Niveluri de dioxid de azot de 5 ori peste limita OMS în București. Care este zona cea mai poluată din Capitală

0
Publicat:

Zona Calea Victoriei/Cercul Militar a înregistrat cele mai ridicate nivele de dioxid de azot (NO2), potrivit rezultatelor monitorizării calității aerului în București, efectuată de Asociația 2Celsius și partenerii săi. Concret, s-a depășit de mai mult de cinci ori limita OMS de sub 10 ug/mc.

Poluare masivă în Capitală - Foto Arhivă -  Octav Ganea
Poluare masivă în Capitală - Foto Arhivă - Octav Ganea

Zona Calea Victoriei/Cercul Militar a înregistrat cele mai mari valori ale nivelului de dioxid de azot (NO2) din Bucureşti, arată rezultatele unei monitorizări a calităţii aerului din Bucureşti, realizată de Asociaţia 2Celsius, în parteneriat cu Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis şi AerLive.ro, cu sprijinul logistic Deutsche Umwelthilfe, o asociaţie neguvernamentală din Germania, relatează Agerpres. 

Monitorizarea s-a desfășurat timp de cinci luni, între mai și octombrie 2023, în 21 de locații din București, cu ajutorul analizoarelor fixe. Datele colectate au fost analizate lunar de către Passam AG, un laborator din Elveția. 

Conform rezultatelor, șase locații situate pe artere principale de circulație din București au înregistrat valori medii anuale de dioxid de azot care depășesc limita legală de 40 ug/mc. Aceste locații includ Colegiul Tehnic Iuliu Maniu, AFI Cotroceni, Calea 13 Septembrie, Grădinița 205, Institutul de Pneumologie Marius Nasta și Universitate. 

În plus, în 18 puncte de monitorizare s-a depășit limita stabilită de noua Directivă europeană privind Calitatea Aerului, care va intra în vigoare în 2024. Cea mai ridicată valoare medie înregistrată a fost înregistrată pe Calea Victoriei/Cercul Militar, atingând 53,5 micrograme/mc, iar cea mai mare valoare lunară a fost consemnată la intersecția dintre Calea 13 Septembrie și strada Petre Ispirescu, în sectorul 5, însumând 62 micrograme/mc. 

Majoritatea depăşirilor concentraţiilor de NO2 au loc pe arterele mari tranzitate intens de maşini, dar şi de pietoni, însă am înregistrat depăşiri şi pe străzile secundare, semn că poluarea cu NO2 este generalizată în oraş. Zonele dintre blocuri, pe străzi lăturalnice înregistrează valori mai mici, dar care tot depăşesc recomandările OMS pentru protejarea sănătăţii umane. E nevoie de intervenţii la nivelul întregului oraş pentru a reduce poluarea provocată de maşini; cea mai bună modalitate este prin instituirea unei zone de emisii reduse la nivelul întregului oraş şi organizarea infrastructurii pentru a o susţine, laolaltă cu creşterea performanţei transportului public, dezvoltarea şi buna coordonare a transportului public cu cel metropolitan, dezvoltarea infrastructurii de transport alternativ şi construirea de facilităţi Park&Ride pentru şoferii care au Bucureştiul ca destinaţie. Aceste acţiuni trebuie completate cu măsuri de stimulare a tranziţiei de la transportul privat la transportul public şi la cel alternativ, dar şi cu măsuri fiscale care să vizeze congestia şi care să descurajeze călătoriile nenecesare cu maşina personală. Banii din taxe vor alimenta măsurile de stimulare. Pe de altă parte, trebuie îmbunătăţită infrastructura de încărcare publică pentru a stimula tranziţia către automobilele electrice”, se precizează în concluziile cercetării. 

Senzorii de măsurare a aerului din Capitală se înroșesc adesea.

Acum patru ani, Comisia Europeană (CE) a inițiat o procedură de infringement împotriva României pentru depășirea valorilor limită ale dioxidului de azot în București, Brașov, Iași, Cluj-Napoca și Timișoara, precum și pentru lipsa de implementare a măsurilor adecvate pentru reducerea acestor depășiri. 

Forul european a cerut explicații privind monitorizarea adecvată a concentrațiilor de dioxid de azot în București și implementarea unor măsuri concrete pentru reducerea poluării aerului în Planul Integrat pentru Calitatea Aerului. Deși acest plan a fost suspendat în instanță și nu a fost revizuit până în prezent, proiectul de monitorizare a dioxidului de azot este finanțat de Fundația Europeană pentru Climă și implementat de Asociația 2Celsius în România. 

Limita legală de 4 ori mai mare decât limita OMS

Produs de traficul rutier, de activitățile industriale și de producerea energiei electrice, NO2 este un gaz care poate afecta sănătatea, în concentrații ridicate. Acesta provoacă mai ales afecțiuni respiratorii. 

Legea Nr. 104 din 15 iunie 2011, privind calitatea aerului înconjurător, indică media-limită anuală acceptată pentru protecția sănătății umane de 40 ug/mc pentru NO2, în timp ce Organizația Mondială a Sănătății (OMS) recomandă o valoare sub 10 ug/mc. 

2Celsius, o organizație neguvernamentală înființată în 2010, este membră a unor organizații internaționale precum European Environmental Bureau, Climate Action Network Europe și Federația Europeană pentru Transport și Mediu (T&E). 

Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis este o organizație non-guvernamentală fondată în 2009 cu scopul de a dezvolta politici publice bazate pe principiile dezvoltării durabile și de a identifica soluții practice și eficiente pentru problemele din domeniul sustenabilității. 

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite