De ce un port de ajutor umanitar în Gaza, anunțat de președintele Biden, nu ar putea funcționa fără probleme

0
Publicat:

Planul SUA de a construi un port plutitor în largul coastei Fâșiei Gaza reprezintă o mișcare îndrăzneață, amintind de porturile Mulberry construite după Ziua Z în Normandia. Însă o astfel de operațiune ar întâmpina mai multe probleme.

Armata israeliană a însoțit unele livrări mici de alimente în Gaza
Armata israeliană a însoțit unele livrări mici de alimente în Gaza FOTO Profimedia

Există preocupări serioase că ajutorul adus ar putea fi prea puțin și prea târziu pentru palestinienii care se confruntă cu foametea, potrivit Guardian.

"Vorbim despre o rută maritimă care va dura săptămâni ca să fie pusă în funcțiune, iar populația se confruntă cu foametea acum. Am văzut deja copii murind de foame", a declarat Ziad Issa, șeful politicii umanitare la organizația de caritate ActionAid.

Oficialii SUA au prezentat planul ca pe o asumare a liderului de către Washington și "fără a aștepta israelienii", dar Israelul va avea în continuare un cuvânt de spus în privința eficacității acestuia în livrarea de ajutor, mai ales în nord, unde amenințarea foametei este cea mai iminentă.

Inspectorii israelieni vor fi în portul cipriot Larnaca, examinând îndeaproape încărcăturile de ajutor care intră în sudul Gaza, iar inspecțiile vor oferi Israelului un instrument pentru a reglementa fluxul.

"Asta ar putea fi mai dificil pentru Israel atunci când interacționează direct cu ofițeri de logistică militară americani decât cu oficiali de ajutor, dar există multe alte modalități în care guvernul israelian, o coaliție care include miniștri care se opun oricărui ajutor care intră în Gaza, poate juca un rol de obstacol", a spus Issa.

"Oamenii spun că aceasta este o situație complexă, dar este foarte simplu", a adăugat el. "Israelul nu permite ajutoarelor să ajungă în Fâșia Gaza."

Chiar dacă ajutoarele ajung în Gaza nu va avea cine să le distribuie

Planul ar fi ca inginerii militari americani să construiască un ponton plutitor în largul coastei Gaza, pe care ajutorul alimentar de pe navele din Larnaca ar putea fi descărcat, dar și un drum de acces pentru a fi adus la mal.

„Cine le va distribui?", a întrebat Jeremy Konyndyk, fost oficial de ajutor în administrația Biden și acum președinte al grupului de advocacy pentru ajutor „Refugees International”. „Prezența organizațiilor de ajutor în nordul Gaza este aproape zero, pentru că israelienii au vrut ca toată lumea să plece și apoi au restricționat accesul în nord", spune Konyndyk.

Coridorul propus pentru ajutor pe mare, spune el, "nu elimină problema obstrucționării de către Israel, ci, în loc să fie o problemă la punctul de intrare, acum va fi o problemă la stadiul de distribuție".

"Vor fi necesari șoferi care nu există, camioane care nu există, alimentarea unui sistem de distribuție care nu există", a adăugat el.

Pe termen scurt, acest lucru ar putea implica comunitățile de lângă țărm care distribuie hrana între ele. Numai că operațiunea nu ar necesita doar camioane și șoferi, ci și o anumită formă de securitate, deoarece jafurile ar fi frecvente din cauza disperării oamenilor din Gaza.

Armata israeliană a însoțit unele livrări mici de alimente ale ONG-urilor, dar o încercare de livrare pe 29 februarie la periferia orașului Gaza s-a încheiat cu uciderea a cel puțin 115 palestinieni după ce soldații israelieni au deschis focul când oamenii au alergat spre camioanele cu alimente.

Forțele de apărare israeliene (IDF) au pretins că majoritatea victimelor au fost cauzate de aglomerație, dar oficialii ONU și medicii au afirmat că majoritatea leziunilor au fost provocate de împușcături.

În lume

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite