Rezolvare Subiecte Bacalaureat 2015 la Română, la Real şi Uman, la Adevărul Live

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Rezolvare subiecte română Bacalaureat 2015, la Adevărul Live    FOTO: Eduard Enea
Rezolvare subiecte română Bacalaureat 2015, la Adevărul Live    FOTO: Eduard Enea

Rezolvare subiecte Bacalaureat Română. Profesoara Ecaterina Stanca de la Colegiul Naţional "Tudor Vianu" din Capitală a rezolvat în direct, la Adevărul Live, subiectele primite de elevi la proba scrisă de Limba şi Literatura Română. În studio a fost prezent şi psihologul Mihai Copăceanu. Adevarul.ro a publicat subiectele primite de elevi în timp real şi vă ţine la curent cu toate informaţiile despre Bac 2015.

Subiecte Bacalaureat 2015 Română 

REAL

Subiectul I: De analizat un text numit "Trei Generaţii", cu mai multe cerinţe, cum ar fi găsirea de sinonime.

Subiect II: Un text argumentativ despre importanţa sportului.

Subiectul III: De caracterizat un personaj din Ion Creangă, Marin Preda sau George Călinescu

Subiecte bune Real Bacalaureat 2015 Română
Subiecte bune Real Bacalaureat 2015 Română

Rezolvare subiecte Română Bacalaureat 2015 - REAL 

Subiectul I 

1. socoteai - credeai, deştepţi - inteligenţi

 2. fonetic - rostirea împreună a două cuvinte; morfologic - desparte două cuvinte diferite

3. a da viaţă, a-şi lua viaţa, a salva viaţa

4. Tema iubirii

5. Substantivele în vocativ: „Ruxandră” sau „Şerban, Şerban, Şerban”

6. O modalitate de caracterizarea poate fi relaţia dintre cele două personaje sau notaţiile de la început, care denotă o trăsătură, spre exemplu: „stingherită, cu ochii în jos”

7. Aici putem să menţionăm şi alte funcţii ale notaţiilor autorului. În general, notaţiile scenice sunt adresa actorilor, regizorului sau scenografului. În cazul nostru sunt adresate personajelor pentru a reliefa anumite trăsături. Nonverbale - poziţia corpului, mimica. Pauzele scurte sunt elemente paraverbale. Zgomotul paşilor - elemente referitoare la atitudinea pe care trebuie să o adopte cele două personaje. gestul prin care îi sărută mâinile - sunt elemente nonverbale

8. Prezenţa indicaţiilor scenice, modul de expunere predominant care este reprezentat de dialog. Şi ar fi fost bine să precizeze scena şi dialogul dintre Ruxandra şi Şerban

9. Ei exprimă ideile, dar uită că un text literar înseamnă şi limbaj expresiv. Ei trebuiau să explice rolul figurilor de stil sau al imaginilor artistice sau câmpul semantic predominant. Ideea este evidentă. Şerban încearcă să testeze iubirea Ruxandrei şi Ruxandra îi spune „toată viaţa”, ceea ce însemnă că, pentru el, ea ar fi în stare să suporte orice carenţă a vieţii. Şerban îi spune că „nu, nu toată viaţa”, iar acest schimb de replici dintre cei doi reliefează intensitatea sentimentelor de cele două personaje. Vedeţi şi despre motivul iubirii, că ei stau îmbrăţişaţi. El încearcă să o încurajeze, este uimit de iubirea şi devotamentul ei, dar vrea să o asigure că, fiind un muzicant mare, asta înseamnă că nu o să ducă lângă el o viaţa plină de adversităţi.

Interogaţia artistică alături de enumeraţia „crunţi de lipsuri de sărăcie” ilustrează la nivel artistic o trăsătură a vieţii artistului care este răsplătit uneori chiar prea târziu pentru creaţia lui. Ei au avut de explicat o enumeraţie şi o interograţie retorică. Propoziţia exclamativă denotă siguranţa şi certitudinea cu care îi răspunde fata. Şi punctele de suspensie ar fi putut fi explicate: acestea redau o trăire intensă. Propozţiile sunt foarte scurte la ambii, acestea fiind de regulă eliptice de predicat. Acestea redau trăirile, care, alături de punctele de suspensie, susţin trăirile personajelor. Câmpul semantic predominant ar fi cel al existenţei, al vieţii, „trării”,  „toată viaţa”, „carieră”.

Subiectul II

Aici trebuiau să aibă o ipoteză clară în care să prefigureze cele două argumente. Aici trebuie să aibă scrise pe ciornă cele două argumente, ipoteza, pentru că dacă nu îţi faci un plan... pot combina cele două argumente. Un argument ar fi din punct de vedere fiziologic, că este important pentru sănătate şi, în al doilea rând, şi din punct de vedere psihic. Pentru că un sport, pe lângă faptul că ajută la oxigenarea creierului, îl poate da şi un aplomb, adică sportul te sprijină şi intelectual. De asemenea, elevii nu trebuie să uite de conectori şi de verbele de opinie, care trebuie puse la început. 

SUBIECTUL III

Aici era foarte simplu: puteau alege basmul - „Povestea lui Harap Alb”, puteau să aleagă un personaj din „Enigma Otiliei” sau un personaj din „Moromeţii”. Ei trebuie să precizeze curentul şi epoca în care se încadrează autorul repectiv, se vorbeşte apoi puţin despre arta contruirii personajului, pentru că fiecare autor îşi contruieşte altfel personajele. La început, Harap Alb se comportă ca un adolescent obişnuit, fără puteri supranaturale, se lamentează înaintea oricărei probe, la fiecare probă este ajutat de toţi cei din jurul lui. Însă el dovedeşte că devine omul de soi şi, în cele din urmă, asumându-şi mila creştină şi experienţa vieţii, reuşeşte să ajungă tipul împăratului luminat. După care se întâlneşte cu cei cinci uriaşi care îi arată adevăratele calităţi. La început dovedeşte milostenia la care va fi supus de Sfânta Milostenie care îi spune că „inima ta bună te va ajuta”, de unde mentalitatea populară că omul bun câştigă.

După introducere, trebuie avut în vedere şi statutul personal, psihologic, moral al  personajului ales. Prin statutul civil sunt vizate trei lucruri: din punct de vedere social, din punct de vedere familial (Căsătorit/necăsătorit/mamă/tată/fiică/fiu) şi fin punct de vedere profesional, cum este spre exemplu Felix, student la Facultatea de Medicină.

După aceea urmează latura psihologică, care nu înseamnă că eşti bun sau rău, ci dacă eşti, spre exemplu, introvertit. Dacă ar fi ales Călinescu, Felix este tânărul hotătât, ambiţios, care doreşte să se afirme în viaţă. Iar la Otilia mergea caracterul introvertit, care nu spunea niciodată ce se întâmplă în sufletul ei şi avea o atitutine oarecum maternă, ca urmare a faptului că şi-a pierdut părinţii de când era mică. Ea este un amestesc de copilărie şi maturitate.

Ulterior, ei treceau la evidenţierea unor trăsăsturi ale personajului ales, prin evidenţierea a două episoade ilustrate. Spre exemplu, la Otilia puteau enunţa discuţia din final dintre Otilai şi Felix prin care ea se convinge şi de incompatibilitatea dintre cei doi, dar şi când ea se hotărăşte să-şi sacrifice iubirea pentru că îşi dă seama că stă în calea carierei lui Felix.

Subiecte Bacalaureat 2015 Română UMAN

Rezolvare subiecte Română Bacalaureat 2015 - UMAN 

SUBIECTUL I 

1. pomeneşte - a aminti, a menţiona, trecută - anterior

2. De a izola un substantiv în vocativ

3. A trece mai departe

4. Tema discuţie o reprezintă supărarea acestei actriţe care nu a  fost menţionată în cronică. 

5. Substantiv vocativ „vă mulţumesc, domnule secretar” şi propoziţii interogative şi dialogul ca mod de expunere

6. În primul rând, gesturi, atitudini, limbajul - acestea sunt mijloace de caraterizare indirectă

7. Elemente nonverbale cum ar fi „îi întinde ziarul”, „fără să ridice privirea”, „gaby (dezolare)”

8. Prezenţa unităţilor textului, prezenţa idicaţiilor scenice, replica şi dialogul

9. Un element al vorbirii directe „aha”, indignarea actriţei care se simte atinsă în orgoliulu ei pentru că nu se menţionase nimic despre ea în cronica respectivă, Ştefănescu încearcă să o consoleze, „Gaby (aproape plângând)”. Remarcăm o propoziţie interogativă. Replicile lui sunt foarte scurte, deci el pe lângă atitudinea lui încearcă şi să o consoleze pe Gaby căreia îi promite şi că se va scrie despre ea în articolul următor

SUBIECTUL II

Aici nu s-a specificat în societatea contemporană, ci în societate în general. Ca argumente puteau să aducă faptul că un scriitor contribuie la dezvolatarea poporului respectiv. Rolul lui este covâşitor în societate, atât în ceea ce priveşte cultura, cât şi în faptul că o carte dezvoltă sensibilitatea, gândirea, fantezia oricăruia dintre noi.

Deci un scriitor dezvoltă cultura unui popor, dar şi pe noi în parte. Şi poate fi considerat un ghid spritual, te poţi regăsi într-un personaj dintr-o carte

SUBIECTUL III

Aici puteau alege între „Ion“, „Ultima noapte de drAgoste, întâia noapte de război“, „Baltagul“ sau „Enigma Otiliei“.

Dacă alegeau „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război” de Camail Petrescu, aveau relaţia foarte frumoasă dintre Ela şi Ştefan Gheorghidiu, un îndrăgostit de valori absolute

O relaţie destinată eşecului şi din cauza războiului, dar mai ales din cauza incompatibilităţii dintre cei doi. Aici incompatibilitatea este din cauza unor valori absolute, pentru că el este însetat de valori absolute şi chiar spune la un moment dat „credeam că mă pot realiza printr-o iubire absolută”, ori realitatea îi dovedeşte că nu există o iubire absolută.

El îşi face o falsă imagine asupra Elei, adică el îşi imaginează o Ela plină de generozitate, inteligentă, profundă, pentru ca odată cu moştenirea, banul este adevarata esenţă a Elei care începe să fie interesată de lux, de petreceri, de societatea mondentă în care pătrunde. Iar în clipa în care o vede pe Ela prin oglinda banului îşi dă seama că s-a înşelat.

Tema este mai dificilă ca la real, pentru că trebuie să contruiască statulul ambelor personaje. Social, cei doi au în comun faptul că sunt orfani, el de tată, ea fusese crescută de o mătuşă. Psihologic - diferenţa dintre cei doi este evidenţiată de personajul care este şi narator. El este un introvertit, iar ea este extrovertită. Şi apare această diferenţă chiar din afirmaţia lui, care spune că „în  timp ce ea căuta să afirme cu mândrie relaţia dintre noi doi, eu căutam să o ţin ascunsă”. De aici se deduce clar că el este tipul intelectualului superior.

El se îndrăgosteşte de ea pentru că era cea mai frumoasă studentă de la Litere, iar ea recunoaşte că se îndrăgosteşte de el tot din orgoliu, el era student la Facultatea de Drept şi era recunoscut pentru îndârjirea cu care se apăra la seminarii.

Profesoara Ecaterina Stanca: Subiectele sunt accesibile, destul de uşoare. Mai rar a existat posibilitatea între a opta între perioada clasică (Ion Creangă), perioada interbelică (George Călinescu) şi perioada postbelică (Marin Preda). Paleta este destul de mare. În sfârşit cred că au răsuflat uşuraţi!

La primul subiect au totuşi un fragment din genul dramatig, unde ei se aşteptau la poezie. E uşor subiectul, nu pune mari probleme


Cum să se pregătească elevii pentru prima zi de examen?

Psihologul Copăceanu: Din păcate, la noi nu se pune accet pe acest lucru. Îmi aduc aminte că, atunci când eram în Anglia, profesorul meu coordonator mi-a trimis un email cu o listă lungă de recomandări, de la faptul că trebuie să dormi minimul 6 ore, că trebuie să ai apă cu tine, că nu e recomandat să înveţi noaptea, dimineaţa, înainte de examen, să mergi 20 de minute pe jos ca să fii mai relaxat

Ce faci dacă îţi dai seama că ai făcut o greşeală şi te demoralizezi?

Copăceanu: Eu am o formulă: viaţa nu se termină cu examenului de Bacalaureat. Eu cred că de atunci începe. Dar este adevărat că dacă nu ai ştiut ceva la un examen, asta poate schimba starea ta de la celelate examene. Atunci trebuie să îţi mai dai o şansă


Nu mai puţin de 169.000 de absolvenţi de clasa a XII-a susţin săptămâna aceasta probele scrise de la Bacalaureat 2015. Prima probă de la Bacalaureat este cea la limba română, iar Adevarul vă prezintă primul subiecte şi rezolvări, în ziua examenului.

Elevii trebuie să se prezinte la centrul de examen cu aproximativ o oră înainte de începerea probei, care se susţine între orele 9:00 – 12:00. Aceasta este recomandarea organizatorilor.

„În jurul orei 8.00 trebuie să fie la şcoală, la 8.30 intră în săli şi la 9.00 primesc subiectele. În Bucureşti sunt aproximativ 17.500 de candidaţi, dintre care în jur de 2.700 sunt din seriile anterioare", a spus pentru "Adevărul" inspectorul Marian Banu, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar al Capitalei. În ceea ce priveşte procedura corectorii lucrărilor în alte judeţe, o noutate introdusă anul acesta de mai marii din Educaţie pentru a evita posibile tentative de fraudă a examenului, Banu spune că inspectoratul este pregătit conform măsurilor dispuse de minister.

În ceea ce priveşte securitatea transportului lucrărilor în alte judeţe, Banu dă asigurări că acestea sunt „întotdeauna transportate sub pază militarizată".

Calendar Bacalaureat 2015

• 29 iunie, luni – proba la Limba Română de la Bacalaureat 2015
• 30 iunie, marţi – proba la Limba Maternă
• 1 iulie, miercuri – proba la Matematică şi Istorie
• 3 iulie, vineri – Proba la alegere la materiile Geografie, Fizică, Chimie, Biologie, Informatică, Sociologie, Psihologie, Filosofie, Logică, Economie
• 7 iulie, marţi – afişarea rezultatelor parţiale până la ora 16.00 şi depunerea contestaţiilor între orele 16.00 – 20.00
• 8 – 9 iulie (miercuri şi joi) – rezolvarea contestaţiilor de la Bacalaureat
• 10 iulie, vineri - afişarea rezultatelor finale Bacalaureat 2015

Bacalaureat 2015 Alba. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Arad. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Argeş. Subiectele Română

Bacalaureat 2015 Bacău. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Bihor. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Bistriţa-Năsăud. Subiecte Română

Bacalaureat 2015. Botoşani. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Brăila. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Braşov. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Bucureşti. Subiecte Română 

Bacalaureat 2015 Buzău. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Călăraşi. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Constanţa. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Caraş-Severin. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Cluj. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Dâmboviţa. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Dolj. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Galaţi. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Giurgiu. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Gorj. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Hunedoara. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Ialomiţa. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Iaşi. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Maramureş. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Mehedinţi. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Mureş. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Neamţ. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Olt. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Prahova. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Sălaj. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Satu Mare. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Sibiu. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Suceava. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Teleorman. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Timiş. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Tulcea. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Vâlcea. Subiectele Română

Bacalaureat  2015 Vaslui. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Vrancea. Subiecte Română

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite