De ce nu pot începe lucrările pe Lotul 2 al Autostrăzii Sibiu-Pitești. „Începem și cu sapa sau stăm doar cu Mapa?”

0
Publicat:

După succesul finalizării Lotului 1 înainte de termen și începerea săpăturilor, pe lotul 4, la primul tunel în stâncă de pe o autostradă din România, lucrurile trenează pe Lotul 2 al Autostrăzii Sibiu–Pitești.

Traseul Lotului 2 al Autostrăzii Sibiu Pitești de pe Valea Oltului Captură YouTube
Traseul Lotului 2 al Autostrăzii Sibiu Pitești de pe Valea Oltului Captură YouTube

Asociația Pro Infrastructura semnalează întârzierile în obținerea autorizației de construcție pentru demararea lucrărilor de execuție a Lotului 2 al A1 Sibiu-Pitești, Boița (Sibiu) – Cornetu (Vâlcea), în contextul în care în curând se vor împlini deja doi ani de la semnarea contractului cu turcii de la Cengiz–Mapa și au trecut 18 luni de când s-a dat ordinul de începere al proiectării.  

Problema principală o reprezintă faptul că încă nu au fost scoase din fondul forestier suprafețele de pe traseu, mare parte din acestea fiind proprietăți ce aparțin unor ocoale silvice private. Forajele geotehnice au fost executate până acum doar în zone neîmpădurite, în contextul în care forestierul ocupă mai bine de o treime din tronson. Prin urmare, în multe zone nu s-a demarat nici o operațiune până în acest moment.

Reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) recunosc că proiectarea a fost realizată parțial, fiind predate documentele doar pentru una dintre cele patru secțiuni, în vederea obținerii autorizației de construcție. Turcii de la Mapa–Cengiz realizează studiile de teren pentru trei dintre cele patru secțiuni aferente Lotului 2.

Blocaj cauzat de probleme birocratice

Proiectul pentru obținerea Autorizației de Construire (PAC) ar fi trebuit să fie predat de anul trecut, dar operațiunile legate de proiectarea pe secțiunea a doua sunt departe de finalizare.

„Începem și cu sapa sau stăm doar cu Mapa? Așteptată cu sufletul la gură de o țară întreagă, Secțiunea 2 a Autostrăzii A1 Sibiu-Pitești ar trebui să vadă startul în teren în acest an, dar la noi nu e niciodată simplu... Contractul semnat cu asocierea turcă Mapa-Cengiz în 07.02.2022 are ordin de începere dat în 01.07.2022 și specifică negru pe alb ca depunerea PAC (Proiectul pentru obținerea Autorizației de Construire (AC), să se facă în 15 luni astfel încât la sfârșitul perioadei de 18 luni «toate activitățile de proiectare să fie finalizate» și «să poată fi demarate lucrările de execuție» . Dar la 31.12.2023 nu avem nici urmă de AC, deci nu putem băga excavatoarele”, atrage atenția Asociația Pro Infrastructura, într-o postare pe Facebook, semnalând blocajul cauzat de problemele birocratice, precum accesul în păduri pentru forajele geotehnice pe Lotul 2 Boița-Cornetu. 

„Mare minune să fie gata autostrada până în 2030”

Iar până nu sunt scoase suprafețele din circuit și nu există acceptul pentru drumul tehnologic nu poate fi făcut nici măcar studiu geotehnic. 

„Ei trebuie să intre cu utilaje de foraj în vârf de munte, să foreze nu știu câte sute de metri... ceea ce reprezintă primii pași de făcut în întocmirea proiectului. Iar în zonele acelea nu s-a făcut nici măcar primul pas”, au recunoscut surse în domeniu pentru „Adevărul”.

„În țara în care pădurile se fură... ca-n codru, este teribil de greu să le tai legal! Ar fi un miracol ca termenul de execuție de 50 de luni să fie respectat. De fapt, cu lentoarea turcilor de la Mapa-Cengiz și cu obișnuita fugă de răspundere din CNAIR și MT (Ministerul Transporturilor - n.red.), mare minune să fie gata Autostrada Sibiu-Pitești până în 2030, adică în mai puțin de șapte ani, darămite în patru ani și ceva cât cere contractul!”, conchid activiștii care solicită celor care se fac responsabili de această situație să vină cu soluții, nu cu scuze, ca lucrările să fie demarate măcar parțial.

Lucrările prin peisaje ca-n Alpi se lasă așteptate

În același timp, se recunoaște faptul că este vorba despre cel mai dificil tronson de autostradă contractat până acum în România: „31,33 kilometri și 4,25 miliarde lei plus TVA pentru lucrări prin peisaje ca-n Alpi, șapte tuneluri, vreo 50 de viaducte, poduri și pasaje, păduri întregi de tăiat și mutat, acces teribil de greu prin creierii munților croșetând pe lângă Olt, calea ferată și DN7”.

„Marea realizare” - 60 de copaci scoși din circuit în... șase de luni

Problema scoaterii din fondul forestier a suprafețelor existente pe traseu este una generală, întâlnită la toate autostrăzile din România, mai recunosc surse din domeniu pentru „Adevărul”. A existat chiar și pe Lotul 1 al Autostrăzii Sibiu – Pitești, în contextul în care a fost proiectat pe un traseu fără pădure. Ba chiar s-au primit felicitări și constructorul a fost dat ca exemplu pentru că a reușit „performanța” să scoată 60 de copaci din acest fond forestier în șase luni!

Pe sectorul montan vorbim despre zeci de hectare de pădure ce urmează a fi scoase din circuit pentru a fi defrișate, ca să facă loc autostrăzii. Un proces în sine extrem de laborios și greoi, care implică mai multe instituții ale statului pentru fiecare pas și etapă în sine și de aici și blocajele birocratice majore semnalate de Pro Infrastructura.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite