De ce s-au scumpit alimentele în pandemie şi ce produse au avut cele mai mari creşteri de preţ

De ce s-au scumpit alimentele în pandemie şi ce produse au avut cele mai mari creşteri de preţ

O analiză efectuată de Consiliul Concurenţei asupra preţurilor produselor alimentare din perioada martie – iulie a.c., comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, indică scumpiri majore pentru unele produse alimentare.

Ştiri pe aceeaşi temă

„Obiectivul analizei este acela de a evalua în ce măsură, odată ce avem în vedere factorii determinanţi ai preţului la nivel de retail, izbucnirea epidemiei şi efectele acute din perioada de început sunt corelate cu dinamica preţurilor de vânzare ale produselor alimentare”, se arată în raportul Consiliului Concurenţei.
 

Evoluţia vânzărilor şi a preţurilor la nivelul principalelor categorii de produse alimentare

 
În cadrul acestei secţiuni, au fost utilizate preţuri medii ponderate, determinate pornind de la datele agregate privind valoarea vânzărilor şi cantitatea vândută aşa cum au fost ele furnizate de către comercianţi, pe fiecare grupă de produse. 
 
Autoritatea de concurenţă dispune, în acelaşi timp, prin intermediul Monitorului Preţurilor, de preţuri individuale, la nivel de sortiment, pentru o gamă extinsă de produse, date care fac obiectul unor analize periodice. 
 
În perioada stării de urgenţă şi a celei de alertă, se remarcă o creştere cu 17,8% a vânzărilor de alimente faţă de aceeaşi perioadă din anul precedent, de la 2,2 la 2,6 miliarde de lei. 
 
Cele mai mari creşteri ale vânzărilor s-au înregistrat în cazul preparatelor din carne de vită (conserve), merelor, făinii de grâu, ouălor, laptelui de vacă, pastelor făinoase şi al lămâilor.
 
În ceea ce priveşte evoluţia preţurilor de vânzare, se remarcă tendinţa de creştere între cele două perioade comparate. 
 
Conform datelor agregate la nivel de sortiment, 42 din cele 48 de produse au suferit creşteri faţă de anul anterior, în intervalul 0,3% (pulpe superioare de pui) şi 105,6% (mere roşii), în timp ce doar 6 produse şi-au micşorat preţul (pulpe inferioare de pui, piept dezosat de pui, morcovi, cartofi albi, ouă mărimea XL şi ceapă). 
 
Conform datelor agregate la nivel de produs, preţurile medii de vânzare ale produselor din carne s-au majorat în medie cu 11,8% faţă de perioada ianuarie-iulie 2019. În cazul acestei game de produse, s-au înregistrat şi cele mai mari scumpiri în termeni absoluţi din întregul set analizat – la nivelul produselor procesate
 
Sursa: calcule Consiliului Concurenţei  pe baza informaţiilor furnizate de companii 
 
Cele mai abrupte creşteri ale preţurilor s-au înregistrat în zona sortimentelor de fructe şi legume (22,7%, respectiv 1 leu în medie pentru fiecare kg), aceste evoluţii fiind strâns legate de proprietăţile acestora, apreciate în contextul pandemiei (fie în termeni de perisabilitate redusă - cazul fasolei albe, fie datorită conţinutului ridicat de vitamina C - cazul citricelor) sau de şocuri la nivelul ofertei independente de pandemie - cazul merelor (scăderea semnificativă a producţiei în anul anterior, la nivel european).
 
În ceea ce priveşte produsele considerate de bază, s-au remarcat creşteri semnificative în cazul uleiului de floarea soarelui (15,7%), al pâinii albe ambalate şi intermediare (14,3%, respectiv 13%) sau al făinii albe (9,7%). În termeni absoluţi, preţurile au crescut în medie cu 0,2 lei pentru fiecare unitate (kg/pachet).
 
În cazul produselor lactate sau al ouălor, au fost evidenţiate cele mai mici creşteri, rezultatele medii fiind însă influenţate de scăderea semnificativă a preţului ouălor tip XL.
 
Analiza comparativă a datelor furnizate de comercianţi pentru achiziţii şi vânzări evidenţiază faptul că preţurile au urmat îndeaproape modificările intervenite la nivelul costurilor de achiziţie. 
 
În plus, modificările la nivelul marjei medii, pe categorii de produse, în perioada de pandemie relativ la perioada comparabilă din 2019 nu sunt corelate cu modificările de preţ – nu au fost înregistrare creşteri ale marjelor în cazul produselor ce au suferit unele dintre cele mai ridicate dinamici ale preţurilor, precum merele, fasolea albă boabe sau citricele.
 

De ce s-au scumpit alimentele

 
Evoluţia crescătoare a preţurilor de vânzare pentru anumite categorii de produse în perioada martie-mai 2020 poate fi pusă şi pe seama faptului că produsele mai ieftine au fost epuizate cu prioritate, iar vânzarea s-a realizat pe restul gamei disponibile, cu un preţ de vânzare mai ridicat.
 
Astfel, o parte din diferenţele de preţ observate în perioada de izbucnire a epidemiei, este generată, conform explicaţiilor comercianţilor, de mixul de produse vândute.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările