Doar 34% dintre români sunt optimiști că își vor îmbunătății situația financiară în 2024

0
Publicat:

Un nou studiu demarat de Reveal Marketing Research arată că românii sunt mai puțin optimiști față de ani trecuți, mai ales când vine vorba despre situația lor financiară.

foto barbat care ține în mână un evantai de bancnote de tip dolar
Doar 34% dintre români speră să își îmbunătățească situația financiară în 2024 Foto: Shutterstock

Conform datelor unui nou studiu, românii sunt din ce în ce mai sceptici atunci când vine vorba despre îmbunătățirea nivelului lor de trai, în special în nou an, după încă din prima zi s-au putut observa scumpiri atât la alimente dar și în domeniul serviciilor. Potrivit studiului, doar 3 din 10 români sunt optimiști și cred că 2024 va aduce schimbări pozitive în viața lor.

În plus, doar 47% dintre români nu adoptă nici o perspectivă optimistă dar nici pesimistă pentru anul 2024, acest sentiment de neutralitate evidențiind un echilibru fragil între speranță și incertitudine. Pe de altă parte, 34% dintre respondenți și-au manifestat optimismul, iar 19% pesimismul privind noul an.

„Comparativ cu studiul similar desfășurat în urmă cu un an, observăm că optimismul pronunțat al românilor înregistrează o scădere semnificativă de la 48% pentru 2023, la 34% pentru 2024. Dacă începutul lui 2023 a venit pe fondul redobândirii libertăților după perioadele de restricții impuse de pandemie, începutul lui 2024 a venit pe un fondul incertitudinilor și schimbărilor socio-economice. În acest context, era de așteptat ca românii să fie mai degrabă în expectativă, această neutralitate putând reprezenta și un apel la prudență și adaptabilitate, elemente esențiale în fața unui viitor incert”, menționează Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research.

Cetățenii își fac griji despre situația lor financiară

În ceea ce privește așteptările de la anul 2024,  optimismul referitor la îmbunătățirea situației financiare personale ocupă locul fruntaș (34%), fiind prezent în măsură semnificativ mai mare în cazul femeilor (39% vs. 28% bărbați) și a tinerilor cu vârste cuprinse între 18-24 ani (53%). La polul opus, nivelul de pesimism atinge cele mai mari valori în ceea ce privește evoluția țării din următorul an, diminuarea nivelului de corupție (64%), scăderea inflației (51%) și îmbunătățirea situației economice a țării (50%) fiind percepute ca obiective greu sau chiar imposibil de realizat în următoarele 12 luni.

Referitor la intențiile din sfera personală și de familie, 13% dintre români intenționează să se căsătorească sau logodească în 2024, în timp ce 32% nu au astfel de planuri, în special cei cu vârste între 45-55 ani (46%) și tinerii între 18 și 24 de ani (43%). În aceeași ordine de idei, 10% dintre respondenți intenționează să aibă un copil în noul an, într-o măsură semnificativ mai mare cei cu vârste între 35 și 44 de ani (17%).

Procentele joase pentru respondenții care vor să facă schimbări semnificative în viața lor de familie pot fi cauzate, în mare parte, de incertitudine sau incapabilitatea de a adapta noul stil de viață la situația financiară actuală din România. Același motiv poate răspunde și la procentul de doar 10% din cetățeni care vor să aibă un copil în 2024.

În ceea ce privește cariera și sfera profesională, 4 din 10 români intenționează să își schimbe locul de muncă în 2024. Mai exact, 27% dintre români își doresc un nou angajator, în special persoanele între 44-55 ani, iar 13% doresc să își deschidă o afacere, în special tinerii între 25-34 ani (28%).

Mai mult decât atât, un sfert dintre români declară că intenționează să își schimbe domiciliul în 2024, fie în altă locuință din aceeași localitate (11%), în altă localitate din țară (10%) sau chiar în străinătate (4%).

Rezoluțiile românilor nu s-au schmbat prea mult

Topul rezoluțiilor pentru noul an este similar celui de anul trecut, cei mai mulți dintre români dorindu-și să călătorească mai mult (34%), să își petreacă mai mult timp cu familia (32%) sau să mănânce mai sănătos (27%).

Pentru persoanele care au copii, nevoia de a petrece mai mult timp alături de familie este mai importantă (42% vs. 23% în cazul celor fără copii), iar pentru cei cu vârste între 44-55 ani dorința de a călători mai mult (47% vs. 34% total eșantion).

Dacă ne îndreptăm atenția către tineri, cei între 25-34 ani își doresc în mai mare măsură să participe la cursuri de dezvoltare personală (23% vs. 11% total eșantion), iar reprezentanții generației Z (19-24 ani) să meargă la sala de fitness (19% vs. 12% total eșantion)

În cazul persoanelor de peste 55 ani, dorința de a acorda mai mult timp pasiunilor lor (21%) și de a merge mai des la biserică (17%) sunt semnificativ mai importante decât pentru total eșantion (15%, respectiv 10%).

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite