Video Defrișările, marea piedică în calea autostrăzilor din România. Stadiul Lotului 2 A1 Sibiu-Pitești VIDEO
0Scoaterea din fondul forestier a unor suprafețe de pădure de pe traseele viitoarelor autostrăzi reprezintă cel mai mare hop pentru constructori și autorități deopotrivă. Motivul? Lanțul birocratic și pașii laborioși care trebuie urmați pentru defrișare.
Ultimul caz este al Lotului 2 Boița-Cornetu al Autostrăzii Sibiu-Pitești, unde lucrările sunt deja întârziate cu opt luni.
Problema defrișărilor și a scoaterii unor păduri din fondul forestier național a fost semnalată de specialiștii în infrastructură, care atrag atenția că din acest motiv va fi întârziată predarea documentației de proiectare pentru obținerea autorizației de construcție și implicit demararea execuției și finalizarea lucrărilor la termenul stabilit.
Surse „Adevărul” au menționat că defrișările reprezintă, de fapt, marea problemă a tuturor autostrăzilor din România și au explicat procesul laborios care stă în spatele acestora.
Pașii pentru defrișare
„Pe Lotul 2 al Autostrăzii Sibiu - Pitești este o problemă uriașă cu scoaterea din fondul forestier a terenului pe care va fi traseul A1, pe Valea Oltului. Este aceeași problemă pe care o avem dintotdeauna cu toate autostrăzile din România. Situația este foarte complicată și greu de gestionat pentru că procesul nu depinde nici de constructor, și nici de beneficiar. Defrișare nu înseamnă doar tăierea copacilor, ci și scoaterea terenului pe care se află din fondul forestier, pentru că acolo n-o să mai fie niciodată pădure”, au menționat specialiștii consultați de „Adevărul”.
Parcurgerea acestor etape revine Ministerului Mediului și Regiei Naționale a Pădurilor Romsilva prin direcțiile silvice/ocoalele silvice: „Trebuie mers la ocolul silvic, care să vină să marcheze ce urmează să fie tăiat, după ce s-a obținut înainte o hotărâre de Guvern. Până la anumite limite ține de direcția silvică, peste acestea de minister... Iar dacă sunt suprafețe mari, de ordinul hectarelor, ministerul dă direct aviz. Deci, trebuie aprobare de la minister pentru scoaterea din fondul forestier, cu tot ce înseamnă acest lucru, fiindcă pentru tot ce scoți din circuit trebuie pus înapoi în altă parte. După aceea, vine marcarea copacilor, apoi scoaterea la licitație a tăierii, valorificării, transportului lemnului... toți pașii care trebuie urmați la orice tăiere din pădure”.
Se anticipează întârzieri de opt luni la a doua secțiune a TransCarpați
Toate aceste proceduri sunt necesare, pentru realizarea studiului geotehnic și implicit pentru finalizarea proiectării.
„Până nu scoți din fondul forestier și să ai acceptul pentru drumul tehnologic, nu poți face nici măcar studiul geo. Cei care se ocupă de partea de proiectare trebuie să intre cu utilajele de foraj chiar și în vârf de munte, să foreze nu știu câte sute de metri... aceștia fiind primele etape în întocmirea proiectului. Iar în zonele acelea nu s-a făcut nici măcar primul pas. Din acest motiv, întârzierile la proiectare sunt anticipate undeva la opt luni...”, afirmă sursele citate.
„În țara în care pădurile se fură... ca-n codru, este teribil de greu să le tai legal. Forajele geotehnice au fost efectuate peste tot pe unde nu erau copaci. Nu a fost rezolvat accesul pe zonele forestiere, adică pe aproximativ o treime din traseul autostrăzii”, a atras atenția și Asociația Pro Infrastructura care a solicitat autorităților să găsească soluții pentru îndepărtarea blocajelor birocratice.
Până acum, a fost predată o documentație parțială Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) ca unitate contractantă.
S-au început defrișările pe Lotul 2 Boița-Cornetu
Porțiunea pe care s-a finalizat proiectarea vizează zona în care va fi construit „Ecoductul Lazaret”, destinat traversării în siguranță a autostrăzii de către animalele sălbatice. Potrivit constructorului, aici au început de câteva zile defrișările, după cum reiese dintr-o postare pe pagina de Facebook a CNAIR (VEZI VIDEO), de miercuri, 17 ianuarie 2024.
„Ne aflăm pe lotul 2 al Autostrăzii Sibiu-Pitești, aproximativ la km 26+500 m. În această zonă am început lucrărilor de defrișare, urmare a emiterii ordinului de ministru pentru scoaterea din fondul forestier. După lucrările de defrișare, vor urma lucrările de studii geotehnice și după finalizarea proiectării”, a precizat coordonatorul de proiect, Bogdan Alexandru.
Lucrările primului viaduct pe de Lotul 2 Boița-Cornetu planificate pentru luna mai
Constructorul și-a manifestat și speranța ca lucrările la viaductul de pe prima secțiune a Lotului 2 să înceapă în luna mai.
Despre acest lucru, sursele Adevărul au menționat: „S-a predat până acum proiectarea doar pentru prima secțiune din Lotul 2, care este încă în zona Boița. Acolo se va construi un viaduct ce se va lega de cel existent, de la Tălmăcel. Drumul va continua practic pe lângă Boița. Deci, s-a început ceva, dar problema pădurilor rămâne și este una destul de gravă”.
Despre același lucru, coordonatorul proiectului, Bogdan Alexandru a specificat: „În paralel cu lucrările de defrișare, pe sectorul unu al autostrăzii, în zona de conexiune cu Lotul 1 deja deschis la trafic. Sperăm ca în luna mai să demareze lucrările la viaductul de la Boița”.
Sursa citată a mai menționat că lunile trecute s-au încheiat și lucrările de descărcare arheologică: „Toate avizele pentru autostradă sunt primite sperăm că de acum totul va merge ca pe roate, să putem vedea lucrări pe tot traseul de 30 de kilometri al sectorului acesta de autostradă”.
Cel mai lung tunel, cel de la Câineni
Lotul 2 Boița-Cornetu va avea șapte tuneluri, dintre care cel mai lung va fi cel de la Câineni - Vâlcea, de 1,5 kilometri, dar și nu mai puțin de 49 de viaducte. Ecoductul Lazaret va asigura traversarea animalelor peste calea ferată, DN7 / E81 și râul Olt.
Autostrada Sibiu Pitești va avea aproximativ 123 de kilometri lungime și va lega zona de vest și cea centrală cu zona de sud și sud-est a țării. Va fi parte integrantă din Coridorul IV Pan-European, ce traversează România de la vest la est, de la Nădlac până la Constanța.