Politico: Sateliții UE care împrăştie propaganda rusă

0
0

În lupta sa împotriva propagandei rusești, Europa se confruntă cu un obstacol frustrant: proprii săi furnizori de servicii de telecomunicații prin satelit, scrie Politico.eu.

Satelit de telecomunicații pe orbita terestră (simulare computerizată) Foto Shutterstock
Satelit de telecomunicații pe orbita terestră (simulare computerizată) Foto Shutterstock

Doi dintre cei mai mari furnizori de astfel de servicii din lume - Eutelsat din Franța și SES din Luxemburg - au transmis canale rusești care alimentează dezinformarea și conținutul plin de ură despre războiul din Ucraina către zeci de milioane de locuințe din Rusia, Africa, India și Orientul Mijlociu.

Eutelsat - al cărui cel mai mare acționar este statul francez - nu a reușit până acum să rezolve situația, susținând că vinde doar infrastructură „neutră” radiodifuzorilor ruși și că nu are temeiuri legale pentru a-i da afară de pe sateliții săi. Între timp, SES a declarat că le-a cerut în repetate rânduri clienților săi din Africa și India să închidă RT, un post de televiziune susținut de Kremlin și supus sancțiunilor UE.

Radiodifuzorii plătesc furnizorii de sateliți pentru a le utiliza infrastructura. Companiile de sateliți sunt limitate în ceea ce privește capacitatea lor de a elimina anumite canale din pachetele clienților lor de radiodifuziune. Cu toate acestea, ele ar putea să nu-și mai vândă serviciile clienților de radiodifuziune care nu respectă sancțiunile UE.

Politicienii și activiștii europeni își intensifică acum ofensiva pentru a determina furnizorii de servicii prin satelit să se alinieze.

Cu siguranță trebuie să intensificăm lupta împotriva propagandei rusești și să abordăm lacunele ca parte a activității noastre continue privind noile sancțiuni”, a declarat vicepreședintele Comisiei Europene, Věra Jourová, pentru Politico.

PE cere sancțiuni

La 18 noiembrie, aproape 40 de membri ai Parlamentului European au cerut sancțiuni pentru a împiedica posturile de radio și televiziune rusești să răspândească neadevăruri despre războiul din Ucraina.

Eutelsat contribuie la alimentarea sprijinului publicului rus pentru războiul lui Putin și îi împiedică să aibă acces la surse de știri independente”, a declarat Andrus Ansip, membru estonian al Parlamentului European și fost vicepreședinte al Comisiei Europene.

Grupurile de activiști s-au adresat, de asemenea, instanțelor de judecată, contestând autoritățile de reglementare în domeniul mass-media și acuzând furnizorii de sateliți de inacțiune. Săptămâna trecută, ONG-ul Reporteri fără frontiere a dat în judecată Arcom, autoritatea franceză de reglementare a mass-media, la cea mai înaltă instanță administrativă a țării, pentru decizia de a permite Eutelsat să difuzeze trei canale controlate de stat: Rossiya 1, Perviy Kanal și NTV.

În timp ce țările Uniunii Europene s-au concentrat asupra unor probleme urgente precum energia, țări mai dure, precum Polonia și țările baltice, au făcut presiuni pentru sancțiuni împotriva canalelor rusești într-un viitor pachet de măsuri. Acestea au reușit să pună această problemă pe ordinea de zi a unei reuniuni a Consiliului miniștrilor europeni ai culturii din 29 noiembrie.

„Statele membre sunt divizate, dar ar putea fi posibilă acceptarea acestei idei”, a declarat un diplomat UE.

Propaganda rusă

În ultimele luni, presiunea împotriva companiilor europene de sateliți care difuzează canale de propagandă rusească a crescut vertiginos.

După luni de campanie din partea activiștilor, inclusiv a Comitetului „Denis Diderot” cu sediul în Franța și a organizației „Reporteri fără frontiere”, politicienii - în special la Bruxelles - au început să se implice. Comisarul european pentru piața internă, Thierry Breton, s-a întâlnit cu Eva Berneke, CEO-ul Eutelsat, la sfârșitul lunii septembrie, în timp ce Jourová a criticat compania pentru „comportamentul său rușinos”.

Al treilea operator de satelit din lume ca mărime în funcție de venituri, Eutelsat, oferă două pachete rusești de televiziune cu plată, Trikolor și NTV Plus, care difuzează zeci de canale în limba rusă susținute de Kremlin.

Eutelsat - deținut în proporție de 22% de statul francez prin intermediul băncii publice de investiții Bpifrance - transmite separat și RT Arabic în Europa, Africa și Orientul Mijlociu. RT Arabic nu face obiectul sancțiunilor UE.

Cel mai mare furnizor de sateliți din lume, compania luxemburgheză SES, a lăsat doi clienți din Africa de Sud și India să difuzeze prin sateliții săi canalul sancționat RT English, cunoscut anterior sub numele de Russia Today.

Unele dintre aceste canale media răspândesc minciuni și ură, iar activiștii și unii politicieni spun că este responsabilitatea morală a sateliților europeni să le elimine.

Altele, cum ar fi RT English, fac obiectul unor sancțiuni, ceea ce înseamnă că societățile cu sediul în UE nu au voie să le difuzeze în străinătate.

Eutelsat s-a apărat spunând că este un furnizor netru de infrastructură.

„Nu depinde de noi să luăm decizia de a opri difuzarea unor canale”, a declarat Anita Baltagi, director de comunicare al Eutelsat. „Aceasta nu este o responsabilitate care poate fi dată unei companii private”.

SES a declarat că le-a cerut în repetate rânduri clienților săi sud-africani și indieni să renunțe la RT din pachetele lor TV, dar „nu este în măsură să elimine aceste canale fără a afecta zeci de canale legitime care nu fac obiectul sancțiunilor”, a declarat un purtător de cuvânt al SES. „O astfel de acțiune ar avea probabil consecințe juridice și geopolitice neintenționate”.

De asemenea, autoritățile de reglementare audiovizuală au dat dovadă de o putere și o disponibilitate limitate pentru a forța sateliții europeni să renunțe la canalele de propagandă care vizează Rusia, Africa de Sud și India.

Arcom din Franța poate, în teorie, să ceară Eutelsat să nu mai difuzeze un canal, a declarat un purtător de cuvânt. De exemplu, în iulie, organismul de supraveghere a dat companiei 48 de ore pentru a scoate de pe post canalul rusesc NTV Mir, care emite în Europa, pentru incitare la ură și violență față de Ucraina.

Cu toate acestea, a mai spus de asemenea că nu putea ordona Eutelsat să interzică Rossiya 1, Perviy Kanal și NTV, deoarece nu avea un temei legal și canalele erau difuzate în principal în Rusia, o decizie pe care „Reporteri fără frontiere” a contestat-o în instanță.

În ceea ce privește SES, un purtător de cuvânt al autorităților luxemburgheze pentru sateliți a declarat că este în contact strâns cu SES și că „se poate baza” pe colaborarea proactivă a companiei.

Solicitare de noi sancțiuni

La rândul său, există o presiune tot mai mare pentru a impune noi sancțiuni la nivel european. Zeci de parlamentari europeni au cerut o acțiune decisivă, în timp ce Polonia și țările baltice au reluat demersurile pentru noi interdicții asupra canalelor rusești.

Comisia este pregătită să ia în considerare noi măsuri împotriva canalelor de propagandă rusești”, a declarat un purtător de cuvânt al Comisiei. Acesta a adăugat că este, de asemenea, crucial ca autoritățile naționale de reglementare în mass-media să aplice sancțiunile existente.

Nu este clar ce formă ar putea lua eventualele noi sancțiuni și dacă suficiente țări le-ar putea susține. În ultimele luni, UE a interzis mai multe canale, precum RT English, RT UK, RT France, RT Germany, RT Spanish, Sputnik, RTR Planeta, Rossiya 24 și TVCI, pentru răspândirea de dezinformare.

Eutelsat și-a avertizat acționarii în acest an, într-un document public, că înăsprirea în continuare a sancțiunilor împotriva entităților rusești, făcând imposibilă desfășurarea de afaceri cu clienții săi ruși, ar putea avea un „impact negativ semnificativ” asupra finanțelor grupului. Aproape 7% din veniturile totale ale grupului provin de la clienții ruși din domeniul audiovizualului, inclusiv Trikolor și NTV Plus.

Ministrul ucrainean al afacerilor externe, Dmitro Kuleba, a alertat săptămâna trecută că incitarea la genocid la televiziunea de stat rusă este „în plină desfășurare”.

Europa


Ultimele știri
Cele mai citite

Partenerii noștri