Acțiunile companiilor producătoare de pastile de slăbit au ajuns la niveluri record
0Eli Lilly, cu sediul în SUA, și Novo Nordisk din Danemarca au dat lovitura cu medicamentele lor pentru pierderea în greutate, trimițându-și acțiunile la niveluri stratosferice și plasându-le la egalitate cu unele acțiuni tehnologice cu creștere rapidă.

Atât investitorii de retail, cât și cei instituționali, s-au înghesuit la cele două acțiuni în ultimul an, mizând pe cererea explozivă de medicamente pentru combaterea obezității ale companiilor, numite agoniști GLP-1, pe o piață care, potrivit unor analiști, ar putea depăși 100 de miliarde de dolari.
Acțiunile ambelor companii se tranzacționează aproape de maxime record, iar multiplii de evaluare ai acestora reprezintă o primă semnificativă față de colegii lor din domeniul sănătății și sunt aproape la fel de mari ca cei ai acțiunilor tehnologice și de creștere cu potențial ridicat.
Acțiunile Lilly se tranzacționează de 56,17 ori față de estimările privind câștigurile pentru următoarele 12 luni, în timp ce Novo are un multiplu preț-beneficiu (PE) de 35,84, conform datelor LSEG.
Sectorul de sănătate S&P 500 are un multiplu PE de 18,7, potrivit LSEG Datastream. Între timp, acțiunile populare de creștere - Tesla și Nvidia - se tranzacționează la un multiplu PE de 57,78 și, respectiv, 33,89.
„Credem că Eli Lilly și Novo Nordisk sunt denumite în mod corespunzător acțiuni de creștere, chiar dacă se află în spațiul farmaceutic cu capitalizare mare, care este mai degrabă un loc pentru acțiunile de valoare”, a declarat Jason Benowitz, manager senior de portofoliu la CI Roosevelt.
Eli Lilly a depășit luna trecută valoarea de piață a producătorului de automobile electrice Tesla, devenind astfel a noua cea mai mare companie listată în SUA. Novo a detronat pentru scurt timp gigantul francez al comerțului cu amănuntul de lux LVMH ca fiind cea mai valoroasă companie europeană anul trecut.
Eli Lilly, care produce medicamentele GLP-1 Mounjaro și Zepbound, a avut o valoare de 719 miliarde de dolari la închiderea de joi.
Novo Nordisk, producătorul medicamentului de succes pentru obezitate Wegovy și al tratamentului pentru diabet Ozempic, are o capitalizare de piață de aproximativ 550 miliarde de dolari, inclusiv acțiunile necotate, potrivit datelor LSEG.
Veniturile Lilly ar urma să urce cu 76% în următorii trei ani, la 60,39 miliarde de dolari, în timp ce cele ale Novo ar urma să crească cu 68%, la 390 de milioane de coroane daneze pentru aceeași perioadă, potrivit datelor LSEG.
Într-adevăr, analiștii vânzători de pe Wall Street se așteaptă, în medie, ca capitalizarea de piață a Eli Lilly să crească cu 7,4% în următoarele 12 luni, în timp ce evaluarea Novo va scădea cu 3%.
Sel Hardy, de la CFRA Research, consideră că diversificarea Lilly datorită unui val de achiziții recente, investițiile sale în cercetare și dezvoltare și creșterea vânzărilor de medicamente pentru cancer reprezintă un avantaj.
„Începând cu 2023, observăm un mare interes din partea retailerilor pentru acțiuni, fiind determinat de boom-ul GLP-1. Dar nu credem că Lilly este doar o poveste GLP-1”, a spus ea.
Creșterea fulminantă a acțiunilor se bazează pe succesul medicamentelor pentru pierderea în greutate și pe capacitatea companiilor de a crește restul portofoliului lor, deși ar putea să se oprească dacă vânzările companiilor dezamăgesc.
„La fel ca în cazul oricărui nou medicament de succes, este întotdeauna dificil de estimat în mod corespunzător care va fi piața totală abordabilă în următorii ani”, a declarat Art Hogan, strateg șef de piață la B. Riley Wealth din New York.
Printre riscurile la adresa recentei creșteri se numără „spirala costurilor de extindere a capacității de producție și orice indiciu că prețurile produselor ar putea scădea brusc”, a declarat Dan Coatsworth, analist de investiții la AJ Bell.