Costul fabulos pentru supravegherea lucrărilor la cel mai scump tronson de autostradă din România. Când încep lucrările

0
Publicat:

Atât turcii de la Mapa - Cengiz, cât și italienii de la WeBuild ar trebui să predea, în primăvara anului viitor, proiectele tehnice pentru Lotul 2 Boița-Cornetu (31 de kilometri) și Lotul 3 Cornetu–Tigveni (37 de kilometri).

Traseul montan al Lotului Cornetu-Tigveni Autostrada A1 Sibiu-Pitești Foto Daciana Stoica
Traseul montan al Lotului Cornetu-Tigveni Autostrada A1 Sibiu-Pitești Foto Daciana Stoica

Până atunci, însă, s-a atins un nou record în privința costurilor pentru un proiect de infrastructură din România, implicit pentru Autostrada A1 Sibiu–Pitești, prin lansarea spre licitație SEAP a supravegherii lucrărilor pe Lotul 3 Cornetu (Vâlcea) – Tigveni (Argeș).

Acesta este nu doar cel mai scump tronson de autostradă construit vreodată în România (peste 1 miliard de euro / 5,3 miliarde lei), dar va beneficia și de cea mai scumpă supervizare a lucrărilor. Practic, este cel mai mare contract de acest gen al CNAIR de până acum. Evaluarea fabuloasă se ridică la aproximativ 20 de milioane de euro.

Supravizarea include perioada de garanție în cei 16 ani de contract

De curând, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a lansat pe SEAP licitația pentru supervizarea lucrărilor. Ofertele sunt așteptate până pe 11 decembrie 2023.

Contractul vizează o perioadă de 16 ani (191 luni), care include și perioada de garanție de după realizarea lucrărilor. Valoarea menționată în contract este cuprinsă între 85 și 101 milioane lei, bani ce vor fi asigurați prin Programul Transport 2021 – 2027. Prețul ofertei va reprezenta 30 % din punctajul total.

Supervizarea Secțiunii 3 a Autostrăzii Sibiu–Pitești, ce va traversa Țara Loviștei spre Argeș constă în asigurarea, din partea consultantului, că lucrările se vor derula întocmai obligațiilor asumate prin contractele de proiectare și execuție, din punct de vedere al calității, costurilor, cantității și duratei, și de semnalare a CNAIR în cazul apariției unor neconformități și neconcordanțe.

Cost fabulos de supraveghere a unor lucrări, cel mai mare contract CNAIR

Costurile uriașe se explică prin faptul că proiectul presupune, pe lângă realizarea a 37,4 km de autostradă prin munte, construcția a nu mai puțin de 48 de poduri și viaducte, precum și a celui mai lung dintre tunelurile autostrăzii peste Carpați - de 1,7 km, la Poiana (Vâlcea), a unui ecoduct peste Olt, DN7 și calea ferată, la Călinești (Racovița – Vâlcea) și a două noduri rutiere (Călinești și Văleni).

Cel mai lung și mai scump dintre tronsoanele Autostrăzii Sibiu-Pitești va fi realizat de asocierea WeBuild SPA - Tancrad SRL. Contractul pentru proiectare și execuție a fost semnat în august 2022, iar etapa de proiectare a început în februarie 2023.  

Exproprieri pentru ecoductele de pe loturile montane ale TransCarpați

Demararea licitației pentru supravegherea lucrărilor pe tronsonul Vâlcea-Argeș nu reprezintă singura noutate în ceea ce privește Autostrada Sibiu Pitești cunoscută și drept TransCarpați. În paralel, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a demarat procedura de exproprieri autostradă pentru construirea celor două ecoducte Sibiu-Pitești destinate traversării animalelor sălbatice, în siguranță, a barierelor realizate de om, pe loturile montane 2 și 3.

„Ecoductul Lazaret“, pentru traversarea mamiferelor mari, de-o parte și de alta a Văii Oltului, urmează să fie construit, pe Secțiunea 2 Boița (Sibiu) – Cornetu (Vâlcea), în localitatea sibiană căreia îi poartă numele și va avea o lungime de 210 metri. „Ecoductul Călinești“ va fi construit pe Lotul 3 Cornetu (Vâlcea) – Tigveni (Argeș) în comuna Racovița-Vâlcea și va avea o lungime de 220 de metri.

Imagini cu ecoducte realizate peste autostrăzi în lume Foto colaj
Imagini cu ecoducte realizate peste autostrăzi în lume Foto colaj

Păduri publice defrișate, case și terenuri ale UAT-urilor, demolate și scoase din circuit

Pentru Ecoductul Lazaret trebuie expropriate suprafețe de teren de aproximativ 15.000 de mp pe care se află o gospodărie, mai multe terenuri ale UAT Turnu Roșu – Sibiu, precum și păduri ale statului.

În schimb, în cazul Ecoductului Călinești este vorba despre o suprafață mult mai generoasă ce va fi scoasă din circuit, de aproximativ 50.000 de mp, pe care mai multe case vor fi demolate, păduri ale UAT Racovița – Vâlcea dar și publice, defrișate. Mai multe detalii legate de probleme exproprierilor AICI.

Lucrările la loturile montane ar trebui să înceapă primăvara viitoare

Pentru Secțiunea 2 Boița–Cornetu, contractul pentru proiectarea și execuția tronsonului montan de pe Valea Oltului a fost semnat în luna februarie 2022, cu asocierea de firme turcești Mapa – Cengiz, pentru aproximativ 860 de milioane de euro (4,250 miliarde lei fără TVA).

Cel mai dificil dintre cele cinci tronsoane ale Autostrăzii Sibiu-Pitești, construit chiar în Defileul Oltului, va avea 31,33 de kilometri lungime, șapte tuneluri cu o lungime de peste 4,9 km - din care cel mai lung va avea 1,6 km - de unde și dificultatea mare a proiectului, 27 de viaducte și 22 de poduri, iar pe lângă Ecoductul Lazaret sute de lucrări de consolidare, susținere și structuri de stabilizare.

Prin urmare, dacă antreprenorii turci și italieni își respectă termenele asumate pentru etapa proiectelor tehnice, iar Ministerul Mediului și Ministerul Transporturilor nu vor întârzia cu avizele, lucrările pe cele două loturi montane ale Autostrăzii Sibiu–Pitești vor putea începe din primăvara anului viitor și vor fi finalizate, în 2027 / 2028.

Autostrada A1 Sibiu-Pitești reprezintă un important sector al Coridorului 4 Pan European, și va avea o lungime totală de 122 de kilometri. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite