Comisarul-şef Cristian Crai (Direcţia Rutieră), la Adevărul Live: Cea mai vulnerabilă categorie de vârstă este cea cuprinsă între 18 şi 25 de ani

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Adjunctul şefului Direcţiei Rutiere din IGPR, comisarul-şef Cristian Crai, în studioul Adevărul Live FOTO David Muntean
Adjunctul şefului Direcţiei Rutiere din IGPR, comisarul-şef Cristian Crai, în studioul Adevărul Live FOTO David Muntean

Schimbările propuse de Guvern pentru Codul Rutier, printre care se numără şi nesancţionarea şoferilor care au o alcoolemie de cel mult 0,2 mg/l, au fost analizate, la Adevărul Live, de către adjunctul şefului Direcţie Rutiere din IGPR, comisarul-şef Cristian Crai. Acesta a explicat că cea mai vulnerabilă categorie de vârstă, atât ca victime, cât şi ca şoferi, este cea cuprinsă între 18 şi 25 de ani.

Cele mai importante declaraţii

Cristian Crai: Se încearcă până în anul 2020 să se obţină o reducere a numărului de persoane decedate în accidentele rutiere. România nu se situează la un nivel scăzut, iar când calculăm acest nivel trebuie să ţinem cont de mai mult aspecte: de numărul de locuitori, de numărul de şoferi, de educaţie.

În 2008 s-a făcut un calcul în urma căruia a rezultat că la un milion de locuitori există 142 de persoane decedate în urma accidentelor rutiere. Anul trecut s-a ajuns la 96, însă, dacă privim media europeană, vom vedea că tot nu stăm bine, pentru că media europeană este de 62 de persoane.

S-au făcut propuneri de majorare a sancţiunilor, acestea s-au făcut însă doar la acele cauze care produc  adevărate nenorociri.

Rămâne la latitudinea fiecărui conducător auto dacă să consume sau nu băuturi alcoolice. Un pahar de bere, poate la unii este valabil, poate la alţii nu. Nu ne obligă nimeni să consumăm un pahar de alcool înainte să ne urcăm la volan pentru că nu este vorba doar despre noi, însă este vorba şi despre ceilalţi participanţi la trafic. Un punct de penalizare reprezintă 10% din salariul minim pe economie.

Augustin Hagiu, consultant în transporturi: Există o creştere în rândul celor care conduc sub influenţa alcoolului şi la capitolul viteză excesivă. Mie mi se pare riscat să laşi oamenii să conducă după ce consumă un pahar de bere. Dar se pare că altfel privesc statistica politicienii. 

Abaterile foarte grave sunt întâlnite rar în rândul şoferilor profesionişti. Foarte rar întâlnim un şofer profesionist beat la volan sau care să depăşească viteza cu peste 60 de kilometri pe oră. Sunt elemente care nu afectează şoferii profesionişti decât poate atunci când se află la bordul maşinii personale. O variantă este să separăm categoriile de permis - A,B,C să rămână la amatori, iar restul să treacă alături de cardul profesionist. 

Este vorba despre un angajament politic al actualului guvern, care a spus că nu trebuie să ne bazăm pe o ordonanţă de urgenţă pentru că necesită o urgenţă. Codul Rutier necesită mult mai multe modificări şi, mai ales, Codul Rutier trebuie respectat în felul său actual.

Cristian Crai: Niciodată nu o să putem separa civilizaţia rutieră de gradul de civilizaţie al oamenilor. Pentru că niciun om nu o să fie mai civilizat când se urcă la volan.

Mara Răducanu, jurnalist: Dacă îţi plăteşti amenda, nu înseamnă că scapi de aceste metehne. Atunci când te urci la volan nu eşti responsabil doar pentru viaţa ta, ci şi pentru a celor din jurul tău.

Carnet suspendat pentru doi ani

Cristian Crai: Dacă ai produs un accident fără victime, dar ai consumat alcool, pedeapsa trebuie să fie mai mare pentru a-i descuraja pe şoferi. Nu a fost vorba despre un nou Cod Rutier, doar s-au făcut modificări pe probleme care sunt cel mai des întâlnite. La fiecare clasă de amenzi avem o limită şi o maximă, dar, potrivit legii, cel care a primit o amendă poate plăti jumătate dacă o achită în 48 de ore.

Pe fondul „bum-ului” economic au apărut foarte multe societăţi, au apărut foarte multe maşini şi automat a crescut şi numărul accidentelor. Trebuie să fim pregătiţi pentru orice. O amendă poate fi plătită şi la poliţistul care nu a achitat sancţiunea sau se poate duce în locurile speciale.

Cea mai vulnerabilă categorie de vârstă, atât ca victime, cât şi ca şoferi, este cea cuprinsă între 18 şi 25 de ani. Ei nu au experienţă, sunt vulnerabili şi aşa se ajunge la accidente.

Cristian Crai a mai precizat că, atunci când se dă proba practică de conducere auto, examenul este filmat tocmai pentru a nu se mai isca discuţii că unii au ştiut să conducă, dar au trecut totuşi proba.

„Conducerea este o meserie şi unii poate au mai multe aptitudini, unii sunt şoferi mai buni”, a mai precizat comisarul şef.

„Avem drumuri unde, în localitate putem merge cu 70 de kilometri pe oră, sau unde se poate conduce cu 50 de kilometri pe oră. În privinţa alcoolului, eu zic să privim această propunere în ansamblu. Limita maximă este de 0,5, iar înainte era 0,8”, a explicat Cristain Crai. 

