Ciorbea trage Portul Constanţa de sub picioarele lui Mazăre

0
0

Avocatul Poporului, Victor Ciorbea, a atacat la Curtea Constituţională legea din 2008 prin care Consiliul Local Constanţa a devenit acţionar, cu 20%, la Portul Constanţa

Avocatul Poporului Victor Ciorbea a ridicat excepţia de neconstituţionalitate în cazul preluării Portului Constanţa. Printr-o decizie emisă marţi, 9 septembrie, Ciorbea arată că Legea nr. 216/2008, prin care Ministerul Transporturilor a cedat gratuit un pachet de acţiuni de 20% ale Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa către Consiliul Local Constanţa, contravine Constituţiei.

Avocatul Poporului motivează că forul local este o autoritate deliberativă şi nu poate avea patrimoniu propriu. „Este o încălcare a dreptului de proprietate privată al statului, prin care statul a fost prejudiciat“, a declarat Victor Ciorbea.

Cele două articole din Constituţie invocate de Ciorbea, prin care legea este discutabilă, sunt Articolul 136 privind Proprietatea şi Articolul 121 privind Autorităţile comunale şi orăşeneşti. La Articolul 121, alineatul 2 prevede: „Proprietatea publică este garantată şi ocrotită prin lege şi aparţine statului sau unităţilor administrativ-teritoriale“. La Articolul 136, alineatele 1 şi 2 arată: „Autorităţile administraţiei publice, prin care se realizează autonomia locală în comune şi în oraşe, sunt consiliile locale alese şi primarii aleşi, în condiţiile legii. Consiliile locale şi primarii funcţionează, în condiţiile legii, ca autorităţi administrative autonome şi rezolvă treburile publice din comune şi din oraşe“.

Ori, în opinia Avocatului Poporului, titularii dreptului de proprietate nu pot fi decât statul si unităţile administrativ-teritoriale (comune, oraşe, municipii si judeţe), în niciun caz consiliile locale sau consiliile judeţene, care sunt autorităţi deliberative şi nu au patrimoniu. Unica autoritate de jurisdicţie constituţională în România, Curtea Constituţională a fost sesizată şi urmează a se pronunţa în acest caz.

„Municipiul Constanţa ar trebui să fie beneficiarul acestui transfer, nicidecum Consiliul Local. Acum nu pot să mă pronunţ asupra deciziei Curţii Constituţionale, care va stabili în ce fel va fi îndreptată această lege. Dar da, mă aştept la un răspuns pozitiv, altfel n-aş fi ridicat această excepţie de neconstituţionalitate“, a declarat Victor Ciorbea pentru „Adevărul“.

Semnalul din teritoriu

Avocatul Poporului a precizat că sesizarea sa a pornit de la semnalul venit din teritoriu de la peste 30 organizaţii sindicale, persoane fizice şi de la senatorul Christian Gigi Chiru, liderul PDL Constanţa. Parlamentarul constănţean arată că demersul nu vizează neapărat luarea unor bani de la comunitate, ceea ce s-ar putea întâmpla dacă CCR decide returnarea dividendelor încasate de Consiliul Local Constanţa în toată această perioadă. În anii 2008-2013, Consiliul Local al Municipiului Constanţa a primit dividende - în urma transferului de acţiuni de 20% - în sumă de 11,926 milioane lei.

„Interesul acestei sesizări este în primul şi în primul rând stabilirea legală a beneficiarului. Nu vizăm luarea unor bani de la municipalitate, asta rămâne de văzut ţinându-se cont şi de cum au fost folosiţi banii pentru comunitate. Transferul acţiunilor trebuia să se facă între Stat şi Primăria Constanţa reprezentată de primar. Dar draftul de proiect a fost făcut de nişte jurişti amatori ai Primăriei Constanţa şi a fost promovat în Parlament de parlamentarii PSD. A fost menit să mascheze transferul către Radu Mazăre, aşa cum este făcut şi noul proiect. Noi vrem să sancţionăm atitudinea sfidătoare a celor care încalcă legea, fără a fi pedepsiţi“, explică senatorul Chiru.

Parlamentarul vorbeşte despre importanţa vitală a portului pentru oraş şi despre factorul decizional din compania portuară care este obiectiv strategic de interes naţional. „Constanţa supravieţuieşte datorită portului. Iar municipalitatea nu este calificată a decide asupra soartei platformei portuare, unde există cele mai multe locuri de muncă din oraş. Ce facem, sacrificăm 30.000 locuri de muncă de dragul de a fi reprezentat un baron local în deciziile Portului Constanţa?“, întreabă Chiru.

Războiul din port

Aflată în topul profitabilităţii companiilor de stat, Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa are ca acţionar majoritar Statul român, prin Ministerul Transporturilor, care deţine 60% dintre acţiuni. Fondul Proprietatea are 20% acţiuni, iar Consiliul Local al Municipiului (CLM) Constanţa - tot 20%. CLM a devenit acţionar în anul 2008, când Ministerul Transporturilor i-a cedat gratuit 20% din acţiuni, în urma unei legi promovate în Parlament de deputatul PSD Alexandru Mazăre, fratele primarului de Constanţa, Radu Mazăre.

Tot Alexandru Mazăre a iniţiat şi al doilea proiect de transfer gratuit de acţiuni, care ar urma să adauge 13% acţiuni pachetului deţinut de CLM Constanţa. În urma noii modificări de acţionariat, Ministerul Transporturilor şi Consiliul Local Constanţa ar avea fiecare 33% dintre acţiuni, iar restul de 34% ar merge în sfera privată, prin listarea la bursă.

Proiectul susţinut de lideri PSD este puternic contestat de operatorii şi de sindicaliştii portuari, care pun problema gestionării corespunzătoare a unui obiectiv strategic naţional de către o administraţie locală care nu şi-a dovedit performanţele decât în politica asistaţilor sociali ce îi asigură voturi. Asociaţia Operatorul Portuar, care reuneşte agenţi economici şi organizaţii de sindicat din port, a organizat proteste de amploare împotriva lui Radu Mazăre.

„A falimentat un oraş, Constanţa este probabil printre cele mai subdezvoltate la nivel naţional, iar Mamaia e un dezastru. Nu s-a săturat cât a furat? Arătaţi-ne un singur exemplu de investiţie strategică, care să ne creeze convingerea că Portul va fi bine administrat de primarul Mazăre!“, cer portuarii.

Orban n-ar lăsa Portul pe mâna lui Mazăre

Legea 216/2008 a fost dată în mandatul lui Ludovic Orban (PNL), care a fost ministru al Transporturilor în perioada 2007-2008. Fostul ministru nu se arată deranjat de contestaţia lui Ciorbea. „Nu m-ar deranja ca 20% din acţiunile portului să revină Statului român. Oricum Consiliul Local Constanţa nu şi-a onorat obligaţiile, mă refer la investiţii, unde nu a participat cu niciun leu, ci doar a luat dividende. Iar noul proiect pentru transferul a încă 13% din acţiuni este un atentat la siguranţa naţională, mai ales în actuala conjunctură geopolitică. Portul Constanţa nu poate fi lăsat pe mâna lui Mazăre“, a spus Orban. Primarul Radu Mazăre nu a răspuns solicitării „Adevărul“ de a transmite un punct de vedere.  

Reţeta financiară

În perioada 2007-2013, Ministerul Transporturilor a investit în infrastructură 554 de milioane lei şi a beneficiat de dividende în valoare de 41,5 milioane lei. Fondul Proprietatea a primit 13,23 milioane lei, iar Consiliul Local al Municipiului Constanţa a primit dividende - de la transferul de acţiuni din 2008 încoace - suma de 11,926 milioane lei, fără să fi participat la investiţii. Acesta a fost, de altfel, una dintre obiecţiile ridicate de experţii Ministerului Transporturilor, care au contestat majorarea pachetului de acţiuni al Consiliului Local Constanţa.

Vă mai recomandăm

VIDEO Război total pe Portul Constanţa. Mazăre, acuzat că a falimentat oraşul

De ce este ilegal transferul Portului Constanţa către administraţia Mazăre

Curtea de Conturi a sesizat Parchetul în privinţa activităţii de la Administraţia Porturilor Maritime Constanţa

FOTO Peste 3.000 de constănţeni, la protestul împotriva lui Radu Mazăre şi a lui Nicuşor Constantinescu

Portuarii reiau protestele. Peste 7.000 de sindicalişti protestează joi pentru „desfiinţarea Republicii Mazăre“

Constanţa


Ultimele știri
Cele mai citite