Dovleacul, vedeta toamnei. De ce ar trebui să-l mănânci zi de zi, dar cu măsură

Dovleacul, vedeta toamnei. De ce ar trebui să-l mănânci zi de zi, dar cu măsură

Orice alegi să faci din dovleac, nu arunca seminţele. Sunt o sursă extraordinară de magneziu, potasiu şi zinc FOTO Reuters

Dovleacul este unul dintre cele mai nutritive fructe. Este plin de antioxidanţi şi de vitamine, dar puterea lui este dată, în special, de betacaroten, o provitamină care este transformată de organism în vitamina A.

Ştiri pe aceeaşi temă

Betacarotenul este cunoscut pentru întărirea sistemului imunitar, este esenţial pentru sănătatea ochilor şi este chiar asociat cu prevenirea bolilor de inimă, notează „Health“.
 
Însă, adevărata comoară a dovleacului o reprezintă seminţele. Doar 30 de grame de seminţe sunt pline de proteine, magneziu, potasiu şi zinc. Studiile sugerează că seminţele de dovleac au o mulţime de beneficii pentru sănătate: opresc mărirea glandei prostatice, scad riscul apariţiei pietrelor la rinichi şi ajută chiar la prevenirea depresiei. Seminţele mai conţin şi fitosteroli care reduc colesterolul şi chiar previn anumite tipuri de cancer.
 
Oricum ai alege să prepari dovleacul, nu uita să păstrezi seminţele. Scoate-le pe un prosop de hârtie, şterge-le puţin şi apoi bagă-le la cuptor într-o tavă, aşezate într-un singur strat. Nu le coace la temperaturi înalte, pentru a nu-şi pierde proprietăţile benefice. Sunt tocmai bune de ronţăit la filmul de seară, în locul floricelelor de porumb.
 
Există multe feluri de a „strecura“ dovleacul în dieta zilnică. Poţi mânca seminţele (crude sau coapte), poţi mânca miezul (crud, copt sau în plăcintă) şi poţi chiar consuma dovleac conservat, deşi, în acest anotimp, mai degrabă îl coci puţin la cuptor şi-l poţi folosi, apoi, în orice reţetă.
 
Însă, trebuie să ai grijă. Prea mult dovleac îţi poate da culoarea lui. Betacarotenul nu este toxic în cantităţi mari, însă consumul excesiv poate conferi pielii o culoare gălbuie, proces numit „carotenemie“. Această colorare este inofensivă şi pielea ta va reveni foarte uşor la normal.
 

Citeşte şi:
 
 
Sunt promovaţi aproape obsesiv în ultimii ani, fiindcă sunt acele substanţe capabile să combată efectele radicalilor liberi şi, deci, să crească speranţa de viaţă sănătoasă. Dar antioxidanţii pot deveni nocivi dacă se administrează haotic şi abuziv sub formă de suplimente, atrag atenţia specialiştii.
 
 
În ultimul deceniu am auzit de foarte multe ori cât de importanţi sunt antioxidanţii pentru organismul nostru şi aflăm mereu de câte un aliment-minune despre care se spune că are puteri miraculoase datorate antioxidanţilor. Însă foarte puţini dintre noi ştiu, cu adevărat, ce sunt antioxidanţii şi la ce sunt buni.
 
 
Piersicile, caisele, afinele, murele, pepenele galben şi cel roşu sunt doar câteva dintre deliciile care nu trebuie să-ţi lipsească din meniul zilnic, pentru că au vitamine, minerale, antioxidanţi şi încetinesc procesul de îmbătrânire.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările