UPDATE Noul aeroport din Iaşi s-a pierdut în studii, în timp ce pasagerii nu încap în aerogară (FOTO)

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Lansat oficial în 2006, planul de modernizare al aerogării s-a întors la stadiul originar, de întocmire a unor proiecte. După ce au dat 2 milioa-ne de euro pe un stu-diu de fezabilitate şi 60.000 de euro pe un altul de oportunitate, edilii sunt dispuşi să investească încă 30.000 de euro în hârtii.

ORA 12.00 În timp ce autorităţile se pierd în planuri şi hârtii, pasagerii pe de Aeroportul Iaşi sunt expuşi la situaţii ieşite din comun.Persoanele care au ajuns joi seara la Iaşi de la Bucureşti au fost ţinute în avion peste 5 minute deoarece nu mai aveau loc în sălile aerogării. 

„Până şi ]nso'itoarea de bord din avion a rămas consternat[. A spus că nu-i vine să creadă că un aeroport internaţional se aglomerează cu 50 de oameni“, a povestit unul dintre pasagerii cursei de la Bucureşti.

„Era foarte aglomerat pentru că erau două avioane care au ajuns la intervale mici de timp, de la Bucureşti şi Timişoara. Călătoresc des şi nu s-a mai întâmplat se aterizeze două avioane unul după altul şi să fie atâta încurcătură“, a spus Vasile Cepoi, şeful Direcţiei de Sănătate Publică Iaşi, care a venit aseară de la Bucureşti cu aeronava Tarom.

Directorul Aeroportului susţine că astfel de situaţii sunt obişnuite la Iaşi. „Acestea sunt procedurile. Nu era aglomeraţie. Pasagerii sunt cârcotaşi. Este normal să aştepte în avion puţin timp până să coboare. Aerogara susţine un flux pe oră de 50 de pasageri“, a spus Gheorghe Corjăuţanu, şeful aerogării ieşene.

După cinci ani de documentaţii, proiecte tehnice şi demersuri juridice, şefii judeţului au decis ieri să finanţeze alte studii la Aeroportul Iaşi.
Consilierii judeţeni şi parlamentarii Iaşiului s-au întâlnit ieri într-o şedinţă extraordinară pentru a decide cum vor moderniza aerogara din capitala Moldovei, mai ales că Uniunea Europeană a anunţat că poate finanţa astfel de lucrări. După două ore de discuţii, aleşii au ajuns la aceeaşi decizie pe care o adoptă de ani de zile: plata a două studii de fezabilitate a 15.000 de euro fiecare.

image

Primul va analiza prelungirea actualei piste de la 1.800 de metri până la 2.100 de metri sau 2.500 de metri, astfel încât să se încadreze în suma de 40 de milioane de euro, valoarea maximă pe care UE o poate finanţa. Al doilea studiu va analiza opţiunea de a construi o nouă pistă de 3.000 de metri, aşa cum a prevăzut proiectul iniţial.

„Suntem presaţi de timp“

„Costurile vor fi la fel dacă prelungim sau construim o pistă nouă. Vom asista ca judeţele din jurul nostru să aibă aeroporturi funcţionale, în timp ce noi vom vorbi de proiecte virtuale“, a punctat consilierul judeţean Mugur Cozmanciuc. Cele două studii vor fi întocmite în procedură de urgenţă, fără licitaţie şi prin încredinţare directă către două firme, Iptana, în cazul primului, şi de către Search Corporation.

Aeroportul Iaşi va fi extins cu un terminal Schengen de 2 milioane de euro

„Este păcat să nu folosim oportunitatea de a obţine finanţarea UE. Am convenit să alocăm 30.000 de euro pentru două studii, pentru a vedea care este cea mai bună soluţie. Primul care va fi gata va fi depus la Bucureşti ca să nu pierdem din timp“, a spus Constantin Simirad, preşedintele CJ. Pentru a accesa fondurile europene pe care le au la dispoziţie, şefii judeţului trebuie să depună până pe 15 septembrie un proiect cu o valoare maximă de 40 de milioane de euro, din care se scade însă partea TVA, de 8 milioane de euro. Edilii s-au contrazis pe noua soluţie tehnică deoarece UE finanţează un proiect complet, nu doar un obiectiv.

Ieşenii, condamnaţi la mega-investiţie din bani publici. Aeroportul nu poate fi realizat din fonduri europene, ci din cele ale judeţului

„Ministerul Transporturilor ne-a transmis că nu poate finanţa proiecte mai mari de 40 de milioane de euro, iar noi să asigurăm diferenţa. Tot proiectul trebuie să fie finanţat de la UE. În Ghidul Solicitantului este specificat că ajutorul de stat acordat de UE nu se cumulează cu alte forme de ajutor“, a spus Gheorghe Corjăuţanu, directorul aerogării ieşene.

S-au specializat în studii costisitoare

Şefii din CJ s-au chinuit timp de trei ani să obţină toate terenurile proprietarilor de la Aeroport pentru a dezvolta un proiect de 200 de milioane de euro.
După ce i-au despăgubit pe cei 11 proprietari, au obţinut legi organice şi au construit clădiri pe care să le ofere în schimb, edilii au ales să plătească un studiu de oportunitate de 60.000 de euro pentru a afla care este cea mai bună soluţie pentru finanţarea proiectului.

Iaşi: Studiu costisitor pentru proiectul de modernizare al Aeroportului

Specialiştii a patru societăţi au analizat ca variante concesiunea, parteneriatul public privat, atragerea de fonduri europene şi finanţarea proprie şi au recomandat ca CJ să înceapă investiţia din fonduri proprii deoarece niciun investitor nu ar concensiona Aeroportului pentru că ar ieşi în pierdere.
Specialiştii au exclus finanţarea europeană deoarece ar dura foarte mult timp de la depunerea unei cereri de finanţare până la începerea lucrărilor, soluţie care a fost în cele din urmă adoptată de şefii judeţului.

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite