Cauzele ciudate ale oboselii şi cum putem lupta împotriva lor

Cauzele ciudate ale oboselii şi cum putem lupta împotriva lor

Dacă suferi de o oboseală moderată fără a avea vreo problemă medicală, cel mai bun remediu de moment sunt exerciţiile fizice FOTO Shutterstock

De cele mai multe ori ştii de ce eşti obosit. Poate că n-ai dormit azi-noapte, poate că de zile întregi munceşti încontinuu, fără pauză, şi acum ochii te înţeapă şi nu mai poţi să te concentrezi. Cauzele sunt cunoscute şi la fel şi remediile.  Cel mai simplu sună aşa: „Ţi-e somn? Du-te şi te culcă!“ Dar ce se întâmplă atunci când faci totul bine şi tot eşti obosit?

Ştiri pe aceeaşi temă

 
Totul este foarte simplu de zis şi mult mai greu de pus în practică. Suntem obosiţi? Ar trebui să ne odihnim. Ne e somn? Ar trebui să ne culcăm. Uneori este chiar atât de simplu. Dar mai există şi cauze ale oboselii care ies puţin din tipare şi ar trebui să le recunoaştem pentru a putea lupta eficient împotriva lor.
 
1. Nu dormi îndeajuns!
 
Este evident: eşti obosit, deci nu dormi destul. Însă la fel de evident este că somnul insuficient afectează memoria, puterea de concentrare şi sănătatea. Adulţii trebuie să doarmă cel puţin şapte-opt ore în fiecare noapte.
Remediu: Fă din somn o prioritate şi ţine-te de un program strict. Nu te atinge de laptop şi scoate televizorul din dormitor. Dacă îţi este încă foarte greu să adormi, consultă un doctor să nu suferi cumva de o tulburare de somn, ne sfătuieşte „WebMD“
 
2. Apneea în somn
 
Unii chiar cred că dorm suficient, dar continuă să se trezească obosiţi. De vină poate fi apneea, atunci când respiraţia se opreşte puţin timp în timpul somnului. Fiecare această întrerupere te trezeşte puţin, însă nu îndeajuns să conştientizezi. Rezultatul este că vei fi privat de somn, în ciuda faptului că petreci opt ore în pat în fiecare noapte. Medicul trebuie să investigheze această tulburare de îndată.
Remediu: scapă de kilogramele în plus dacă eşti supraponderal, renunţă la fumat şi poţi avea nevoie chiar de un dispozitiv special care îţi menţine căile respiratorii deschise în timpul somnului.
 
3. Nu ai îndeajuns „combustibil“
 
Dacă mănânci prea puţin e posibil să fii obosit, dar şi alimentele nepotrivite pot cauza probleme. O dietă echilibrată te ajută să-ţi păstrezi glicemia între limitele normale şi previne acea senzaţie de leşin pe care o ai când nivelul zahărului din sânge scade.
Remediu: nu sări niciodată peste micul dejun şi încearcă să incluzi proteine şi carbohidraţi în fiecare masă. De exemplu, la micul dejun mănâncă ouă cu o felie de pâine integrală. De asemenea, ia mici gustări sănătoase în cursul zilei pentru a avea energie.
 
4. Poţi fi anemic
 
Anemia este una dintre cele mai mari cauze ale oboselii la femei. Pierderea lunară de sânge menstrual poate cauza o deficienţă de fier, riscându-se astfel sănătatea femeilor. Este nevoie de celule roşii în organism, deoarece ele transportă oxigen către ţesuturi şi organe.
Remediu: pentru anemia cauzată de deficienţa de fier trebuie să mănânci alimente bogate în fier ca fasolea, carnea macră, ficatul, fructele de mare şi, preferatul lui Popeye, spanacul. De asemenea, poate fi nevoie să iei suplimente de fier.
 
5. Depresia
 
Poate ai impresia că depresia este o tulburare psihică, dar ea contribuie la multe simptome fizice. Oboseala, durerile de cap şi pierderea apetitului sunt doar câteva dintre manifestările fizice ale depresiei. Dacă te simţi obosit şi deprimat timp de mai multe săptămâni, consultă medicul.
Remediu: depresia poate fi combătută eficient prin şedinţe de terapie şi chiar cu ajutorul anumitor medicamente prescrise de medic. 
 
6. Hipotiroidismul
 
Tiroida este o mică glandă de la baza gâtului. Ea controlează metabolismul - viteza cu care corpul tău transformă alimentele în energie. Atunci când această glandă este mai puţin activă şi funcţiile metabolismului prea lente, te vei simţi ameţit, leşinat şi vei lua în greutate.
Remediu: dacă un test de sânge confirmă că hormonii tiroidieni au un nivel scăzut, hormonii sintetici te pot aduce pe linia de plutire. Dar numai la sfatul medicului.
 
7. Supradoza de cafeină
 
Cafeina îmbunătăţeşte concentrarea şi te animă, în doze moderate. Prea multă cafeină poate creşte ritmul cardiac, tensiunea sanguină şi poţi ajunge chiar să tremuri. Cercetările spun că prea multă cafeină produce oboseală la anumiţi oameni.
Remediu: renunţă treptat la cafea, la ceai, la ciocolată, la sucurile energizante şi la medicamentele care conţin cafeină. Dacă opreşti brusc aportul de cafeină cu care eşti obişnuit, te poţi confrunta cu sevrajul şi cu mai multă oboseală.
 
8. Infecţiile urinare nedetectate
 
Dacă ai suferit vreodată de infecţii ale tractului urinar, probabil că eşti familiarizat cu senzaţia de arsură la urinare şi cu nevoia constantă de a te duce la toaletă. Însă aceste infecţii nu se fac simţite mereu atât de evident. În anumite cazuri, oboseala poate reprezenta singurul simptom. Un test de urină poate confirma o infecţie urinară.
Remediu: pentru infecţiile urinare vindecarea vine de la antibiotice, pe care trebuie să le iei doar la sfatul medicului. Oboseala va dispărea şi ea într-o săptămână.
 
9. Diabetul
 
Niveluri anormal de mari de zahăr rămân în sânge în loc să intre în celulele corpului, unde s-ar transforma în energie. Rezultatul este că organismul va rămâne fără „combustibil“ în ciuda faptului că ai mâncat îndeajuns. Dacă suferi de oboseală persistentă şi inexplicabilă, consultă doctorul şi testează-te pentru diabet.
Remediu: tratamentul pentru diabet poate include schimbări în stilul de viaţă, cum ar fi dieta şi exerciţiile fizice, tratament cu insulină şi medicamente care ajută la procesarea zahărului.
 
10. Deshidratarea
 
Oboseala ta poate fi un semn de deshidratare. Chiar dacă slujba ta presupune să stai toată ziua în spatele unui birou, corpul tău are nevoie de apă pentru a funcţiona şi a-şi păstra temperatura. Dacă ţi-e sete, eşti deja deshidratat.
Remediu: bea apă mereu în cursul zilei până când urina ta va fi aproape incoloră. Bea cel puţin două căni de apă pe oră sau chiar mai multe înaintea exerciţilor fizice.
 
11. Boli de inimă
 
Atunci când eşti obosit mereu în timpul activităţilor de zi cu zi, cum ar fi când faci curăţenie în casă sau când urci scări, poate fi un semnal că inima ta nu mai poate face faţă situaţiei. Dacă descoperi că îţi este incredibil de dificil să duci la capăt sarcini care altă dată erau uşoare, vorbeşte cu medicul tău despre posibile probleme cardiace.
Remediu: schimbări în stilul de viaţă, medicamente şi intervenţii terapeutice pot ajuta la ţinerea sub control a bolii de inimă şi la restaurarea energiei.
 
12. Tulburarea de somn a lucrătorului în ture
 
Atunci când lucrezi noaptea sau în ture îţi poţi da peste cap ceasul interior. Te poţi simţi obosit atunci când este nevoie să fii activ. Mai mult, e posibil să ai probleme să dormi în timpul zilei.
Remediu: limitează expunerea la lumina zilei atunci când trebuie să te odihneşti. Transformă-ţi dormitorul într-o oază întunecată, liniştită şi răcoroasă. Încă ai probleme de somn? Consultă medicul, poate ai nevoie de somnifere.
 
13. Alergiile neidentificate
 
Unii medici cred că anumite alergii la alimente de care nu eşti conştient îţi pot cauza somnolenţă. Dacă oboseala ta se intensifică după mese, poţi avea o intoleranţă la ceva ce mănânci, nu îndeajuns pentru a cauza erupţii pe piele, dar destul pentru a te simţi obosit.
Remediu: încearcă să elimini alimentele, unul câte unul şi observă dacă senzaţia de oboseală se îmbunătăţeşte. Poţi consulta şi medicul pentru a-ţi recomanda un test de alergii.
 
14. Sindromul oboselii cronice
 
Dacă oboseala ta durează de mai mult de şase luni şi este atât de severă încât nu poţi duce la capăt sarcini uşoare, poţi suferi de sindromul oboselii cronice. Simptomele pot varia, dar sunt persistente, iar principalul este epuizarea inexplicabilă.
Remediu: nu există un remediu rapid pentru cei care suferă de oboseală cronică. Unii pacienţi se simt mai bine după ce îşi schimbă programul zilnic, după ce îşi îmbunătăţesc obiceiurile de somn şi după ce încep un program uşor de exerciţii fizice.
 
Un remediu rapid pentru oboseală moderată
 
Dacă te simţi puţin obosit şi nu suferi de nicio tulburare, cea mai bună soluţie de moment este efortul fizic. Cercetările au demonstrat că adulţii sănătoşi, dar obosiţi capătă un plus de energie de la un program moderat de exerciţii fizice. 
 

Citeşte şi:

Ce face organismul tău când dormi? Incredibilele etape ale somnului

 
Somnul nu este o pierdere de vreme, cum am putea fi înclinaţi să credem din cauza ritmului infernal al vieţii. Când dormim se activează procese complicate în organismul nostru cu ajutorul cărora ne simţim refăcuţi şi sănătoşi a doua zi.
 
 
 
Cine are nevoie mai multă de somn, bărbaţii sau femeile? Sau cum pot gamerii să se vindece de coşmaruri? Curiozităţile despre somn par nelimitate. Fiecare lucru nou pe care îl aflăm despre dormit şi despre vise ne minunează şi ne face să credem că somnul este, într-adevăr, un tărâm cu foarte multe alte taine de descoperit.
 
 
Somnul ar trebui să fie o perioadă de pace şi de relaxare. Mulţi dintre noi trecem prin toate stările obişnuite ale somnului: somnul uşor (non-REM) şi somnul adânc (REM) în care au loc şi visele. Dar atunci când graniţa dintre aceste etape se confundă, somnul poate deveni înspăimântător. De fapt, anumite tulburări de somn par mai degrabă desprinse din filmele de groază.
 

Visele diferă în funcţie de sex: femeile visează relaţii, bărbaţii visează maşini

Bărbaţii şi femeile au vise diferite, spun studiile. Dacă femeile visează mai lung şi mai colorat, visele bărbaţilor sunt acaparate de competiţie şi de maşini.

De ce unii oameni ţin minte visele, iar alţii nu

Toţi visăm noaptea, dar numai unii dintre noi îşi amintesc, uneori cu mare precizie, a doua zi dimineaţa ce anume au visat. De vină este activitatea din două zone cerebrale, arată un studiu.

Când Moş Ene face rău la gene: dormitul ziua poate da peste cap tot organismul

Somnul din timpul zilei, o necesitate pentru cei care lucrează ture de noapte sau care se distrează până la ore târzii, întrerupe ritmul a aproape o treime din genele tale. E posibil chiar ca această desincronizare a genelor să fie chiar mai gravă decât în cazul somnului insuficient, conform unui nou studiu.

„Epidemia“ tulburărilor de somn: semisomnia

Adormi cu dificultate aproape în fiecare noapte? Somnul îţi este întrerupt de grijile zilei de mâine? Te trezeşti greu şi eşti obosit toată ziua? Ai putea fi una dintre milioanele de victime ale semisomniei.

Somnul insuficient te face să iei decizii greşite

Atunci când dormi prea puţin, eşti ţâfnos înfometat şi uituc. În afară de faptul că ţipi la toată lumea şi mănânci tot ce apuci, somnul insuficient te face să iei decizii proaste cam în toate aspectele vieţii tale.

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările