Video Cele mai mari noduri de autostradă din România, construite în trei orașe care însumează 100.000 de locuitori

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Trei orașe din România care numără împreună 100.000 de locuitori au cele mai spectaculoase noduri de autostrăzi: două astfel de intersecții au fost finalizate în ultimii ani, iar al treilea se află în șantier.

Nodul rutier Turda Foto: Asociația Pro Infrastructură
Nodul rutier Turda Foto: Asociația Pro Infrastructură

Autostrăzile construite în ultimul deceniu în România au oferit ocazia dezvoltării unor orașe mici, aflate însă la răscrucea unor căi de comunicații importante.

Cele mai complexe noduri de autostrăzi realizate în ultimii ani au fost date în folosință la Turda și Sebeș, în 2021, iar în următorii ani și orașul Pașcani, de dimensiuni asemănătoare celor două localități din Ardeal, va avea avea un nod de autostrăzi spectaculos.

Triunghiul de autostrăzi Turda

Municipiul Turda (județul Cluj), înființat pe ruinele orașului antic Potaissa are puțin peste 43.000 de locuitori și este cunoscut turiștilor în special pentru Cheile Turzii și salina Turda. A fost vreme îndelungată un loc de tranzit aglomerat pentru cei care călătoreau la Cluj - Napoca, municipiul aflat la circa 30 de kilometri.

Din 2021, odată cu finalizarea lucrărilor la Autostrada A10 Sebeș - Turda a devenit unul dintre nodurile importante ale rețelei de autostrăzi din România.

Triunghiul de autostrăzi Turda conectează autostrada A10 Apuseni (Sebeș – Turda) cu autostrada A3 Transilvania (Târgu Mureș – Cluj-Napoca) și cu Drumul Național 1. A fost construit la aproximativ cinci kilometri de centrul municipiului, fiind mărginit și de localitățile Mihai Viteazu și Cheile Turzii.

Prima autostradă care a traversat Turda, un sector al Autostrăzii Transilvaniei între Turda și Gilău (lângă Cluj Napoca), a fost finalizată în 2010, iar nodul rutier a fost completat în 2018, odată cu inaugurarea unor sectoare din A10 Sebeș - Turda. În 2025, vor fi finalizate lucrările la Drumul Expres A3 - Tureni, localitatea învecinată municipiului Turda, care vor reduce traficul greu din zona centrală a orașului.

Orașul Sebeș s-a dezvoltat odată cu autostrăzile

Din 2021, când au fost finalizate lucrările la Autostrada A10 Sebeș - Turda și municipiul Sebeș a devenit un nod important de autostrăzi. Aflat la circa 15 kilometri de Alba Iulia, municipiul Sebeș a trezit ani în șir nemulțumiri multor șoferi și localnici, din cauza traficului greu din centrul său.

Biserica medievală din Sebeș. Foto: Levente Nuber. Wikipedia.
Biserica medievală din Sebeș. Foto: Levente Nuber. Wikipedia.

Orașul cu 27.000 de locuitori este cunoscut turiștilor pentru centrul său istoric dominat de biserica evanghelică medievală, veche din secolul al XIII-lea.

Poziția geografică avantajoasă, apropierea de Sibiu, Alba Iulia și Cluj Napoca, și noua rețea de infrastructură au contribuit la atragerea unor investiții importante în Sebeș, printre care se numără companii ale grupului german Daimler și uzina Timber (fostul Holzindustrie Schweighofer).

Autostrada Sebeș - Turda la Sebeș. Foto: CNAIR.
Autostrada Sebeș - Turda la Sebeș. Foto: CNAIR.

Din 2014, orașul Sebeș este traversat de Autostrada A1 Orăștie - Sebeș, iar din 2021, la finalizarea Autostrăzii A10 Apuseni, a fost dat în folosință complet nodul de la Sebeș care leagă cele două autostrăzi. Acesta are șase bretele și a fost al doilea ca mărime după cel din Turda.

Nodul rutier are o lungime de circa cinci kilometri şi trei mari pasaje peste actuala autostradă A1, două pasaje peste calea ferată din zonă, precum şi un pasaj peste râul Sebeş şi DN1/E81 în zona Lancrăm.

Turbionul din Pașcani

Un alt nod de autostrăzi spectaculos din România este construit în vecinătatea unui oraș cu 30.000 de locuitori din regiunea istorică a Moldovei. Lucrările la nodul rutier Pașcani (video: DRDP Iași) au început în 2023 și au termen de finalizare anul 2025.

Intersecția de tip turbion a autostrăzilor A7 a Moldovei, Ploiești - Siret, și A8 Autostrada Unirii, Târgu Mureș - Ungheni va fi amenajată la șapte kilometri de municipiu, pe o suprafață de circa 220 de hectare.

„Nodul rutier dintre autostrăzile A7 şi A8 are o geometrie aparte, fiind o construcție de tip turbion cu raze ale bretelelor cuprinse între 400 metri și 600 metri. Este o intersecţie de infrastructuri mari, aparte, unica lucrare de artă de acest fel în România. Acest nod rutier este de tip “A”, cu 12 pasaje” informau reprezentanții Companiei Naționale de Infrastructură Rutieră.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite