Video Unic în România. Gara pusă la pământ de două ori în patru decenii. Motivul straniu al demolărilor VIDEO

0
Publicat:

Gara municipiului Deva (video) a fost demolată pentru a doua oară în ultimele patru decenii. Întâi, în anii ‘80 din ambițiile autorităților locale, iar apoi, zilele trecute, pentru că fundația actualei clădiri de călători nu ar fi fost suficient de rezistentă pentru a mai fi modernizată.

Gara Deva, imagini de epocă (foto dr. Lucian Ștefan) și la demolarea ei actuală (foto Daniel Guță)
Gara Deva, imagini de epocă (foto dr. Lucian Ștefan) și la demolarea ei actuală (foto Daniel Guță)

Pasionat de istoria locală, fotograful Claudiu Nelega a cercetat modul în care s-a ajuns la demolarea clădirii de epocă din gara municipiului Deva în anii ‘80, după ce aceasta fusese folosită mai mult de un secol de localnici.

Prima magistrală feroviară din Transilvania lega orașele Arad și Alba Iulia, traversând valea Mureșului, pe o distanță de circa 211 kilometri.

Gara veche din Deva, construită în secolul al XIX-lea

A fost construită în perioada 1866 - 1868 și împodobită cu mai multe gări de epocă, dar și cu două poduri peste râul Mureș, la Brănișca și Alba Iulia. Odată cu ea a început și povestea vechii gări a orașului Deva.

„În august 1868, s-a finalizat construcția căii ferate până la Deva, iar ziua de 21 august 1868 a fost o zi memorabila în istoria orașului întrucât cel dintâi tren personal tractat de locomotiva Partos a parcurs distanța între Arad, plecat la 9 dimineața și a ajuns la ora 13 în gara din Deva, împodobită cu jerbe de flori și drapele iar peste tot oamenii se înghesuie pe peron sa vadă "balaurul cu foc". Mecanicul locomotivei, Martin Gross, la câteva zeci de metri de gară, a dat drumul presiunii aburului prin cilindrii laterali și în acelasi timp, a tras si de coarda fluierului... Zgomotul aburilor eliberați din cilindri și țiuitul puternic al fluierului făcură ca majoritatea celor care erau pe peron și care nu mai văzuseră un tren în viața lor, să fugă pe unde puteau, să se îmbulzească unii peste alții, iar câțiva să cadă în genunchi și să repete rugăciuni de teama diavolului cu abur”, arată autorul cercetării.

Gara municipiului Deva lăsată de izbeliște

Pe traseul primei căi ferate au fost construite gările Radna, Săvârșin, Deva, Orăștie și Vințu de Jos, într-un stil asemănător, cu fațadele principale formate din cinci axe cu ferestre pe secțiunea din mijloc, delimitate de blocuri la capete, cu câte două ferestre pe fiecare dintre blocurile laterale.

„Gările fac parte din tipologia celor existente în stațiile Karcag și Forró-Encs din rețeaua Societății de Căi Ferate din Regiunea Tisei. În prezent, toate gările construite în acele vremuri, s-au păstrat și au fost recent reabilitate prin programul de finanțare a infrastructurii mari, mai puțin una singură...gara din Deva. Anii trec, doar gara noastră rămâne aceeași ca și acum câteva sute de ani, doar că lăsată în paragină. Din cele cunoscute de mine, la vechea clădire a gării Deva nu s-au făcut lucrări de reabilitare sau reparații pe toată durata vieții acesteia, adică din 1968 până în 1988, când a fost complet dărâmată”, arăta Claudiu Nelega.

Vechea gară a Devei a trebuit, în cele din urmă, să lase loc unei clădiri de beton, cu o arhitectură îndrăzneață, construită la mijlocul anilor ’80 și inaugurată în decembrie 1987, odată cu calea ferată Deva – Brad.

„Odată cu începutul anilor '80, când Nicolae Ceaușescu reluase marile lucrări de construcție a canalului Dunărea-Marea Neagră și multe altele, în județul Hunedoara se derulau lucrări la finalizarea căii ferate Deva-Brad, cale ferată care trebuia sa facă legătură între Crișana și Transilvania, prin zona Zarandului. O cale ferată a cărei construcție a debutat la începutul secolului al XX-lea, în timpul vechiului imperiu, continuată în perioada celui de-al doilea război mondial cu un număr mare de prizonieri de război si a cărui construcție nu a fost finalizată, dar datorită elanului muncitoresc din acele vremuri era pe cale de finalizare, în 1987”, scrie Claudiu Nelega.

În acest timp, arată autorul cercetării, nomenclatura comunistă de la conducerea PCR a județului Hunedoara a simțit că în acele momente e nevoie ca Deva, datorită legăturii cu Bradul, să aibă o altă gară și că ar fi bine ca vechea gară maghiară să fie demolată ca alta să-i ia locul.

„Dar cum lucrurile la români nu funcționează cum trebuie, mai marii conducători ai țării nu și-au dat acceptul ca vechea gară din Deva să fie demolată, iar alta nouă să-i ia locul, dar nici ai noștri nu s-au lăsat și prin fel și fel de artificii, nomenclaturiștii hunedoreni au întocmit hârtiile pentru "reabilitarea" vechii clădiri a gării. Doar că această reabilitare presupunea chiar demolarea și construcția unei alte clădiri pe fundația si structura fostei gări din Deva”, scrie Claudiu Nelega.

Unii foști ceferiști relatau că gara Devei a fost construită în grabă, pe un sol mai puțin stabil, specific luncii Mureșului, în locul vechii gări a orașului, clădirea pitorească din secolul al XIX-lea.

Totuși, noua gară a Devei era admirată pentru arhitectura sa, care o asemăna cu cetatea Devei.

„Recent construită, pe rămăşiţele unei vechi clădiri, moştenite de la regimul austro-ungar, împreună cu o legendă asemănătoare Meşterului Manole, gara cea nouă impresionează prin transparenţă, prin ţinută graţioasă. Numai cinci minute de mers pe jos îl despart pe călător de punctele cele mai ”fierbinţi“ ale oraşului”, informa, în 1987, revista Contemporanul.

Gara nouă a Devei, pe fundația veche

Problemele legate de gara Devei au apărut la sfârșitul anilor ‘80, arată autorul cercetării.

„Sute de tone de fier-beton, zeci de coloane îmbrăcate în plăci de travertin și marmură făceau ca gara noastră sa arate ca Făt-frumos, fiind una din cele mai admirate gări din țară. Dar, cu toate astea, bravii constructori au înălțat clădirea noii gări pe structura de rezistență și fundația vechii clădiri, clădire ce era construită din cărămidă și nu avea greutatea actualei clădiri. Dar pe atunci cui îi păsa de rezistența unei structuri? Marii noștri nomenclaturiști și-au văzut de ale lor. Spre sfârșitul anilor ‘90, cei din CFR s-au sesizat că sunt unele probleme cu structura gării din Deva și că sunt anumite pericole, ca urmare, au și închis incintele de la etaj pentru persoane și au păstrat doar casele de bilete de la parter, restul a fost închis. Chiar și celebrul magazin chinezesc Hong-Kong a fost închis”, arată Claudiu Nelega.

Stația CFR Deva a intrat în șantier din primăvara anului 2018, ca parte a tronsonului feroviar Simeria – Gurasada, de 41 de kilometri, aflat în proces de modernizare a infrastructurii feroviare pe magistrala Simeria - Arad.

În timp ce modernizarea căii ferate și a peroanelor din stația CFR Deva, dar și lucrările la noile anexe ale stației CFR au avansat, abia în vara anului 2021 a început restaurarea clădirii de călători, care urma, potrivit proiectului, urma să fie reabilitată complet, modernizată și dotată cu un lift de ultimă generație.

Demolarea gării Devei

La începutul anului 2022, lucrările la clădirea de călători au fost suspendate, din cauza unor probleme legate de fundația clădirii. Au fost necesare noi expertize, pentru ca specialiștii să poată stabili cât de rezistentă este construcția.

„În urma intervenţiilor de desfacere a finisajelor şi a pardoselilor, precum şi a lucrărilor de săpătură la fundaţiile liftului proiectat, au fost relevate aspecte neprevăzute, legate de geometria şi starea fizică a elementelor structurale, ceea ce a impus necesitatea adaptării soluţiilor tehnice la situaţia existentă în teren”, informa compania Căile Ferate Române (CFR).

După doi ani, lucrările de reabilitare a clădirii au fost reluate, însă zilele trecute, clădirea din anii ‘80 a fost demolată, pentru a lăsa loc altei construcții.

„Acum, aproape de finalul proiectului, toate gările de pe parcurs au fost reabilitate, mai puțin una, gara din Deva, pentru că, în urma studiilor și măsurătorilor efectuate, structura de rezistență a clădirii este șubredă și nu rezistă acestor noi lucrări de reabilitare. Astfel, astăzi, în locul clădirii gării din Deva, vedem un morman de moloz”, scrie Claudiu Nelega.

Câteva imagini rare, colecționate de dr. Lucian Ștefan, înfățișează vechea gară a Devei în secolele al XIX-lea și XX și aspecte de la demolarea acesteia de către autoritățile comuniste.

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite