O idee proastă: Guvernul ne lasă băuţi la volan! Medic psihiatru: Dacă nu e o idee bună, vom afla, dar cu sânge!
0Dacă noul proiect de lege al Codului Rutier va fi aprobat miercuri prin ordonanţă de urgenţă, şoferii cu o alcoolemie până în 0,2 mg/l nu vor mai fi sancţionaţi. Specialiştii sunt de părere că propunerea guvernanţilor este una proastă. ”La noi există deja abuz de alcool. Dacă nu e o măsură bună, vom afla, dar nu oricum, ci cu sânge. Este riscant, mai ales că oamenilor ar trebui să li se explice ce înseamnă acel 0,2 mg/l”.
Şoferii vor putea să bea liniştiţi un păhărel de vin sau de bere înainte să se urce la volan. Sunt ultimele noutăţi în materie de Cod Rutier, anunţate de premierul Victor Ponta ieri. Acesta a adăugat că şoferii cu o alcoolemie de până la 0,2 miligrame alcool în aerul expirat nu vor mai fi sancţionaţi dacă noile reglementări rutiere vor fi aprobate în şedinţa de Guvern de miercuri.
Explicaţia oficială a primului ministru: ne aliniem standardelor europene în ceea ce priveşte consumul de alcool. Însă, Ponta a avut şi o explicaţie mai simplă: „dacă mă duc la o terasă şi după ce am jucat fotbal şi beau o bere îmi iei permisul? Dacă mă duc la nuntă şi ciocnesc cu nuntaşul îmi iei permisul?” „Până la 0,2 (miligrame alcool pur în aerul expirat – n.r.) nu e nici măcar contravenţie. 0,2 înseamnă un pahar de bere sau... Dar de la 0,5 în sus – nu 0,8 – să fie infracţiune, exact cum se întâmplă în toată Europa – până la 0,2 vorbesc de omul obişnuit care se duce la o nuntă şi gustă un pahar de vin, nu e nici măcar contravenţie. Dar de la 0,2 la 0,5 e contravenţie, se suspendă permisul, iar de la 0,5 e infracţiune”, a anunţat Ponta.
În opinia specialiştilor, o astfel de prevedere nu are ce căuta în lege, în principal pentru că nu se poate stabili cu exactitate ce înseamnă 0,2 mg/l – jumătate de pahar sau un sfert de pahar de alcool. De asemenea, completează specialiştii, contează foarte mult greutatea corporală a şoferului, precum şi ce fel de băutură a consumat acesta.
Medic psihiatru: vor muri oameni
„E o prostie să accepţi o limită care este greu dozabilă. Minţile luminate care au elaborat proiectul susţin că până la 0,2 mg/l nu se întâmplă nimic, dar nu este adevărat. O persoană nu va şti dacă să bea o jumătate de pahar sau un sfert de pahar”, a explicat medicul legist Vladimir Beliş. Deşi premierul Victor Ponta a precizat că specialiştii din domeniu au fost consultaţi înainte de luarea acestor decizii, psihiatrul Eugen Hriscu, directorul executiv al Alianţei pentru Lupta Împotriva Alcoolismului şi Toxicomaniilor (ALIAT), a infirmat acest lucru.
„Argumentul că aşa e în toată Europa este unul inutil pentru că România are nişte particularităţi pe care le cunoaştem foarte bine. La noi există deja abuz de alcool. Dacă nu e o măsură bună, vom afla, dar nu oricum, ci cu sânge, pentru că vor muri oameni în accidente sau alţii vor rămâne infirmi. Este riscant, mai ales că oamenilor ar trebui să li se explice ce înseamnă acel 0,2 mg/l”, a declarat Hriscu pentru „Adevărul”. Psihiatrul susţine că o astfel de propunere ar fi trebuit să vină nu din partea premierului, ci din partea Ministerului Sănătăţii.
Dacă nu e o măsură bună, vom afla, dar nu oricum, ci cu sânge, pentru că vor muri oameni în accidente sau alţii vor rămâne infirmi. - Doctorul Eugen Hriscu, psihiatru
Suntem campioni la consumul de alcool
La rândul său, academicianul Constantin Popa susţine că problema consumului de alcool la volan e abordată diferit în ţările europene. Dacă unele state dau undă verde consumului de alcool pentru şoferi, altele au pledat pentru alcoolemie zero.
„Această lege trebuie privită cu exigenţă, mai ales că în România se consumă mai mult alcool decât în alte ţări europene”, a declarat neurologul pentru „Adevărul”.
