Psihologul Daniel David despre punerea la zid a victimelor violurilor: „La ţară, colectivitatea e mai importantă decât individul“
0Satul tradiţional românesc este unul cu o structură gregară şi colectivistă, iar într-o astfel de structură, individul este periferic, grupul fiind cel care contează. Aşa explică psihologul clujean Daniel David atitudinea comunităţii din Vaslui care o acuză pe fata violată de şapte tineri că ar fi vinovată pentru ce i s-a întâmplat.
Atitudinea comunităţii din Vaslui care îi susţine pe cei şapte violatori, care au agresat sexual o elevă până la leşin, şi punerea la zid a victimei denotă o mentalitate medievală specifică satului tradiţional românesc. Aşa reiese dintr-un interviu acordat „Adevărul“ de psihologul Daniel David, profesor la Universitatea „Babeş-Bolyai“ din Cluj în cadrul campaniei „Dreptate pentru fata violată din Vaslui“. El a explicat care sunt mecanismele psihologice care duc la astfel de reacţii, de ce nu poate empatiza comunitatea cu victima şi cum ar putea fi schimbată mentalitatea oamenilor din această zonă.
„Adevărul“: De ce este blamată victima violului de la Vaslui?
Daniel David: Explicaţia acestui lucru depinde de cine face acuzaţia. Presupuşii făptuitori vor încerca să se protejeze avansând ca mecanisme de apărare faptul că presupusa victimă i-a provocat sau chiar că iniţial a consimţit. Colectivitatea mai largă poate blama victima pentru a-şi prezerva o anumită stare de echilibru, spre exemplu, dacă presupuşii violatori au un rol important în colectivitate, sau pentru a-şi proteja anumite patternuri psiho-culturale, spre exemplu femeile nu ar trebui să poarte fustă scurtă sau o fată nu ar trebui să umble în compania băieţilor noaptea.
Uneori se autoblamează chiar victima, mai ales când face parte din societăţi tradiţionale în care faptul că a fost abuzată sexual o desconsideră pentru viitor. De asemenea, ea este desconsiderată şi dacă a avut comportamente emancipative, normale într-o societate modernă – un exemplu ar fi că a purtat fustă scurtă –, care însă, în mintea colectivităţii, sunt greşit percepute ca fiind cauze pentru viol. În orice caz, trebuie spus ferm: victima unui viol este victimă şi nu are sens ca din cauza unor complexe psiho-culturale individuale sau colective să o transformăm în vinovat!
Autoreglarea de care este capabilă fiinţa umană este cea care ne face responsabili atunci când nu o angajăm. Aceasta este una dintre diferenţele majoreîntre om şi animal! Daniel David, psiholog
Am putea spune că este tipic românesc comportamentul acesta? Sau mai exact din mediul rural românesc?
Satul tradiţional românesc este unul cu o structură gregară şi colectivistă, iar adesea puterea este concentrată la câţiva actori mai reprezentativi. Într-o astfel de structură, individul este periferic, grupul fiind cel care contează. Şi aici mai ales familiile reprezentative. Dar în satul tradiţional românesc siguranţa individului în faţa tendinţelor mai „acaparatore“ gregare era asigurată de morala pe linie religioasă: colectivitatea nu putea face chiar orice cu individul!
La acesta se adaugă educaţia prin şcolile de la sat şi autoritatea instituţiilor statului. Dacă un individ pune la risc stabilitatea unei colectivităţi, mereu se va alege colectivitatea, în dauna individului, fără însă a sacrifica individual mai mult decât permite morala religioasă sau normele legale.
Când însă morala religioasă şi autoritatea statului slăbesc, atunci într-o astfel de organizare gregară, individul nu mai reprezintă mare lucru şi poate fi sacrificat pentru a prezerva interesele colectivităţii.
De unde vine mentalitatea aceasta?
Este un mecanism de apărare pentru a justifica postfactum un comportament reprobabil. Dar să presupunem prin absurd că victima ar fi şi provocator. Autoreglarea de care este capabilă fiinţa umană este cea care ne face responsabili atunci când nu o angajăm. Aceasta este una dintre diferenţele majore între om şi animal! Acum, sătenii îşi văd ameninţată stabilitatea colectivităţii. Constrângerile morale fiind slăbite în multe segmente din satele româneşti, alături de slăbirea autorităţii statului, să nu uităm de reducerea numărului de poliţişti şi de profesori la sate, colectivitatea se salvează sacrificând individul.
Cum se poate corecta această mentalitate?
Prin valorile transmise prin educaţie şi prin morală – religioasă şi/sau seculară. Este nevoie de reîntărirea, cu sprijinul statului, al şcolii şi al bisericii în satele româneşti, alături de întărirea autorităţii statului, spre exemplu prin poliţie.
Instituţiile statului, medicul şi preotul trebuie să condamne violul
Magistraţii care i-au pus în libertate pe violatorii din Vaslui, cercetaţi disciplinar
Elevă din Vaslui, sechestrată şi violată de şapte indivizi la întoarcerea de la şcoală