PNL schimbă iar modificările la Codul Rutier. Alba-neagra cu noile propuneri de modificare a legislaţiei pe şosele
0Sancţiunile din noua legislaţie rutieră au fost modificate substanţial faţă de proiectul de act normativ iniţial, cea mai mare amendă fiind stabilită la 9.600 lei, faţă de 16.000 lei, iar suspendarea permisului, după un accident grav, urmând să vizeze o perioadă de cel mult doi ani, faţă de cinci.
UPDATE Liberalii s-au întâlnit vineri, la Palatul Parlamentului, în cadrul şedinţei lunare a Biroului Politic Naţional. Ministrul Radu Stroe a fost criticat de o parte dintre colegii săi din cauza noilor reguli din Codul Rutier.
La finalul şedinţei, Antonescu a infirmat faptul că Stroe ar fi primit critici şi a precizat că proiectul privind noul Cod Rutier nu se va regăsi pe agenda Guvernului în următoarele două săptămâni.
Antonescu a declarat vineri că BPN al PNL a luat decizia politică ca proiectul ministrului de Interne, Radu Stroe, să nu fie introdus pe ordinea de zi a Guvernului în următoarele două săptămâni,.
„Am convenit - asta e o decizie politică a BPN, din care şi domnul Stroe face parte, ca vicepreşedinte al partidului, ca proiectul, în forma sa cea nouă, să nu fie introdus în săptămâna viitoare, următoarele două săptămâni, cel puţin, pe ordinea de zi a Guvernului spre a fi adoptat, pentru a putea lăsa timp dezbaterilor, discuţiilor între iniţiatorii proiectului şi toţi cei care în societatea românească - asociaţii, grupuri - sunt direct şi explicabil legaţi de acest proiect"“ a spus Antonescu.
Potrivit unor surse din cadrul , noul proiect nu este o variantă finală, ci una intermediară, care va sta alte două săptămâni pe transparenţă decizională pentru a fi consultate cât mai multe persoane. ONG-uri pentru a se putea lua cele mai bune decizii în ceea ce priveşte modificarea codului rutier.
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a făcut public, vineri, proiectul de Ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, în forma revizuită în urma dezbaterii publice.
Practic, forma revizuită, făcută publică la nouă zile după cea iniţială, include sancţiuni mai mici decât cele din prima variantă a proiectului.
Amenda cea mai mare, cu 6.400 de lei mai mică decât varianta anterioară
Spre exemplu, la articolul dedicat claselor de sancţiuni, cele prevăzute la clasa a VI-a sunt acum între 51 şi 120 de puncte de amendă, ceea ce înseamnă că un şofer va fi obligat să scoată din buzunar până la 9.600 de lei. În forma iniţială a proiectului de act normativ, cea mai severă clasă de sancţiuni era între 125 şi 200 de puncte de amendă, respectiv o sumă maximă de 16.000 de lei.
Sancţiuni mai blânde decât cele din prima formă a ordonanţei sunt şi cele de suspendare a carnetului în cazul unor accidente grave.
Astfel, unul dintre noile articole prevede că suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule se dispune „pentru o perioadă de doi ani în cazul accidentului de circulaţie din care a rezultat vătămarea corporală sau decesul unei persoane dacă norma de circulaţie încălcată este conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice a unui autovehicul, conducerea unui autovehicul pe una din căile autostrăzii în sens opus celui în care se desfăşoară în mod normal circulaţia sau în care se desfăşoară în mod normal, depăşirea de către conducătorul de autovehicul cu mai mult de 60 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv şi pentru categoria din care face parte autovehiculul condus sau nerespectarea regulilor privind trecerea la nivel cu calea ferată, atunci când instanţa de judecată sau, după caz, procurorul a dispus neînceperea urmăririi penale, scoaterea de sub urmărire penală, încetarea urmăririi penale, achitarea, ori încetarea procesului penal, pentru una din următoarele situaţii: lipseşte plîngerea prealabilă a persoanei vătămate, autorizarea sau sesizarea organului competent ori alta condiţie prevăzută de lege, necesară pentru punerea în mişcare a acţiunii penale, a fost retrasă plîngerea prealabilă ori părţile s-au împăcat ori a fost înlocuită răspunderea penală”.
„Prea mulţi conducători auto încalcă legea, considerând fie că amenzile sunt simbolice”
În ziua postării în dezbatere publică a proiectului de modificare a Codului Rutieer, mai exact pe 11 septembrie 2013, ministrul Radu Stroe declara hotărât că „prea mulţi conducători auto încalcă legea, considerând fie că amenzile sunt simbolice, fie că pot scăpa de ele fără să le plătească“. La putin timp după aceste declaraţii, ministrul Stroe a mărturisit că unele dintre aceste propuneri sunt prea aspre, iar unele fapte nu pot fi probate în instanţă.
Demnitarul a amintit şi că procentul celor care îşi plătesc amenzile rutiere este mai mic de jumătate, ceea ce înseamnă că, pentru cei care nu plătesc, rolul preventiv al amenzii nu se produce.
„Pe noi, decidenţii politici, tocmai rolul preventiv al unei amenzi ne interesează, nu cuantumul. Că sunt mari sau mici, important este ca atunci când s-a aplicat o amendă, cel care a primit-o să fie mai atent data viitoare şi să respecte regula. Pe de altă parte, lipsa oricărei sancţiuni pentru neplata amenzilor a determinat o erodare treptată a autorităţii statului în acest domeniu“, a explicat ministrul.
O altă modificare importantă punctată de Stroe este introducerea unei alte forme de sancţionare a unor abateri rutiere care reprezintă principalele cauze ale accidentelor grave, soldate cu morţi şi răniţi, respectiv creşterea perioadei de suspendare a dreptului de a conduce.
El a explicat că principiul pe care MAI îl are în vedere este de a-i scoate din trafic pe şoferii care reprezintă adevărate pericole pentru siguranţa celorlalţi conducători auto şi a pietonilor.
„Şi sperăm că acest principiu va avea efect inclusiv faţă de acei şmecheri ai şoselelor care îşi permit să facă orice, fară a avea nicio problemă. Aşadar, regimul sancţionator se înăspreşte, în principal, pentru câteva situaţii punctuale care reprezintă principalele cauze ale accidentelor grave de circulaţie: alcool la volan, nerespectarea culorii roşii a semaforului, neacordarea priorităţii pietonilor pe trecerea de pietoni, neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată sau conducerea pe contrasens pe autostradă“, a mai spus ministrul.
S-A SCHIMBAT SCHIMBAREA: STROE MILITEAZĂ PENTRU ÎMBLÂNZIREA CODULUI RUTIER
Zilele trecute, ministrul Afacerilor Interne, Radu Stroe, şi-a cam „îmblânzit“ declaraţiile legate de înăspririle Codului Rutier, precizând că nu vor putea fi toate puse in practica în totalitate, dand ca exemplu sancţiunile rutiere, unele foarte mari.
„Amenzile sunt într-adevăr prea mari, iar anumite fapte ce nu pot fi probate în faţa instanţei e greu să le sancţionezi direct prin lege. Prin urmare, ne vom revizui punctul de vedere, dar fapte precum conducerea sub influenta alcoolului, depasirea vitezei, trecerea peste calea ferata, conducerea fara permis, toate aceste fapte vor ramâne foarte grav sanctionabile inclusiv cu amenzi. Proiectul va suferi modificari”, a declarat ministrul de Interne.
PARLAMENTARII , NELINIŞTIŢI DE PROPUNERILE RUTIERE
Anunţul înăspririi sancţiunilor din Legislaţia Rutieră pare să-i fi neliniştit inclusiv pe unii dintre colegii de partid ai ministrului Stroe.
„Suntem neliniştiţi pentru că există o reală neconcordanţă între veniturile românilor şi ceea ce se propune, motiv pentru care noi cei din grupul parlamentar al PNL o să-l invităm pe ministrul Radu Stroe să ne explice puţin care sunt propunerile, ce doreşte şi să putem să avem şi noi câteva amendamente la aceste propuneri”, a declarat şi Mircea Dolda, deputat PNL.
La rândul lor, reprezentanţii Poliţiei Rutiere sustin că deocamdată vorbim despre simple propuneri de modificare a Legislaţiei Rutiere şi că, după consultarea tuturor ministerelor este foarte posibil ca ele să suporte ceva modificări.
“Vă reamintesc că, deocamdată, toate sunt la stadiul de propuneri. După ce proiectul iese din transparenţă decizională, va trebui să facem o analiză asupra propunerilor formulate de societatea civilă şi de ministerele implicate. Este foarte posibil ca, după ce confruntăm propunerele tuturor ministerelor, unele dintre sancţiunile prezentate în proiect să sufere modificări“, au declarat surse din cadrul politiei.
AMENZI DRASTICE ŞI SUSPENDAREA PERMISULUI PE ANI DE ZILE
Şoferii care nu fac dovada că şi-au plătit amenzile primite de la Poliţia Rutieră, în termen de 30 de zile de la data comunicării procesului verbal, se aleg direct cu suspendarea permisului de conducere, se propune în proiectul de lege al MAI.
O altă modificare importantă este modificarea limitei de viteză la care şoferii rămân fără carnet de conducere. Astfel, aceasta scade faţă de cea actuală care este de peste 50 km/h: la depăşirea cu 31-40 de kilometri la oră a limitei de viteză, carnetul este suspendat pentru o lună de zile, iar pentru depăşirea cu 41-50 km/h, carnetul este suspendat două luni.
Depăşirea vitezei regulamentare cu 51-60 km/h se pedepseşte cu suspendarea carnetului pe 3 luni şi amendă de la 720 de lei la 1.600 de lei.
Astfel, pedepsele pentru nepurtarea centurii de siguranţă şi a căştii de protecţie, la motociclişti şi mopedişti, vor creşte de la amenzi de 160-240 de lei în prezent, la 720-1.600 de lei. Punctele de penalizare pentru această sancţiune vor fi de asemenea majorate, de la 2 la 6.
Şoferii care trec pe culoarea roşie a semaforului vor fi sancţionaţi cu suspendarea permisului auto pe o perioadă de 2 ani şi o amendă cuprinsă între 10.000 de lei şi 16.000 de lei.
Şoferii care trec pe roşu şi provoacă un accident de circulaţie din care rezultă avarierea altui vehicul sau pagube materiale vor fi sancţionaţi cu suspendarea permisului pentru 3 ani şi amendă de 10.000-16.000 de lei.
Şoferii care nu respectă regulile la trecerea căii ferate vor fi sancţionaţi cu suspendarea permisului pe 3 ani şi amendă de 10.000-16.000 de lei. In plus, soferii care conduc sub influenţa băuturilor alcoolice, dacă alcoolemia se află sub limita penală de 0,8, se aleg cu permisul suspendat 3 ani şi amendă între 10.000 şi 16.000 de lei.
Dacă în urma acestei fapte are loc şi un accident de circulaţie, atunci şoferul se alege cu permisul suspendat 4 ani şi o amendă similară.
Şoferii care conduc un autovehicul pe contrasens, pe autostradă, primesc amendă între 10.000 şi 16.000 de lei şi au permisul suspendat 3 ani.
Permisul se va suspenda pe 4 ani dacă un şofer trece pe roşu şi produce un accident rutier în urma căruia alte persoane mor sau sunt rănite, iar instanţa sau procurorul au decis neînceperea urmăririi penale sau încetarea acesteia.
Permisul se suspendă pe 5 ani dacă un şofer este băut şi produce un accident rutier în urma căruia alte persoane mor sau sunt rănite, iar instanţa sau procurorul au decis neînceperea urmăririi penale sau încetarea acesteia.
CAMERE VIDEO LA PROBA DE TRASEU
O altă modificare, anunţată mai demult de MAI, este monitorizarea video a probei practice a examenului auto. Excepţie vor face examenele pentru motociclişti şi mopedişti – categoriile AM, A1, A2 şi A.
PONTA: NU MI S-AR PAREA EXCESIV SĂ CONFISCĂM MAŞINI PENTRU ABATERI GRAVE
Premierul Victor Ponta a declarat, după vacanţa de 1 Mai şi de Paşte- îngrijorat de numărul mare de accidente care au avut loc atunci- că nu i s-ar părea excesiv ca în anumite situaţii să fie confiscate maşinile şi motocicletele, ca sancţiune pentru abateri rutiere grave.
Acesta a mai spus că acest lucru ar fi posibil dacă actuala Constituţie ar fi modificată, urmând să conţină o prevedere în acest sens.
„În România nu se poate decât dacă va fi de acord preşedintele Comisiei Constituţionale să modificăm la Constituţie acest lucru. Sunt ţări care confiscă maşina cu care s-a încălcat grav legea rutieră. Noi nu avem voie conform Constituţiei actuale, dar mie nu mi s-ar părea excesiv în anumite situaţii şi vă spun ca fost motociclist că ar trebui să confiscăm şi motociclete, nu doar maşini“, a spus Ponta.
ROMANIA, SINGURA ŢARĂ FĂRĂ BUGET PENTRU SIGURANŢA RUTIERĂ
Şeful Direcţiei Direcţiei Poliţiei Rutiere din Inspectoratul General al Poliţiei Române (IGPR), comisarul şef Lucian Diniţă (foto dreapta), a declarat acum câteva luni că poliţia nu a avut niciodată buget pentru siguranţa rutieră şi că România este singura ţară din UE care nu are adoptate o strategie naţională de siguranţă rutieră şi planul de măsuri aferent.
„Suntem singura ţară din Uniunea Europeană care nu are adoptate o strategie naţională de siguranţă rutieră şi planul de măsuri“, a dezvăluit Diniţă.
Acesta a adăugat că, deşi până în 2020, obiectivul este reducerea cu 50% a accidentelor rutiere, nu se investeşte niciun ban în siguranţă rutieră. „Poliţia nu a avut niciodată buget pentru siguranţa rutieră!“, a mai spus Diniţă.
PESTE 20.000 DE ACCIDENTE ÎN 2012
Potrivit statisticilor Poliţiei Rutiere, în anul 2012, din totalul de 26.927 accidente rutiere soldate cu victime, pe fondul vitezei, neacordării priorităţii pietonilor angajaţi regulamentar în traversare sau a consumului de băuturi alcoolice, au fost produse 10.513 accidente, soldate cu 805 persoane decedate, 3.994 persoane rănite grav şi 10.125 persoane rănite uşor.
Citeşte şi:
Neplata amenzilor rutiere în termen de 30 de zile ar putea duce la suspendarea permisului de conducere, iar în anumite cazuri şoferii care produc accidente grave ar putea rămâne fără permis până la trei-patru ani. Sunt doar câteva dintre prevederile unui proiect de modificare a Legislaţiei Rutiere, iniţiat de Ministerul Afacerilor Interne (MAI)- aflat în aceste zile în dezbatere publică.
Prima zi în trafic cu noul Cod Rutier. Ce spun bicicliştii, scuteriştii şi şoferii
Pe 8 august au intrat în vigoare modificările aduse Codului Rutier care îi vizează, în special, pe biciclişti, pe şoferi, dar şi pe conducătorii de mopede. Nu toţi însă erau la curent cu noile reguli din trafic.
La patru luni fără câteva zile de la intrarea în vigoare a noului Cod Rutier, care îi obligă pe cei care deţin scutere să aibă şi permis pentru a le conduce, Ministerul Transporturilor a reuşit, în sfârşit, să realizeze normele în baza cărora şcolile de şoferi vor fi autorizate să-i pregătească pe candidaţii la categoria AM.
Premierul Victor Ponta a declarat, marţi, că numărul de accidente care au avut loc în ultimele zile este inadmisibil. Mai mult, Ponta a precizat că doreşte o înăsprire urgentă a Legislaţiei Rutiere.În mini-vacanţa de 1 Mai şi de Paşte, 22 de persoane şi-au pierdut viaţa în accidente, iar 80 au fost rănite. România este însă singura ţară din UE fără un buget clar alocat siguranţei şi strategiilor rutiere.
Comisarul şef Lucian Diniţă, şeful Direcţiei Poliţiei Rutiere, face o radiografie a peisajului rutier din România. Într-un interviu pentru „Adevărul”, el vorbeşte despre noua legislaţie rutieră care va intra în vigoare din 19 ianuarie, dar şi despre aglomeraţia de sărbători de pe DN1. Diniţă abordează şi tema cozilor de la Direcţia Permise şi Înmatriculări arătând că „statul la cozi a devenit sport naţional”.