Video Povestea rețelei de autostrăzi din România. Planurile fanteziste din anii '90 și cei 113 kilometri realizați de regimul Ceaușescu
0În ultimele două decenii, au fost construiți în România peste 1.000 de kilometri de autostradă, dar statul român are în continuare de recuperat din decalajul care îl desparte de țările din vestul Europei în privința infrastructurii rutiere.

Peste 1.100 de kilometri de autostradă sunt dați în folosință în România, cea mai mare parte a lor fiind construiți în ultimele două decenii. Regimul comunist condus de Nicolae Ceaușescu a contribuit la „zestrea” de autostrăzi din România cu două tronsoane care însumau 113 kilometri.
În prezent, infrastructura rutieră din România cuprinde 1.112 kilometri de autostradă realizați, alți 788 de kilometri aflați în diverse stadii de execuție, cu termene de finalizare între 2024 și 2027, și alți 506 kilometri aflați în procedură de licitații, arată site-ul 130km.ro, care monitorizează construcția autostrăzilor.

Așadar, până în 2030, rețeaua de autostrăzi a României s-ar putea apropia de 2.500 de kilometri. Totuși, potrivit rapoartelor Eurostat, România a rămas în urma celor mai multe state din Uniunea Europeană în ce privește autostrăzile, un clasament pe care în 2022 îl conduceau de departe Spania cu circa 16.000 de kilometri, Germania, cu peste 13.000 de kilometri și Franța, cu 12.000 de kilometri,
Două autostrăzi, construite în patru decenii de comunism
Germania avea peste 3.000 de kilometri de autostradă încă dinaintea celui De-al Doilea Război Mondial, iar în anii ‘60, când a fost deschis primul șantier de autostradă în România, sute de kilometri de drumuri de mare viteză erau și în Marea Britanie, Franța, Polonia, Belgia și Italia.
La sfârșitul anilor ‘60, regimul comunist plănuia construcția a 3.000 de kilometri de autostrăzi în România. Autostrăzile schițate atunci aveau să se numească Mureş, Argeş, Făgăraş, Litoral, Ardeal Nord, Prahova, Moldova, Oltenia şi Giurgiu, și urmau să fie unite între ele şi să ajungă până la frontierele României, arăta un studiu al fostului Institut de Proiectări pentru Transporturi Auto, Navale şi Aeriene (IPTANA).
Primul tronson de autostradă din România, A1 București - Pitești, în lungime de 95 de kilometri, a fost dat în folosință în 1 iulie 1972. Autostrada fusese proiectată pe traseul unui drum modernizat înainte de Al Doilea Război Mondial, iar lucrările au început la mijlocul anilor ‘60.

Finalizarea autostrăzii București - Pitești era estimată pentru anul 1969, dar proiectul a acumulat întârzieri, iar la inaugurarea ei încă mai erau necesare lucrări de asfaltare și pentru siguranța traficului.
În următoarele două decenii, au mai fost construiți în România doar 17 kilometri de autostradă. Deși a fost plănuit încă din 1972, abia 15 ani mai târziu, în 1987, primul sector din „Autostrada Soarelui” București - Constanța, între Feteşti şi Cernavodă, a fost inaugurat de Nicolae Ceaușescu.
Autostrăzile anilor ‘90, doar pe hârtie
La începutul anilor ‘90, România rămăsese pe unul dintre ultimele locuri în Europa ca număr al kilometrilor de autostradă construiți. În 1992, avea 113 kilometri de autostradă, fiind concurată la acest capitol doar de Grecia, cu 116 kilometri de autostradă, în timp ce Bulgaria și Polonia au reușit să construiască peste 250 de kilometri de autostradă.
În vestul Europei, Germania ajunsese la 9.000 de kilometri de șosele de mare viteză, în Franța erau 7.450 de kilometri de autostradă, în Italia 6.800 de kilometri, Anglia avea 2.900 de kilometri, iar Spania 2.700, arătau statisticile Federației Internaționale a Drumurilor IRF Geneva, în 1992.
Planurile lansate la începutul anilor ‘90 de statul român vizau construcția a 1.000 de kilometri de autostradă într-un deceniu: 380 de kilometri urmând să fie realizați între 1992 și 1995 și alți 620 de kilometri, între 1995 și 2002.
„Se autorizează Guvernul României ca prin Ministerul Economiei şi Finanţelor sa emită garanţii guvernamentale în favoarea Administraţiei Naţionale a Drumurilor din cadrul Ministerului Transporturilor pentru creditele ce vor fi contractate în scopul finanţării construcţiei de autostrăzi în România. Autostrăzile prevăzute în anexă se declară construcţii de utilitate publică şi vor beneficia de toate facilităţile ce decurg din aceasta calitate, conform legii”, arăta Legea 71 din 1992.
Programul de construcţie a autostăzilor în România a fost împărțit în două etape. Prima dintre ele viza lucrări în perioada 1992 - 1995 pe traseele: Bucureşti - Fundulea, de 26,5 kilometri; Fundulea - Fetești, de 107,6 kilometri; Cernavodă - Constanța, de 64,5 kilometri; Bucureşti - Pitești, de 96 kilometri; Bucureşti - Giurgiu, de 44 kilometri; Centura Bucureşti Sud, de 40 kilometri.
Etapa a II-a viza autostrăzi care urmau să fie construite în perioada 1995 - 2002 pe traseele: Pitești - Sibiu, de 160 kilometri; Sibiu - Deva, de 130 kilometri; Deva - Nădlac, de 170 kilometri: Bucureşti - Braşov, de 160 kilometri.
Unele dintre aceste investiții propuse la începutul anilor ‘90 nu au fost finalizate nici în prezent, decât parțial.
Autostrada Soarelui, prima autostradă finalizată după 1990
Primele lucrări la noile autostrăzi ale României au început în 1991, pe tronsonul București - Fundulea, din Autostrada Soarelui (A2). Șantierul celor circa 27 de kilometri de autostradă a fost abandonat doi ani mai târziu, din lipsă de fonduri.

Anii ‘90 au fost marcați de tulburări sociale și probleme economice, care au lăsat în afara priorităților construcția de autostrăzi, astfel că niciunul dintre cei 1.000 de kilometri de autostradă anunțați în 1992 nu a fost realizat.
Lucrările la Autostrada Soarelui au fost reluate la începutul anilor 2000, iar în 2004 au fost inaugurați circa 100 de kilometri din autostrada care urma să lege Capitala de litoralul Mării Negre. Autostrada București - Constanța, a fost finalizată pe întreaga sa lungime de peste 200 de kilometri în 2012, an în care România înregistra 550 de kilometri de autostradă, de cinci ori mai mult ca în comunism.
Din 2012 și până în prezent, numărul kilometrilor de autostradă construiți s-a dublat, ajungând la peste 1.100, iar media anuală a construcției a fost de circa 50 de kilometri dați în folosință, în creștere în ultimii ani (video Autostrada Lugoj - Deva, șantierul de la Holdea).