Cele mai rele alimente ultraprocesate. Ce ar trebui să evităm sau măcar să măcar să consumăm mai puțin

0
Publicat:

Multă lume știe deja că alimentele ultraprocesate nu sunt cea mai bună alegere pentru sănătatea noastră, dar cercetări recente întăresc această concluzie, stabilind o legătură între consumul anumitor tipuri de alimente și un risc de deces precoce, potrivit Yahoo LIfe.

Alimente nesănătoase. FOTO Shutterstock
Alimente nesănătoase. FOTO Shutterstock

Studiul, realizat la Harvard și publicat în revista The BMJ, acoperă o perioadă de 30 de ani. Cercetătorii au urmărit peste 114.000 de adulț și au descoperit o legătură între consumul unor alimente și riscul de a muri.

Nu toate alimentele ultraprocesate sunt însă la fel atunci când vine vorba de riscurile pentru sănătate.

Legăturile cele mai puternice au fost identificate între produsele gata de consum din carne, pasăre și fructe de mare, cum ar fi cârnații, șunca, hot-dog, mâncărurile gata preparate și gustările procesate.

Băuturile răcoritoare zaharate și îndulcite artificial au fost următoarea categorie incriminată, iar pe locul următor s-au situat deserturile pe bază de produse lactate.

Dietele cele mai nocive conțin cantități mari de produse din carne și pește procesate gata preparate. Aceste diete cresc riscul de deces cu 13%, potrivit cercetării.

În cazul dietelor bogate în băuturi zaharoase și îndulcite artificial, riscul este mai mare cu 9%. Deserturile pe bază de produse lactate - cum ar fi cheesecake sau fromage frais - au fost legate de un risc mai mare cu 6%.

Deși au adesea o reputație proastă, pâinea și cerealele pentru micul dejun au fost legate de o creștere de doar 4%.

Participanții la studiu au fost împărțiți în patru grupe în funcție de numărul de alimente ultraprocesate pe care le consumă.

Autorii studiului au constatat că cei care au consumat cele mai multe alimente ultraprocesate în general (în medie, șapte porții de alimente ultraprocesate pe zi) au avut cu 4% mai multe riscuri de a muri decât cei care au consumat cele mai puține (trei porții pe zi).

Cercetătorii au identificat, în anii care au urmat, 48.193 de decese cauzate de cancer, boli cardiovasculare, respiratorii și neurodegenerative.

De precizat însă că acest studiu a fost unul observațional, ceea ce înseamnă că, deși cercetătorii pot observa o corelație, nu pot spune cu siguranță că alimentele ultraprocesate au fost cauza deceselor.

Cercetătorii admit că nu toate alimentele ultraprocesate  ar trebui să fie restricționate în mod universal, dar spun că amintitele constatări ale studiului „oferă sprijin pentru limitarea consumului anumitor tipuri de alimente ultraprocesate pentru sănătatea pe termen lung”.

Alimentele ultraprocesate care trebuie evitate

Yahoo Life a consultat câțiva specialiști pentru a identifica ce alimente ar trebui evitate și a făcut o listă în care a inclus: carne și fructe de mare procesate; cârnați, șuncă hot dog, îndulcitori artificial și zahăr rafinat.

Specialiștii spun însă că, deși limitarea consumului anumitor alimente ultraprocesate ar putea avea un impact asupra sănătății pe termen lung, ceea ce contează cel mai mult este o dietă echilibrată.

Sănătate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite