Imagini spectaculoase de pe loturile Autostrăzii Sibiu-Pitești. Stadiul lucrărilor pe 109 km VIDEO

0
Publicat:

Stadiul lucrărilor de pe toate cele patru loturi ale Autostrăzii Sibiu - Pitești, aflate în lucru, a fost surprins cu ajutorul unei drone în cursul acestei săptămâni. Imagini uluitoare arată cât de mult s-a avansat pe anumite porțiuni.

Filmarea (VEZI VIDEO) a fost realizată în urma unei vizite în teren, pe tronsoanele Autostrăzii Sibiu - Pitești, a secretarului de stat Irinel Scrioșteanu, din Ministerul Transporturilor (MT) și postată pe contul său de Facebook unde, de altfel, a oferit separat și detalii și despre progresul înregistrat pe fiecare lot în parte.  

A1 Sibiu Pitești, cunoscută și drept TransCarpați, fiind prima autostradă din România care traversează Carpații, va avea la final 120 km lungime. Este menită să scurteze distanța și să faciliteze circulația dinspre Capitală spre Ardeal și invers. Va face parte din Coridorul IV Pan European și va lega Portul Constanța de frontiera vestică.  

Autostrada cuprinde cinci loturi. Despre un drum expres gândit inițial ca al șaselea lot, menit să lege de autostradă orașul Râmnicu Vâlcea (singurul municipiu-reședință din județele tranzitate de autostradă care nu are nici o conexiune cu aceasta), oficialitățile nu au mai pomenit nimic, cel puțin în ultima perioadă.

Se cunoaște doar faptul că se intenționa ca acest Drum Expres Râmnicu Vâlcea - A1 să coincidă cu tronsonul unui drum național (DN 73C), care are însă multe probleme legate de structura sa.   

Până acum, s-a finalizat Lotul 1 Sibiu (Șelimbăr) - Boița, iar cele mai avansate lucrări se înregistrează pe ultimele două secțiuni. Loturile montane 2 și 3 au fost cele mai scumpe dar cuprind și cele mai complexe lucrări. 

Autostrada Sibiu Pitești în diferite stadii de realizare în februarie 2024 Colaj Daciana Stoica
Autostrada Sibiu Pitești în diferite stadii de realizare în februarie 2024 Colaj Daciana Stoica

Lotul 2 Boița - Cornetu

Tronsonul de pe Valea Oltului, cuprins între Boița – Sibiu și Racovița (Cornet) – Vâlcea, în lungime de 31,33 km, va avea 49 de poduri și viaducte și șapte tuneluri cu lungime cuprinsă între 250 m și 1590 m. Secțiunea va avea și un ecoduct la Lazaret, în lungime de 210 m, ce va traversa DN7, calea ferată și râul Olt.

Lotul 2 Boița-Cornetu se află încă în faza de proiectare, fiind predate documentele necesare avizului de construire pentru un prim sector care cuprinde Viaductul de la Boița în lungime de 700 m, similar celui de la Tălmăcel. S-a depus și și proiectul tehnic de execuție și se așteaptă autorizația pentru a fi începute lucrările efective.

Defrișări pe Lotul 2 Boița Cornetu al Autostrăzii Sibiu Pitești Foto Irinel Scrioșteanu
Defrișări pe Lotul 2 Boița Cornetu al Autostrăzii Sibiu Pitești Foto Irinel Scrioșteanu

În paralel, se forează suplimentar pentru studiile geotehnice, în zonele accesibile, dar și în zonele recent eliberate în urma defrișării. Și, în timp ce în Vâlcea se taie mai multe păduri scoase din Fondul Forestier, în Sibiu va începe marcarea a aproximativ 25.000 de copaci, operațiune efectuată, mai întâi, în zonele unde este necesară eliberarea terenului pentru realizarea forajelor geotehnice.

Lotul 3 Cornetu - Tigveni

Tronsonul care va traversa de asemenea zona montană, împărțit între județele Vâlcea și Argeș, în lungime de 37,40 km, va avea 96 de poduri și viaducte, dar și cel mai lung tunel de autostradă din România de 1,7 km. Secțiunea cuprinde și două noduri rutiere: la Cornetu și Rudeni, două spații de servicii și un centru de întreținere și coordonare a drumului, precum și un ecoduct pentru animalele sălbatice, în afara traseului, în zona Călinești - Brezoi, din județul Vâlcea, care de asemenea va traversa râul Olt, calea ferată și DN7 /E81.

Până acum, pe Lotul 3 Cornetu – Tigveni, aflat tot în faza de proiectare, s-au finalizat studiile de teren preliminare acestei etape: geotehnice, topografice, arheologice, precum și deminarea, fiind defrișate păduri pe o suprafață 56 hectare, aproximativ 14.000 mc de lemn.

Se lucrează în continuare la organizările de șantier de la Cepari – Argeș și Racovița – Vâlcea, unde pe un teren de șapte hectare, respectiv patru hectare, vor fi amplasate birouri administrative, stații proprii de asfalt și beton, precum și linii de producție prefabricate - grinzi din beton.

Defrișări pe Lotul 3 Cornetu Tigveni al Autostrăzii Sibiu Pitești Foto Irinel Scrioșteanu
Defrișări pe Lotul 3 Cornetu Tigveni al Autostrăzii Sibiu Pitești Foto Irinel Scrioșteanu

„Se lucrează la montarea elementelor necesare padocurilor și se execută lucrări: de turnare a betonului aferent platformelor betonate, de cofrare și betonare a plăcii padocurilor, de nivelare a platformelor, de decapare și transport pământ vegetal. Este în curs de elaborare proiectul pentru Autorizația de Construire (AC)”, a precizat secretarul de stat Irinel Scrioșteanu.

Lângă șantiere vor fi amenajate și spațiile pentru locuințele de serviciu pentru cei care vor lucra pe aceste șantiere.

Lotul 4 Tigveni - Curtea de Argeș

Tronsonul din Argeș, în lungime de 9,8 km, va avea doar 12 poduri, pasaje și viaducte. Aici este și primul tunel construit în stâncă intrat în execuție pe o autostradă din România, cel de la Momaia, în lungime de peste 1,3 km.

Secretarul de stat din Ministerul Transporturilor a menționat despre Lotul 4 Tigveni - Curtea de Argeș: „Am trecut de pragul de 500 de metri forați pentru tunelurile Daniela și Alina. Au fost forați, armați și betonați 17.800 ml din 20.500 ml de piloți necesari structurilor aferente acestui tronson de autostradă. Mobilizarea antreprenorului este una foarte bună, iar dacă ritmul lucrărilor se menține, sperăm ca această lucrare să se finalizeze înainte de termenul contractual. La momentul vizitei erau, pe întregul amplasament al proiectului, circa 500 muncitori și 165 utilaje și echipamente de construcții”. 

Tunel Momaia de pe Lotul 4 al Autostrăzii Sibiu Pitești Sursă PORR România
Tunel Momaia de pe Lotul 4 al Autostrăzii Sibiu Pitești Sursă PORR România

Până acum s-au forat 314 metri pe sensul Sibiu-Pitești, pentru Tunelul Daniela și 195 metri pe sensul Pitești-Sibiu la Tunelul Alina. La „Alina” nu se mai sapă în piatră, ci într-o zonă cu nisip, în timp ce la „Daniela” se continuă cu săpăturile în stâncă. Drumurile tehnologice sunt în curs de finalizare (99,5%), fiind executate terasamentele pe sectorul nordic, precum și lucrări de armare, cofrare și betonare radiere și elevații aferente structurilor de pe acest lot.

Lotul 5 Curtea de Argeș - Pitești

Este cel mai avansat dintre cele patru loturi aflate în proiectare / execuție ale Autostrăzii Sibiu - Pitești. Lotul 5 Curtea de Argeș - Pitești are o lungime de 30,35 kilometri și va include trei noduri rutiere, un viaduct, șase pasaje și 12 poduri, precum și două centre de coordonare și întreținere a drumului, la Bascov și Curtea de Argeș.

Este în curs de finalizare instalarea stației de asfalt din organizarea de șantier. În paralel, s-a turnat stratul de bază pentru asfalt, pe sectorul de drum cuprins între km 112 - 120 și va continua între km 104 – 112, fiind în curs de finalizare și lucrările de consolidare a terenului de bază pentru corpul autostrăzii, realizate în procent de 98%.

Tot în curs de finalizare sunt și lucrările de umpluturi cu pământ pe traseul autostrăzii, proces realizat în procent de 97,5% pentru care au fost folosiți până acum 3,8 milioane mc de pământ, dar și cele dedicate stratului de formă (89%, respectiv 44.500 mc).

Progresul Lotului 5 Curtea de Argeș Pitești al Autostrăzii Sibiu Pitești Sursă Irinel Scrioșteanu
Progresul Lotului 5 Curtea de Argeș Pitești al Autostrăzii Sibiu Pitești Sursă Irinel Scrioșteanu

Se lucrează în continuare la realizarea stratului de fundație din balast (89%) și balast stabilizat cu ciment (51%), la taluzarea și profilarea cu pământ vegetal, montarea casiurilor și căminelor de vizitare din zona mediană a autostrăzii, precum și la excavarea și betonarea șanțului trapezoidal.

La podurile peste râul Argeș, râul Tutana (km 101+829), podul de la km 111+780 m, și viaductele nr. 15 (km 115+240) și nr.11 (km 110+565) au fost montate 436 grinzi prefabricate de 40 metri Au fost demarate lucrările la Viaductul nr.10 (km 109+383) care are o lungime de 576 metri.

„S-a finalizat montarea arcurilor prefabricate la Pasajul peste calea ferată de la km 104+484, se lucrează la subantretoazele Podului peste DN7C și la montarea liselor prefabricate la Podul nr.14 (km 111+780). Pe această secțiune, se construiesc și trei noduri rutiere”, a mai adăugat Irinel Scrioșteanu, secretar de stat la MT.

Progresul Lotului 5 Curtea de Argeș Pitești al Autostrăzii Sibiu Pitești Sursă Irinel Scrioșteanu
Progresul Lotului 5 Curtea de Argeș Pitești al Autostrăzii Sibiu Pitești Sursă Irinel Scrioșteanu

Pentru Nodul rutier Curtea de Argeș se lucrează la umpluturi și terasamente în zona bretelelor de acces, la zidurile de sprijin aferente primei bretele, fiind finalizate elevațiile pasajului peste DJ 704H amplasat pe această bretea. 

La Nodul rutier Băiculești s-au finalizat podurile casetate și podețelor dalate, precum și umpluturile de pământ din zona racordului cu Autostrada Sibiu Pitești, pe toate cele patru bretele, fiind așternut stratul de balast stabilizat.

În cazul Nodului rutier Bascov a fost finalizat zidul de sprijin între km 121+395 m și km 121+640 m, calea stângă și se lucrează la armarea, cofrarea și betonarea zidului de sprijin între km 121+395 m și km 121+640 m, calea dreaptă. Au fost realizate și fundațiile și elevațiile Podului 20 și se lucrează în continuare la umpluturile cu pământ între zidurile de sprijin, de la capătul tronsonului 5 al autostrăzii.

Pe întregul șantier au fost mobilizate aproximativ 980 persoane, proiectul fiind în avans față de grafic, estimându-se, dacă trendul se menține, finalizarea sa înainte de termen, chiar la sfârșitul acestui an.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite