Ponta nu-şi asumă noul Codul Rutier. L-a trimis în parlament pentru dezbatere: Nu vreau să fie, dom'ne, «Codul lui Stroe şi al lui Ponta» şi toată lumea contra
0Noul Cod Rutier va fi trimis în cursul zilei de miercuri în parlament. Aşa a anunţat Victor Ponta la şedinţa de Guvern. Concret, proiectul noului Cod va fi dezbătut de aleşi pentru a face parte dintr-o "asumare comună", după cum a anunţat premierul. Decizia a fost luată după ce Guvernul analizase varianta ca noua legislaţie să fie promovată prin ordonanţă de urgenţă pentru a fi aplicat mai rapid.
UPDATE Noul Cod Rutier a fost aprobat, miercuri, de Guvern sub forma unui proiect de lege şi transmis spre dezbatere Parlamentului, urmând astfel să intre în vigoare doar după ce va fi avizat şi de către parlamentari, au declarat pentru Mediafax surse oficiale.
Premierul Victor Ponta a anunţat anterior, că proiectul noului Cod rutier va fi transmis spre dezbatere Parlamentului pentru a face parte dintr-o "asumare comună".
"Astăzi, Codul Rutier îl trimitem spre Parlament. Vreau să văd foarte clar o implicare a tuturor - nu vreau să fie, dom'ne, «Codul lui Stroe şi al lui Ponta» şi toată lumea contra. Eu vreau să fie vorba despre o asumare comună a lucrurilor esenţiale pe care trebuie să le rezolvăm cât mai rapid, şi anume siguranţă mai mare pe drumuri, sancţiuni mai dure pentru cei care încalcă legea, aplicarea sancţiunilor, că degeaba dăm sancţiuni dacă nu le aplicăm. Eu sunt convins că această asumare comună va avea loc foarte repede, dacă nu, am discutat cu domnul Stroe (ministrul de Interne - n.r.) şi o să ne asumăm doar noi doi, o să fim doar noi doi cei răi şi toţi ceilalţi, buni, dar eu cred că interesul de a avea străzi mai sigure şi pedepse care se aplică este un interes comun şi vreau să cred că Parlamentul ne va sprijini în acest sens", a spus Ponta, în şedinţa de guvern.
Pe agenda şedinţei de miercuri, proiectul noului Cod a fost înscris, din nou, sub forma unei ordonanţe de urgenţă.
Ordonanţa de urgenţă este de asemenea transmisă spre dezbatere Parlamentului, dar este şi aplicată până la momentul avizului parlamentar, când poate fi completată cu eventuale modificări ulterioare, spre deosebire de un proiect de lege, care poate fi aplicat doar după ce este aprobat de Parlament şi promulgat de preşedinte.
În final, documentul a fost aprobat ca proiect de lege.
În urmă cu o săptămână, Guvernul a amânat, pentru a doua oară, adoptarea noului Cod Rutier, pentru a clarifica detaliile tehnice de constituire a contului unic în care să fie vărsate toate sumele încasate din amenzile percepute pentru contravenţii şi infracţiuni.
Amenzile usturătoare şi alcoolul la volan lăsate pentru moment la mâna parlamentarilor
Dacă va trece în forma actuală şi de parlament cea mai aspră sancţiune care îi viza direct pe conducătorii auto este aceea de suspendare a permisului de conducere pe o perioadă de 2 ani şi o amendă de 9.600 de lei, aplicată în cazul accidentelor grave, cu victime, produse de consumul de alcool, depăşirea cu peste 60 km/h a limitei de viteză, circulaţia pe contrasens, trecerea nepermisă a căii ferate sau şofatul fără carnet sau cu permisul suspendat.
Pentru abaterile rutiere menţionate mai sus, soldate însă numai cu pagube materiale, şoferii riscă amenzi de 4.000 de lei şi cu suspendarea permisului pe o perioadă de un an.
De asemenea, cele mai frecvente abateri în trafic, dar care, potrivit statisticilor, aduc şi cele mai multe accidente şi morţi pe şosele, mai exact vorbitul la telefon şi lipsa centurii de siguranţă, îi vor costa pe şoferi de şase ori mai mult decât în prezent.
Astfel, pedepsele pentru nepurtarea centurii de siguranţă şi a căştii de protecţie, la motociclişti şi mopedişti, vor creşte de la amenzi cuprinse între 160-240 de lei în prezent, la 720-1.600 de lei. Punctele de penalizare pentru această sancţiune vor fi de asemenea majorate, de la 2 la 6. Aceeaşi sancţiune se va aplica şi pentru vorbitul la telefon în timpul condusului.
Însă cea mai dezbătută propunere a fost cea potrivit căreia şoferii s-ar putea urca un pic băuţi la volan. "Ştiu să vă spun următorul lucru, că 90% din cetăţenii acestei ţări au spus un lucru: dacă mă duc la o terasă şi după ce am jucat fotbal şi beau o bere îmi iei permisul? Dacă mă duc la nuntă şi ciocnesc cu nuntaşul îmi iei permisul? Am întrebat cum e în UE, mi s-a spus că până la 0,2, care înseamnă nu ştiu, o bere, două... Nu poţi să spui chestia asta, pentru că depinde de persoană. Până la 0,2 (miligrame alcool pur în aerul expirat - n.r.) nu e nici măcar contravenţie. 0,2 înseamnă un pahar de bere sau... Dar de la 0,5 în sus - nu 0,8 - să fie infracţiune, exact cum se întâmplă în toată Europa - până la 0,2 vorbesc de omul obişnuit care se duce la o nuntă şi gustă la un pahar de vin, nu e nici măcar contravenţie. Dar de la 0,2 la 0,5 e contravenţie, se suspendă permisul, iar de la 0,5 e infracţiune", a explicat Ponta propunerea.
Nu ai plătit amenda în 30 de zile, rămâi fără permis!
Totodată, premierul Victor Ponta a declarat că a convenit cu ministrul de Interne, Radu Stroe şi faptul ca permisul să fie suspendat pentru neplata amenzilor în termen de 30 de zile. „Era o problemă de aplicare în sensul în care omul îşi plătea amenda şi noi nu ştiam că şi-a plătit-o şi-i suspendam permisul. Am găsit o soluţie pe care o discutăm şi cu domnul Chiţoiu, cu un cont unic, şi cu faptul că poliţia nu poate suspenda permisul cuiva decât după ce verifică la 30 de zile dacă în acel cont unic nu s-a plătit amenda“, a explicat premierul.
Premierul a subliniat că sunt mulţi şoferi care nu-şi plătesc amenzile. „Le plătesc oamenii cinstiţi, iar şmecherii, nu. În Parlament, nu se concretizează. Eu cred că este mai important dreptul la viaţă. Putem să diminuăm drastic acest fenomen. Aţi văzut ce accidente cumplite avem pe Bucureşti-Constanţa din cauza vitezei“, a mai adăugat Ponta.
Proba practică a examenului auto va fi filmată
Ca şi în propunerea iniţială, MAI a inclus şi în forma revizuita a proiectului de OUG dispoziţiile potrivit cărora proba practică a examenului pentru permisul de conducere va fi filmată, pentru asigurarea şi verificarea legalităţii examenului.
„Pentru proba practică, sistemele tehnice de monitorizare se instalează pe autovehiculele folosite la susţinerea probei practice.Vehiculele utilizate la proba practică pentru categoriile AM, A1, A2 si A sunt exceptate de la aceste dotări“, se precizează în propunerea de act normativ.
Citeşte mai multe ştiri pe aceeaşi temă:
Codul Rutier: amenzi drastice pentru cele mai frecvente greşeli minore la volan
Amenzile pentru cele mai frecvente abateri în trafic, mai exact lipsa centurii de siguranţă şi vorbitul la telefon, îi vor costa pe şoferi la buzunar de şase ori mai mult decât în prezent. Forma revizuită a noului Cod Rutier va ajunge miercuri, pentru a treia oară, pe masa guvernanţilor.
Schimbările propuse de Guvern pentru Codul Rutier, printre care se numără şi nesancţionarea şoferilor care au o alcoolemie de cel mult 0,2 mg/l, au fost analizate, la Adevărul Live, de către adjunctul şefului Direcţie Rutiere din IGPR, comisarul-şef Cristian Crai. Acesta a explicat că cea mai vulnerabilă categorie de vârstă, atât ca victime, cât şi ca şoferi, este cea cuprinsă între 18 şi 25 de ani.
Dacă noul proiect de lege al Codului Rutier va fi aprobat miercuri prin ordonanţă de urgenţă, şoferii cu o alcoolemie până în 0,2 mg/l nu vor mai fi sancţionaţi. Specialiştii sunt de părere că propunerea guvernanţilor este una proastă. ”La noi există deja abuz de alcool. Dacă nu e o măsură bună, vom afla, dar nu oricum, ci cu sânge. Este riscant, mai ales că oamenilor ar trebui să li se explice ce înseamnă acel 0,2 mg/l”.
Premierul Victor Ponta a cerut, în Guvern, ca proiectul Codului Rutier să fie dezbătut şi adoptat cât mai curând, fără a se mai încerca "să se împace capra cu varza", după ce ministrul de Interne, Radu Stroe, afirmase că tocmai acest lucru îl doriseră unele persoane în procesul de dezbatere publică.
Transportatorii cer modificarea noului Cod Rutier din cauza sancţiunilor prea dure
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) consideră abuzive sancţiunile propuse în proiectul noului Cod Rutier şi cere modificarea acestora, precum şi introducerea de măsuri care să stabilească responsabilităţi şi pentru pietoni şi autorităţile care administrează drumuri.
Sancţiunile din noua legislaţie rutieră au fost modificate substanţial faţă de proiectul de act normativ iniţial, cea mai mare amendă fiind stabilită la 9.600 lei, faţă de 16.000 lei, iar suspendarea permisului, după un accident grav, urmând să vizeze o perioadă de cel mult doi ani, faţă de cinci.
Liberalii s-au întâlnit vineri, la Palatul Parlamentului, în cadrul şedinţei lunare a Biroului Politic Naţional. Ministrul Radu Stroe a fost criticat de o parte dintre colegii săi din cauza noilor reguli din Codul Rutier.La finalul şedinţei, Antonescu a infirmat faptul că Stroe ar fi primit critici şi a precizat că proiectul privind noul Cod Rutier nu se va regăsi pe agenda Guvernului în următoarele două săptămâni.