Video Marea provocare a noii magistrale de mare viteză. Cum s-a lucrat la tunelurile feroviare de pe valea Mureșului VIDEO
0Aflată de șase ani în șantier, noua magistrală feroviară Simeria - Arad (km 614) a acumulat numeroase întârzieri. Cele mai complexe lucrări au loc pe tronsonul Gurasada - Ilteu (video), unde sunt săpate tuneluri pe un sector de aproape doi kilometri.
Până la sfârșitul anului 2025, lucrările la noua magistrală feroviară Simeria - Arad (km 614), finanțate de statul român și Uniunea Europeană, vor trebui finalizate, arată compania de stat Căile Ferate Române, în raportul din luna iunie privind stadiul execuției la cele patru tronsoane a căii ferate de mare viteză.
Lucrările noile tronsoane feroviare din Hunedoara și Arad, care însumează 141 de kilometri, au ajuns la stadii de execuție între 70 la sută și 94 la sută, potrivit raportului publicat de CFR.
Noua magistrală feroviară Simeria - Arad a intrat în șantier din 2018, iar investiția trebuia finalizată în trei ani. Calea ferată va trece prin județele Hunedoara și Arad, pe valea Mureșului, înlocuind parțial ruta primei căi ferate din Transilvania, Arad – Simeria – Alba Iulia, inaugurată în 1868.
Investiția a vizat modernizarea infrastructurii feroviare și reconfigurarea traseului, astfel încât viteza de circulație a trenurilor să poată crește până la 160 de kilometri pe oră. Au fost mărite lungimea și raza curbelor, unele curbe fiind eliminate, a fost crescută stabilitatea terasamentelor, iar nivelul liniei ferate în zonele inundabile a fost ridicat.
Proiectul a impus construcția a 60 de kilometri de traseu complet nou de cale ferată, între Simeria şi Arad, a unor tuneluri, dar și ridicarea a nouă poduri peste Mureş (video - podul de la Tisa), față de doar unul aflat de pe vechiul traseu, în Brănișca.
Tunelurile de pe valea Mureșului
Cele mai complicate lucrări la noua magistrală feroviară Simeria - Arad au loc în județul Hunedoara, în zona comunei Zam. Aici, între satele Tisa și Sălciva de pe malul stâng al Mureșului, calea ferată va traversa un sector de circa doi kilometri cu tuneluri.
Deși lucrările la tuneluri au început în 2020, sunt departe de a fi finalizate, după ce ritmul în care s-au derulat a fost extrem de lent.
Primul tunel, în lungime de 268 de metri, a fost amenajat, împreună cu polata sa (tunel la zid), însă lucrările la cel de-al doilea tunel, în lungime de 678 de metri, și la deschiderea lui, sunt la început.. Distanța dintre cele două tuneluri este de 431 de metri. Mai avansate sunt lucrările la tunelul de la Bătuța, Arad, în lungime de peste 600 de metri, al treila tunel construit de la zero pe noua magistrală feroviară Simeria - Arad.
Tunelurile de pe valea Mureșului sunt realizate prin noua metodă austriacă de construire a tunelurilor (NATM), bolta lor fiind acoperită cu beton toncretat, capabil să susținp greutatea acesteia și să reducă încovoierea galeriilor.
„În interacțiunea cu subsolul, funcția primară a membranei de beton torcretat este de a forma o boltă în jurul tunelului, care este capabilă să susțină. Astfel, este posibilă evitarea sau cel puțin minimizarea momentelor de încovoiere și a forțelor de forfecare în membrana de beton torcretat. Astfel, mari deschideri din subsol pot fi suportate prin membrane de beton torcretat relativ subțiri. Un profil în formă de gură cu o lățime excavată de 13,2 metri și o lungime de 11 metri a fost construit pentru tunelul cu cale dublă. Acesta este profilul standard pentru tunelurile cu cale dublă ale noii linii de cale ferată”, se arată în proiectul tehnic de realizare a tunelurilor.
În afara tunelurilor, constructorii au întâmpinat dificultăți și la lucrările din stațiile de cale ferată. Gara municipiului Deva (video) a trebuit demolată parțial, în luna iulie 2024, după ce constructorii au constatat probleme la structura sa de rezistență.