Sudul litoralului se pregătește să devină destinația de top a Mării Negre: „Acolo s-a păstrat atmosfera de stațiune”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După ani buni în care Mamaia și Mamaia Nord-Năvodari erau cele mai aglomerate stațiuni de pe litoralul românesc, începând cu 2022, turiștii s-au orientat spre sud, astfel că Olimp, Neptun sau Venus au înregistrat creșteri de până la 30% a numărului de vizitatori.

Neptun, zona „La Steaguri” FOTO: Primăria Mangalia
Neptun, zona „La Steaguri” FOTO: Primăria Mangalia

Cu aproape 40.000 de locuri de cazare clasificate, stațiunile Mangaliei (Olimp, Neptun, Venus, Saturn, Cap Aurora, Jupiter) se pregătesc să devină destinații de top ale litoralului românesc. Se întâmplă acest lucru după ani în care s-a investit masiv, atât de către mediul privat, cât și de către administrația locală și după ce nordul litoralului (Mamaia și Mamaia Nord) a devenit victima dezvoltării imobiliare haotice.

Teoria spune așa: durata de viață a unei destinații turistice este de 15 ani. Mamaia a pornit prima cu privatizarea, imediat după 1990, când sudul litoralului era în vârf. Mamaia avea avantaje precum apropierea de București, de gară, avea plajă frumoasă. Ideea greșită a lui Mazăre, de a face din Mamaia un cartier al Constanței, a determinat turiștii să nu mai facă diferența între orașul de unde veneau și o stațiune”, explică Dragoș Răducan, președintele Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR).

Doar că sudul litoralului s-a dezvoltat lent și greoi. Mai întâi, multe hoteluri erau administrate de marile societăți apărute după 1990, apoi a urmat privatizarea televizată a unor unități de cazare, moment în care au apărut patroni care n-au investit deloc. Așa s-a ajuns ca stațiunile din sud să fie în paragină: hoteluri vechi, unele închise, drumuri proaste, trotuare stricate, bălării, murdărie.

„A ajuns să arate ca un maidan. Dar odată cu vânarea hotelurilor părăsite și a celor deținute de frații Micula, noii investitori au pus presiune atât pe calitatea construcțiilor, cât și pe autoritatea locală care a început să lucreze”, adaugă Dragoș Răducan.

Stațiunea Venus, zona Mera FOTO: Primăria Mangalia
Stațiunea Venus, zona Mera FOTO: Primăria Mangalia

Nici un hotel abandonat în sudul litoralului

„Dacă în 2010-2012, în stațiunile Mangaliei erau peste 20 de unități hoteliere lăsate în paragină, iar numărul de turişti scăzuse drastic, în prezent nu mai există niciun hotel abandonat, iar investițiile private din sudul litoralului au luat un avânt considerabil, comparativ cu cele din alte stațiuni ale litoralului românesc”, declară Radu Cristian, primarul municipiului Mangalia.

Cap Aurora FOTO: Primăria Mangalia
Cap Aurora FOTO: Primăria Mangalia

În ultimii cinci ani, multe hoteluri din Neptun-Olimp, Venus, Saturn și Cap Aurora au fost cumpărate de investitori privați, români sau străini, au fost modernizate și dotate la cele mai noi standarde, iar apoi redeschise la nivel de patru sau cinci stele, reașezând, astfel, sudul litoralului românesc pe harta turismului estival european. În plus, noile investiții au ținut cont și de dorința românilor de a beneficia de servicii all-iclusive sau ultra all-inclusive.

În acest moment, în sud se derulează investiții private evaluate la 250 de milioane de euro. La acestea se adaugă proiecte de 70 de milioane de euro realizate de Primăria Mangalia prin care s-au modernizat faleze (Neptun, Mangalia, Saturn), s-a investit în transport ecologic (zece autobuze electrice), s-a modernizat Portul Turistic Mangalia, s-a reabilitat infrastructura rutieră și pietonală, s-a înnoit mobilierul urban și iluminatul public și altele.

Autobuzele vor asigura legătura între stațiuni FOTO: Primăria Mangalia
Autobuzele vor asigura legătura între stațiuni FOTO: Primăria Mangalia

Primăria sprijină sectorul turistic, atât prin dezvoltarea stațiunilor, cât și prin reducerea birocrației și acordarea de facilități fiscale. Pe litoralul Mării Negre, din Olimp până în Mangalia există o mulțime de oportunități de distracție și agrement, care acoperă preferințele și exigențele oricărui turist. Opțiunile de agrement sunt completate de terenuri de tenis, parcuri de distracție și alte centre de divertisment”, adaugă primarul Radu Cristian.

Dezvoltarea imobiliară poate fi un pericol

Investițiile masive făcute în sudul litoralului dau roade și asta se vede în numărul tot mai mare de turiști care aleg aceste stațiuni în detrimentul zonei de nord.

„Mai sunt multe de făcut, dar în sud s-a păstrat aspectul de stațiune. Acum începe dezvoltarea sudului, care a devenit interesant din punct de vedere imobiliar și depinde de administrația locală cum va ști să țină în echilibru cererea și presiunea investițiilor imobiliare cu dorința de a avea în continuare stațiuni”, atrage atenția Dragoș Răducan.

Stațiunea Saturn FOTO: Primăria Mangalia
Stațiunea Saturn FOTO: Primăria Mangalia

În schimb, primarul Mangaliei dă asigurări că sudul litoralului nu va avea aceeași soartă ca Mamaia Nord deoarece Planul Urbanistic General (PUG) are prevederi clare și trebuie respectat.

„Este stabilit şi delimitat teritoriului intravilan, optimizarea relațiilor localităților cu teritoriile adiacente şi cu tendinţele de dezvoltare ale regiunii, valorificarea potențialului uman, economic şi natural, organizarea şi dezvoltarea căilor de comunicație (…) Vom încerca să creăm un echilibru între aceste componente de dezvoltare urbană și turistică”, spune Radu Cristian.

Pentru a veni în sprijinul operatorilor din turism, municipalitatea din sudul litoralului ia în calcul ca și anul acesta să nu taxeze parcările publice din stațiuni și să pună la dispoziție în mod gratuit transportul în comun realizat cu autobuze electrice.

Plajă Neptun - Olimbp FOTO Shutterstock
Plajă Neptun - Olimbp FOTO Shutterstock
Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite