Video Drumul Fierului, ruta spectaculoasă, modernizată complet. Cele mai căutate locuri ale noului traseu din Ținutul Pădurenilor
0Drumul Fierului, ruta folosită în secolele trecute pentru transportul minereului de fier din Munții Poiana Ruscă a fost asfaltat complet și oferă acces mai ușor la atracțiile turistice din Ținutul Pădurenilor.

Modernizat pe bucăți, drumul care lega în trecut minele de fier de la Ghelari de Furnalul de la Govâjdia a devenit, odată cu asfaltarea sa completă de la sfârșitul anului 2024, un traseu accesibil pentru călătorii care vor să exploreze Ținutul Pădurenilor din Hunedoara (video - Adevărul).
Vechiul drum al fierului, devenit șosea modernă
Furnalul de la Govâjdia, construit la începutul anilor 1800, devenise în secolul al XIX-lea un punct de reper al Ținutului Pădurenilor.
Aici, pe „drumul fierului”, coborau carele și mai târziu vagoanele de minereu de fier extras de la minele învecinate, din Ghelari - ultimele, pe un plan înclinat de câteva sute de metri amenajat special pentru coborârea minereului.
De la începutul anilor 1900, o cale ferată minieră lega Govâjdia de Huunedoara, trecând pe sub dealuri prin câteva tuneluri, unul în lungime de aproape 800 de metri.













La Govâjdia, pe alte drumuri ajungeau talcul și dolomita extrase din carierele și minele de la Lelese, marmura de la cariera Alun și trunchiurile extrase din pădurile de pe valea Runcului și de la Vadu Dobrii.
Furnalul de la Govâjdia (video) a fost dezafectat în anii care au urmat Marii Uniri din 1 Decembrie 1918, după ce în perioada războiului nu mai fusese folosit.
Calea ferată Hunedoara - Govâjdia (Ghelari) a fost dezafectată în anii 2000, iar minele de fier au fost închise în aceeași perioadă. Carierele de marmură și dolomită au intrat în conservare, la fel și furnalul din apropierea lor, însă, deși industria a dispărut treptat, iar mulți localnici au părăsit zona Govâjdiei, ea a rămas atractivă prin relieful și prin istoria ei.
În ultimul deceniu, mai multe drumuri din împrejurimile Furnalului de la Govâjdia au fost modernizate și au facilitat accesul turiștilor în satele izolate din Munții Poiana Ruscă.










Drumul Govâjdia - Ghelari, numit și Drumul Fierului, inaccesibil mașinilor în trecut a fost reabilitat pe bucăți. Primele sectoare, care urcă pe valea Rețișoarei, în satele Ghelari și Plopi, cu o lungime totală de circa șapte kilometri, au fost modernizate în anii 2021 - 2022 (video)
Ultimele bucăți de drum, asfaltate recent
Recent, au fost asfaltate sectoarele de pe valea Nădrabului, care leagă Furnalul din Govâjdia de noua șosea de pe valea Rețișoarei, dar și de Lelese.
Peste 14 milioane de lei, cu TVA, au fost alocate din finanțările obținute prin Programul Național „Anghel Saligny” și de la bugetul Consiliului Județean Hunedoara pentru modernizarea ultimelor trei porțiuni neasfaltate de drum care însumează circa 4,5 kilometri.
Astfel, călătorii pot circula pe asfalt pe traseul Hunedoara - Govâjdia - Ghelari (25 de kilometri) și pe traseul Hunedoara - Govâjdia - Lelese și Cerișor (30 de kilometri). Drumul dintre Govâjdia și Runcu Mare a fost modernizat, de asemenea, pe aproape întreaga sa distanță de 12 kilometri, de la furnal până în satul pitoresc din Ținutul Pădurenilor.

„Acum câțiva ani, călătoriile noastre se opreau la furnal, de unde făceam cale întoarsă spre Hunedoara, pentru că de aici am fi intrat pe drumuri greu accesibile. Acum avem mai multe opțiuni. Putem merge la Runcu Mare, un sat cu case tradiționale vechi de peste un secol, la Ghelari - unde putem vedea catedrala Pădurenilor și cariera uriașă, în celelalte sate din Ținutul Pădurenilor, și putem coborî, tot pe șosea, spre Lacul Cinciș și Hunedoara”, spune o localnică din Hunedoara.
Deși a rămas una dintre atracțiile turistice ale Hunedoarei, Furnalul din Govâjdia, vechi de peste două secole, așteaptă însă restaurarea. Cuptorul său s-a păstrat intact şi le oferă vizitatorilor săi o mărturie vie despre industria fierului din urmă cu două secole.