FOTO Scrisoare scrisă de Relu Fenechiu după gratii, citită în faţa a 1.500 de oameni mobilizaţi la Aeroportul din Iaşi

0
0
Ceremonia, de un festivism fără precedent, a fost prezidată de Cristian Adomniţei FOTO Cezar Pădurariu
Ceremonia, de un festivism fără precedent, a fost prezidată de Cristian Adomniţei FOTO Cezar Pădurariu

După opt ani de circ politic şi milioane de euro aruncaţi pe fereastră, la Iaşi a fost inaugurată o pistă nouă pentru avioane printr-o ceremonie de un festivism fără precedent, în care Relu Fenechiu a fost prezentat ca "părintele acestui proiect" şi aplaudat de zeci de oameni.

Paradoxal, în ciuda întârzierii uriaşe care a cauzat izolarea regiunii Moldova de restul ţării, şefii actuali ai CJ au prezentat proiectul ca fiind terminat în timp record.

În plus, au programat un show mediatico-electoral de proporţii nemaiîntâlnite la Iaşi, care s-a produs ieri, 21 august, pe pista Aeroportului Internaţional Iaşi.

„Misiune îndeplinită“ a fost sloganul spectacolului, la care au fost mobilizaţi peste 1.500 de oameni, în cea mai mare parte angajaţi ai structurilor Consiliului Judeţean Iaşi, rude, cunoştinţe. Au mai venit, pe deasupra, mai toţi politicienii locali de vază, parlamentarii de Iaşi, oameni de afaceri, şefi de instituţii deconcentrate, ambasadori, ministrul Ioan Rus (de la Transporturi), Mihai Răzvan Ungureanu.

Preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi, liberalul Cristian Adomniţei, a considerat necesar să dispună împărţirea prin oraş, în ultimele zile, a mii de flayere din hârtie cartonată, lucioasă, color, prin care să anunţe populaţia Iaşiului că la aeroport s-a produs un fel de miracol.

Mai precis, că un proiect de investiţii s-a terminat mai devreme cu un an decât termenul prevăzut în contract. Informaţia este parţial adevărată deoarece din pista proiectată la 2.400 de metri, s-au construit acum în jur de 2.200 de metri, mai este de lucru la platforma din faţa terminalului pentru pasageri, urmează să fie construit un al treilea terminal.

Adevărat este că avioane de orice dimensiuni pot ateriza acum la Iaşi, pe pista cu adjectivul tehnic „flexibilă“, fapt de natură să aducă în perioada următoare operatori aerieni cu avioane către toate oraşele importante din Europa şi Asia. 

A fost adusă de la Bucureşti ieşeanca Simona Gherghe, care să prezinte spectacolul. Au mai prins contract şi fetele de la Amadeus, s-au prezentat pe fondul muzicii din „Misiune Imposibilă“ fotografii cu derularea proiectului şi s-au rostit discuri demne de Hollywood. S-a vorbit despre „vizionarism“, „eroism“ şi şefi de proiect care n-au dormit zile în şir, despre munţi de pământ mutaţi din loc şi puşi înapoi.

Momentul culminant, aplaudat ezitant de câţiva zeci de oameni, a fost prezentarea unui discurs scris de după gratii de către Relu Fenechiu, fost parlamentar, şef al PNL Iaşi şi ministru al Transporturilor. „Părintele acestui proiect“, cum l-a numit, cu vocea gâtuită, Marius Bodea, directorul Aeroportului Internaţional Iaşi.

image

Foto

aeroport

„Chiar dacă nu pot fi prezent, sunt cu sufletul şi inima alături de voi. Ceea ce marcaţi astăzi aici nu reprezintă finalul unui drum, ci începutul unei noi etape în viaţa acestui oraş“, a spus, printre altele, Fenechiu, prin vocea lui Marius Bodea. Fenechiu a mai menţionat în discurs că el este cel care a pus presiune pe toate Guvernele din 2004 până în prezent pentru pista nouă de la Iaşi.

A mai vorbit şi ministrul Ioan Rus, care n-a uitat să pomenească punctele cheie ale discursului electoral PSD în 2014: că „ne-am născut, de cele mai multe ori, ortodocşi“, că trebuie să ne amintim mereu că „mamele noastre ne-or făcut doar români“, fapt de care trebuie să fim mândri.

După discursul lung al lui Cristian Adomniţei, a aterizat Boeing-ul 737-300 Deva, sosit de la Roma. Avionul a trecut pe sub un arc de apă făcut de două maşini de pompieri. Lumea a aplaudat, apoi a urmărit acrobaţii aeriene făcute de formaţia „Şoimii României“, a aplaudat din nou şi a plecat acasă.

Fetele de la Amadeus au rămas să mai cânte o vreme, în faţa unei audienţe de câţiva zeci de oameni, adăpostiţi sub cortul uriaş, capacitat la 600 de locuri pe scaune.

Opt ani de incompetenţă

Modernizarea aeroportului din Iaşi a fost o corvoadă pentru generaţii întregi de politicieni. Despre importanţa unei piste noi, actualizată după tehnologia vremii, se discută la Iaşi încă de la sfârşitul anilor ’90. Abstractul s-a transformat în concret însă abia în anul 2006, când a fost angajat în premieră un proiectant pentru pistă.

Studiul de fezabilitate şi, ulterior, altul de oportunitate au costat peste 2 milioane de euro. După încă cinci ani de certuri, bâlbâieli, nehotărâre şi incompetenţă administrativă, aleşii locali s-au întors la origini în 2011. Au abandonat investiţia iniţială şi-au decis că este nevoie de alte planuri pentru construirea unei piste noi, în lungime de 2.400 de metri. 

Spre deosebire de vecinii din Suceava şi Bacău, şefii Consiliului Judeţean Iaşi, condus până în 2012 de către Constantin Simirad, au reuşit „performanţa“ să nu se califice pentru finanţarea cu fonduri europene nerambursabile. Conu’ Simirad, cum îl numeau apropiaţii, a blocat în conturi în jur de 40 de milioane de lei, preluaţi ulterior de Cristian Adomniţei.

Trei terminale pentru pasageri

Liberalul Cristian Adomniţei a preluat în 2012, odată cu şefia Consiliului Judeţean Iaşi, un proiect aproape „la cheie“ pentru aeroport. Început în august 2013, proiectul a costat până acum 31 de milioane de euro, bani care vor fi decontaţi integral din fondurile nerambursabile ale Uniunii Europene.

În acest moment, se circulă la Iaşi doar pe pista noua, pe o lungime autorizată de 1.800 de metri. Proiectul total valorează 56,7 milioane de euro, dintre care 18 milioane reprezintă confinanţări de la guvern şi CJ Iaşi. Cu restul banilor, se va continua pista până la 2.400 de metri şi va fi construit un al treilea terminal pentru pasageri.

Mai puteţi citi:

Blestemul Aeroportului din Iaşi : planurile de modernizare a aerogării se schimbă ca vremea

Culmea festivismului. Mitropolitul Moldovei, chemat să sfinţească o cupă de pământ ridicată cu excavatorul în preajma Aeroportului Internaţional Iaşi

Soluţie finală pentru modernizarea Aeroportului din Iaşi: investiţie pasată unui privat

„Căpuşă” de 140 de metri pătraţi lângă terminalul Aeroportului Iaşi, demolată de noua conducere

Culmea inaugurării electorale la Iaşi: recepţie la un terminal gol la Aeroportul închis pentru reparaţii FOTO

Promisiunile noului preşedinte al Consiliului Judeţean Iaşi. Cap de listă, veşnicul Aeroport FOTO

Modernizarea Aeroportului Internaţional se mută pe Facebook

Proiect discutabil pentru Aeroportul Iaşi. În locul unui director vin doi administratori

Accident pe Aeroportul Iaşi. Un porc mistreţ a pus în pericol viaţa pasagerilor din avionul de Bucureşti

Minunea s-ar putea întâmpla. Aeroportul Internaţional Iaşi, declarat eligibil pentru modernizare cu fonduri UE

Iaşi


Ultimele știri
Cele mai citite