Video Oficial al Ministerului Transporturilor, revoltat după demolarea gării Devei: „Este caz penal ceea ce au făcut” VIDEO
0Gara municipiului Deva a fost demolată pe jumătate în doar câteva zile, însă fără ca lucrările de demolare să fie autorizate de Ministerul Transporturilor, arată Mara Paraipan, avertizor de integritate în cadrul ministerului.

Lucrările la stația CFR Deva au început în 2018, în cadrul proiectului european de modernizare a infrastructurii feroviare pe magistrala Simeria - Arad.
Lucrările la cele patru tronsoane ale magistralei din vestul României, în lungime totală de 141 de kilometri, trebuiau finalizate în 2021, potrivit proiectului inițial, însă cele mai optimiste estimări ale reprezentanților companiei de stat Căile Ferate Române vizează finalizarea lor până la sfârșitul anului 2025.
În ce privește stația CFR Deva, lucrările la infrastructura de cale ferată se află la final, însă modernizarea celor două clădiri din stația CFR, gara (clădirea de călători) și Regulatorul de circulație al stației au început abia în 2021 - 2022.
Demolare fără autorizații, susține oficialul Ministerului Transporturilor
La începutul lunii iulie, o firmă a demolat o parte din clădirea de călători a stației CFR (video). După o săptămână de lucru, construcția vizată de demolare a fost transformată în moloz, iar utilajele au fost retrase de pe șantier.
Mara Paraipan, consilier și avertizor de integritate în cadrul Ministerului Transporturilor, susține că demolarea gării din municipiul Deva a fost făcută ilegal. Ea a avizat proiectul inițial de restaurare a clădirilor din stația CFR Deva, din 2022, însă arată că societatea care s-a apucat de demolarea parțială a gării nu a mai cerut autorizație de la Ministerul Transporturilor pentru a pune la pământ o parte din clădiri, ci a trecut direct la demolare.
Aproape jumătate din clădirea de călători a stației CFR Deva a fost pusă la pământ, în doar câteva zile, la începutul lunii iulie, după ce o expertiză tehnică a arătat că structura de rezistență a clădirii nu ar fi putut susține lucrările de modernizare a construcției din anii ‘80.
Potrivit avertizorului de integritate Mara Paraipan, constructorii trebuiau să obțină, pe lângă certificatul de de urbanism de la primărie și avizul de la Garda de Mediu și autorizație de la Ministerul Transporturilor.
Potrivit avertizorului de integritate din cadrul Ministerului Transporturilor, prima expertiză tehnică pusă la dispoziție în proiectul avizat de minister ar fi fost făcută neadecvat. Stația CFR Deva a intrat în șantier în anul 2022, și urma să fie reabilitată complet, modernizată și dotată cu un lift de ultimă generație.
Tot în anul 2022, lucrările la gara Devei au fost suspendate, din cauza unor probleme legate de structura clădirii. Au fost necesare noi expertize, pentru ca specialiștii să poată stabili cât de rezistentă este construcția.
„Când s-au apucat de lucrările de reabilitare au constatat că nu ține ceea ce s-a arătat în expertiză inițială, care a fost făcută, după părerea mea, din birou, fără să se facă sondaje și testări nedistructive a betonului și a fundațiilor. Constructorii au chemat din nou expertul, s-a făcut o nouă expertiză, probabil mai bine, cu simțul răspunderii și au constatat că această clădire nu îndeplinește cerințele pentru a fi reabilitată și a se putea construi acel ascensor și etajul trei parțial. Expertul a spus ok, îndeplinește condițiile de demolare. După ce au avut expertiza în mână, trebuiau să facă toate demersurile, să solicite Ministerului Transporturilor demolarea parțială sau totală a gării. Ei nu au făcut acest lucru, ci s-au apucat de demolare. Este caz penal ceea ce au făcut”, spune Mara Paraipan.
Proiectul inițial de reabilitare a clădirea de călători din stația CFR Deva viza amenajarea spațiilor de la parterul și primul etaj al acesteia, cu săli de aşteptare, grupuri sanitare, spaţii comerciale, birouri de informaţii şi bilete și o zonă de birouri cu accese individuale.
Etajul al doilea urma să fie recompartimentat, iar deasupra trebuia realizat, parţial, al treilea etaj, ca spaţiu expoziţional. Accesul la etajele 2 şi 3, urma să se facă și cu un lift panoramic, din sticlă, montat în exteriorul clădirii, cu vedere spre Cetatea medievală Deva.
În urma noii expertize tehnice, s-a constatat că actuala structură a clădirii nu are rezistența adecvată pentru a susține construcția unui ascensor și un nou etaj.












„Când au început să sape pentru a face recompartimentarea și consolidarea clădirii pentru lucrările la etajul trei s-a constatat că stâlpii nu sunt din beton, ci din bolțari, deci probabil nu puteau susține parțial etajul al treilea și liftul”, spune oficialul Ministerului Transporturilor.
A doua demolare controversată a gării din Deva
Gara municipiului Deva fusese reclădită din temelii în anii ‘80 pe ruinele vechii gări din Deva, o clădire de epocă ridicată în urmă cu un secol și jumătate odată cu construcția primei magistrale feroviare din Transilvania: linia ferată Alba Iulia - Deva - Arad, inaugurată în 1868.
În ultimii ani ai regimului Ceaușescu autoritățile s-au folosit de pretextul de modernizare a stației CFR pentru ca în locul restaurării clădirii istorice din municipiu, să o demoleze pentru a ridica pe ruinele ei o construcție din beton armat. Unii localnici au rămas contrariați atunci de decizia luată.













„Mai marii conducători ai țării nu și-au dat acceptul ca vechea gară din Deva să fie demolată, iar alta nouă să-i ia locul, dar nici ai noștri nu s-au lăsat și prin fel și fel de artificii, nomenclaturiștii hunedoreni au întocmit hârtiile pentru "reabilitarea" vechii clădiri a gării. Doar că această reabilitare presupunea chiar demolarea și construcția unei alte clădiri pe fundația si structura fostei gări din Deva”, amintește deveanul Claudiu Nelega, pasionat de istoria Devei.
Noua gară a Devei a fost construită în grabă, pe un sol mai puțin stabil, specific luncii Mureșului, în locul vechii gări a orașului și a păstrat o parte din fundația vechii clădiri. A fost inaugurată odată cu calea ferată Deva - Brad, în decembrie 1987, însă calea ferată de 40 de kilometri din munții Metaliferi a fost dezafectată în anii ‘90. Nici noua gară a Devei nu a avut o soartă mai fericită.