Problema alcoolemiei, discutabilă şi printre specialiştii de la Rutieră
Nici specialiştii din cadrul Poliţiei nu par să susţină în totalitate noile propuneri ale premierului. „Sincer, nici măcar nu ştiam despre aceste schimbări. Din punctul meu de vedere, problema alcoolemiei, aşa cum este ea propusă de premier, este discutabilă. Pentru un adolescent care nu este obişnuit nici măcar cu un pahar de vin, consumul de alcool la volan îi poate crea mari probleme“, au precizat sursele citate.
Această lege trebuie privită cu exigenţă, mai ales că în România se consumă mai mult alcool decât în alte ţări europene. - Academicianul Constantin Popa, Neurology
Ce modificări a mai propus Ponta
Pe de altă parte, premierul Ponta pare să fi găsit rezolvare şi pentru problema amenzilor. Concret, dacă în termen de 30 de zile şoferii sancţionaţi nu-şi plătesc amenzile, li se va suspenda permisul până la plata acestora. O altă modificare anunţată de premier vizează suspendarea permisului în momentul producerii unui accident soldat cu moartea victimei sau cu vătămări corporale grave până la terminarea definitivă a procesului. Totodată, demnitarul a menţionat că încearcă găsirea unei „proceduri rapide“ şi în cazul şoferilor cu contravenţii, astfel încât în 15 zile judecătorul să se pronunţe dacă dovada pentru conducerea autovehiculelor se prelungeşte sau nu. „Ideal ar fi să nu mai conduci după ce ţi s-a suspendat permisul“, a conchis premierul.
Codul Rutier, un fel de Fata Morgana
Liberalii au decis să opteze, în cele din urmă, ca proiectul privind Codul Rutier să fie adoptat prin ordonanţă de urgenţă. „Noi susţinem ordonanţa de urgenţă, pentru că s-au făcut dezbateri destule. Unul dintre inconvenientele ordonanţei de urgenţă, că nu se consultă Parlamentul, nu mai este în picioare. Dacă se optează pentru ordonanţă, noi o susţinem“, a declarat Crin Antonescu.
Noi susţinem ordonanţa de urgenţă, pentru că s-au făcut dezbateri destule. Unul dintre incovenientele ordonanţei de urgenţă, că nu se consultă Parlamentul, nu mai este în picioare. - Crin Antonescu, preşedinte PNL
Alcoolemia la volan în alte state
State precum Cipru, Estonia, Ungaria, Malta, Slovacia, Ucraina şi Cehia interzic şoferilor să consume băuturi alcoolice înainte de a se urca la volanul maşinii. Alte ţări europene acceptă toleranţă de maximum 0,5 g/l la volan. Printre acestea se numără Austria, Danemarca, Finlanda, Letonia, Portugalia, Elveţia, Slovenia, Franţa, Spania, Turcia. În Germania de exemplu, o alcoolemie între 0,5 şi 0,8 g/l, duce la o amendă contravenţională, iar ce trece de 0,8 g/l expune şoferul la consecinţe penale. Pentru persoanele sub 21 ani, toleranţa la volan este zero alcool. În Grecia o alcoolemie cuprinsă între 0,24 g/l şi 0,5 g/l se consideră contravenţie, dar ce trece peste 0,5 g/l alcool se consideră delict şi se pedepseşte conform legii penale. În Italia ca şi în Irlanda, şoferii sub 18 ani nu pot conduce decât cu alcoolemia zero. Peste această vârstă, legea tolerează o alcoolemie nu mai mare de 0,8 g/l. Dacă testele făcute de poliţiştii polonezi arată o alcoolemie care depăşeşte 0,2 g/l alcool, fapta devine delict penal, iar cel care a săvârşit-o riscă o pedeapsă cu închisoarea de până la 2 ani.
Tragedii rutiere produse de şoferii aflaţi sub influenţa alcoolului
Un eveniment cu adevărat tragic, care sfâşie inima oricărui părinte! Iată de ce viteza, alcoolul la volan, neacordarea priorităţii trebuie sancţionate mai aspru prin noul Cod Rutier! Nu e vorba de bani şi amenzi, ci de sancţiuni şi de restricţionarea dreptului de a reveni la volan. Vreau să le interzicem cât mai repede celor care încalcă legea şi produc adevărate drame unor oameni nevinovaţi să revină imediat pe şosele!“. Aşa scria pe contul său de Facebook nu mai departe de săptămâna trecută premierul Victor Ponta pe blogul său după ce presa a relatat cum o tânără de 19 ani a fost spulberată pe o trecere de pietoni din sectorul 6 al Capitalei de o maşină condusă de un şofer aflat sub influenţa băuturilor alcoolice.
Testele au arătat că şoferul avea o alcoolemie de 0,36 mg/litru în aerul expirat. Francisca Belea, studentă a Facultăţii de Jurnalism din Bucureşti, era din Târnăveni, judeţul Mureş.
Nu este însă singurul caz în care şoferii care au comis accidente grave pentru că s-au urcat băuţi la volan sunt cercetaţi în libertate fără ca dosarele să ajungă în instanţă.
15 ani riscă, potrivit Codului Penal, un şofer care produce un accident grav sub influenţa băuturilor alcoolice.
Un băiat de bancher a omorât două persoane
Pe 5 noiembrie 2011, Andrei Andronie (20 de ani) a omorât într-un accident rutier doi tineri. Fiu de bancher şi student la o facultate din Olanda, vitezomanul gonea pe Calea Floreasca cu 180 km/h la volanul bolidului său BMW X5. Tânărul a fost arestat preventiv pe 6 noiembrie, fiind acuzat de ucidere din culpă. Pe 7 decembrie a fost pus în libertate prin decizia judecătorilor de la Tribunalul Bucureşti.
Petrecuse noaptea într-un club de fiţe şi, deşi băuse, nu a ezitat să se urce la volanul maşinii. A apăsat pedala de acceleraţie şi a gonit şi mai tare atunci când un echipaj de poliţie i-a făcut semn să oprească. Urmările au fost tragice: a acroşat un Seat Ibiza şi a ricoşat într-un taxi, omorând două persoane. Ştefan Micu (32 de ani), şoferul taximetrului, a murit pe loc. Acelaşi sfârşit l-a avut şi Ana Maria Nistor (22 de ani), tânăra care voia să se urce în taxi şi să ajungă acasă.
Un alt accident care a îngrozit opinia publică s-a produs în februarie 2011, când Gheorghe Ionuţ (19 ani), aflat la volanul unui BMW a omorât dintr-un foc doi militari – soţ şi soţie – după ce a pierdut direcţia de mers şi a intrat în Loganul acestora.
Locotenent-colonelul Gabriel Banu (45 de ani), comandantul Batalionului 300 Sprijin Logistic din cadrul Armatei Române, şi soţia lui de 42 de ani, angajat civil la o altă unitate militară, şi-au pierdut viaţa în accidentul de circulaţie produs pe Şoseaua Antiaeriană, dinspre Calea 13 Septembrie către Şos. Alexandriei.
Surse din cadrul Poliţiei Rutiere au declarat la acea vreme că şoferul avea o alcoolemie de 1,8 mg/l în aerul expirat.
Iuliu Chiş – şi beat, şi cu viteză
Pe 12 iunie 2011, Iuliu Alexandru Chiş, personaj cunoscut pe plaiurile orădene, a omorât o tânără şi a rănit alte două, după ce s-a urcat la volan beat, având o alcoolemie de 1,10 mg/l în aerul expirat. Bărbatul, care conducea un autoturism Mercedes cu 160 de kilometri la oră, a izbit un Tico în care se aflau trei tinere – două surori gemene de 24 de ani şi verişoara lor de 25 de ani.
În urma impactului, autoturismul Tico a fost proiectat la aproximativ 60 de metri de locul accidentului, lovind un alt autoturism parcat în zonă. Deşi iniţial magistraţii Judecătoriei Oradea au respins cererea de arestare preventivă a şoferului de la Oradea, dorindu-se cercetarea lui în libertate, după recursul procurorilor, judecătorii au decis arestarea lui pentru 29 de zile.
Urmăriţi marţi, la Adevărul live de la ora 11.00, o dezbatere privind schimbările propuse de Guvern pentru noul cod rutier. Printre invitaţi se numără şi adjunctul şefului Direcţie Rutiere, Comisarul Şef Cristian Crai.
Mai multe despre noul Cod Rutier:
Guvernul va adopta miercuri noul Cod Rutier. Aşa a anunţat premierul Victor Ponta care a menţionat că şoferii se vor putea urca la volan cu o alcoolemie de până la 0,2 miligrame alcool pur în aerul expirat. La şedinţa de săptămâna trecută, miniştrii PSD nu s-au înţeles cu cei de la PNL în ceea ce priveşte noul Cod Rutier, chiar dacă atât premierul Victor Ponta, cât şi ministrul Radu Stroe anunţaseră că vor fi adoptate noile reglementări.
Premierul României, Victor Ponta, a scris un mesaj prin care îşi exprimă profunda tristeţe faţă de tragedia prin care mureşanca Francesca Belea (19 ani), a murit la câteva ore după ce a fost lovită, marţi seară, chiar pe trecerea de pietoni de un şofer de 47 de ani aflat sub influenţa alcoolică. Premierul arată că tragedia studentei nu este decât încă un exemplu trist pentru care Noul Cod Rutier trebuie votat.
Ponta, despre noul cod rutier: „Eu vreau ca de astăzi să nu mai conduci dacă ai dosar penal“
Premierul Victor Ponta a indicat miercuri, la RTV, cele trei modificări care trebuie avute în vedere în noul cod rutier.