Mara Răducanu a amintit de spusele medicului Eugen Hriscu, directorul Alianţei pentru Lupta Împotriva Alcoolismului şi a Toxicomaniilor (ALIAT), potrivit cărora această lege trebuie privită cu exigenţă mai ales pentru că în România se consumă destul de mult alcool faţă de alte ţări.  

Poate că românii consumă mai mult alcool decât alte ţări, dar să privim şi câţi români au carnet de conducere. Procurorul este cel care stabileşte dacă unui şofer profesionist, care a accidentat mortal o persoană, poate conduce în continuare. Aceste modificări au fost propuse pentru această perioadă pentru că există un proiect de modifică, propus în Parlament cu mai multe modificări, nu doar din privinţa sancţiunilor sau a amenzilor”, conchide comisarul-şef Cristian Crai, adjunctul şefului Direcţiei Rutiere din cadrul IGPR.

Modificările codului rutier, punct cu punct la Adevărul Live 


În cadrul dezbaterii Adevărul Live, moderată de jurnalistul Liviu Iolu,  adjunctul şefului Direcţie Rutiere din IGPR, comisarul-şef Cristian Crai, şi Augustin Hagiu, consultant în transporturi, care va interveni telefonic în cadrul emisiunii, vor vorbi pe marginea modificărilor propuse de Guvern în proiectul de lege al Codului Rutier, ce urmează să fie supus spre aprobare în şedinţa de miercuri a Executivului.

Una dintre principalele modificări ale guvernanţilor vizează pragul de alcoolemie. Premierul Victor Ponta a anunţat, luni, că şoferii se vor putea urca la volan cu o alcoolemie de până la 0,2 miligrame alcool pur în aerul expirat, fără să fie sancţionaţi.

„Până la 0,2 (miligrame alcool pur în aerul expirat - n.r.) nu e nici măcar contravenţie. 0,2 înseamnă un pahar de bere sau... Dar de la 0,5 în sus - nu 0,8 - să fie infracţiune, exact cum se întâmplă în toată Europa - până la 0,2 vorbesc de omul obişnuit care se duce la o nuntă şi gustă la un pahar de vin, nu e nici măcar contravenţie. Dar de la 0,2 la 0,5 e contravenţie, se suspendă permisul, iar de la 0,5 e infracţiune”, a spus Ponta.


Mai multe despre noul Cod Rutier:

EDITORIAL Economiştii, amenzile şi noul cod rutier: cât de periculoşi sunt şoferii beţi?

„Rănirea sau uciderea acestor persoane nevinovate reprezintă, din punct de vedere economic, costuri pe care şoferul beat nu le ia în calcul. Amenzile şi pedepsele fac şoferii să ia în calcul aceste costuri şi să fie mai puţin dispuşi să conducă sub influenţa alcoolului, deci internalizează externalitatea”, scrie Ioana Petrescu,  profesoară de economie la Facultatea de Politici Publice de la Universitatea Maryland, pe blogul său de pe adevarul.ro.

O idee proastă: Guvernul ne lasă băuţi la volan! Medic psihiatru: Dacă nu e o idee bună, vom afla, dar cu sânge!

Dacă noul proiect de lege al Codului Rutier va fi aprobat miercuri prin ordonanţă de urgenţă, şoferii cu o alcoolemie până în 0,2 mg/l nu vor mai fi sancţionaţi. Specialiştii sunt de părere că propunerea guvernanţilor este una proastă. ”La noi există deja abuz de alcool. Dacă nu e o măsură bună, vom afla, dar nu oricum, ci cu sânge. Este riscant, mai ales că oamenilor ar trebui să li se explice ce înseamnă acel 0,2 mg/l”.

VIDEO Codul Rutier va fi adoptat miercuri în şedinţa de Guvern. Premierul şi ministrul de Interne vor să-i lase pe şoferi să se urce băuţi la volan

Guvernul va adopta miercuri noul Cod Rutier. Aşa a anunţat premierul Victor Ponta care a menţionat că şoferii se vor putea urca la volan cu o alcoolemie de până la 0,2 miligrame alcool pur în aerul expirat. La şedinţa de săptămâna trecută, miniştrii PSD nu s-au înţeles cu cei de la PNL în ceea ce priveşte noul Cod Rutier, chiar dacă atât premierul Victor Ponta, cât şi ministrul Radu Stroe anunţaseră că vor fi adoptate noile reglementări.

Ponta, despre studenta omorâtă pe trecerea de pietoni în prima zi de facultate: „Iată de ce viteza, alcoolul la volan trebuie sancţionate mai aspru“

Premierul României, Victor Ponta, a scris un mesaj prin care îşi exprimă profunda tristeţe faţă de tragedia prin care mureşanca Francesca Belea (19 ani), a murit la câteva ore după ce a fost lovită, marţi seară, chiar pe trecerea de pietoni de un şofer de 47 de ani aflat sub influenţa alcoolică. Premierul arată că tragedia studentei nu este decât încă un exemplu trist pentru care Noul Cod Rutier trebuie votat.

Ponta, despre noul cod rutier: „Eu vreau ca de astăzi să nu mai conduci dacă ai dosar penal“

Premierul Victor Ponta a indicat miercuri, la RTV, cele trei modificări care trebuie avute în vedere în noul cod rutier.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite