV-uri nu sunt toți, încă, 100% convinși. Forță de muncă aveam undeva la 300 – 400 de persoane, dar mare parte dintre ei fac naveta la Sibiu sau la Râmnicu Vâlcea. Unii s-au gândit să renunțe la navetă, la chirii. Dar nici reprezentanții companiei care se ocupă de construcția autostrăzi nu au venit în comunitate. Chiar am avut o discuție cu managerul dumnealor - să fi venit, să fi făcut câteva ședințe, chiar la primărie, să le fi explicat oamenilor de ce anume au nevoie, ce caută, ce salarii, norma de lucru, transport sau ce alte facilități oferă. Au spus doar că au nevoie de forță de muncă și atât”, a mai atras atenția primarul Sorin Leonte.

Lotul 2 Boița – Cornetu (31,33 km) este împărțit între Sibiu și Vâlcea, iar Lotul 3 Cornetu – Tigveni (37,4 km) între Vâlcea și Argeș. 

În încercarea de a rezolva criza forței de muncă, constructorii au adus și vor mai aduce  muncitori străini, din țări precum: India, Bangladesh, Pakistan, Sri Lanka ori Nepal.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite