Evenimentele culturale ale anului 2019: Expoziţia Brâncuşi de la Bozar şi Festivalul Enescu

Evenimentele culturale ale anului 2019: Expoziţia Brâncuşi de la Bozar şi Festivalul Enescu

"Leda" de Brâncuşi, la Bozar            FOTO: ICR

Alături de Festivalul "George Enescu", al cărui partener media principal a fost "Adevărul" pentru a treia oară, în 2019, Europalia România a adus pentru prima dată în Belgia opera lui Constantin Brâncuşi. De atunci, peste 50.000 de oameni au văzut lucrările lui Brâncuşi la Bruxelles.  Expoziţia, curatoriată de Doina Lemny, rămâne deschisă la Bozar până pe 2 februarie 2020.

Ştiri pe aceeaşi temă

Expoziţia "Sublimarea formei" de la Bozar, Bruxelles, vernisată ăpe 1 octombrie 2019, aruncă o privire unică asupra artistului şi a studioului său prin sculpturi iconice, fotografie uimitoare, lucrări de Auguste Rodin şi alţi contemporani precum Medardo Rosso, Man Ray şi Fernand Léger. Expoziţia a fost extinsă până la 2 februarie 2020.

Rugăciune“, „Cuminţenia Pământului“, „Sărutul“, „Leda“, „Măiastra“, „Domnişoara Pogany“, „Începutul Lumii“, „Muza adormită“ se află printre cele 29 de sculpturi ale lui Constantin Brâncuşi, care pot fi văzute în expoziţia intitulată „Brâncuşi, sublimarea formei“. Organizată în cadrul Festivalului Artelor Europalia, unde România este ţară invitată, cea mai amplă retrospectivă a operei artistului român din ultimii 25 de ani este deschisă până pe 12 ianuarie 2020, la Palatul Artelor Bozar de la Bruxelles. Institutul Cutural Român coordonează evenimentele prezentate în Europalia.

Tate Gallery din Londra, Muzeul Rodin şi Centrul Pompidou din Franţa, Muzeul Hirshhorn din Washington şi Muzeul Guggenheim din New York au împrumutat opere de Brâncuşi pentru retrospectiva de la Bozar, care a şi deschis festivalul de la Bruxelles. Din ţară, pentru expoziţia Brâncuşi, lucrări importante au fost împrumutate de la Muzeul Naţional de Artă al României, Muzeul de Artă din Craiova şi din colecţia Academiei Române. Întreaga colecţie, expusă la Centrul Bozar pe o suprafaţă de 1.500 mp, cuprinde peste 250 de obiecte, lucrări, fotografii, schiţe, documente şi alte exponate inedite, precum Brâncuşi pictat de Modigliani sau colecţia de discuri a artistului.

Festivalul Enescu, brandul de ţară al României

Adevărul“ a fost în 2019 pentru a treia oară partener editorial al Festivalului „George Enescu“, după ce a realizat ziarul Festivalului în 2013 şi 2015. De pe 1 august, am prezentat Festivalul într-o secţiune dedicată acestuia, pe site-ul festivalenescu.adevarul.ro.

În calitate de parteneri media principali ai Festivalului "George Enescu", a fost o provocare ca, pe lângă paginile tipărite care au fost realizate zi de zi, atât în ziarul „Adevărul“, cât şi în „Weekend Adevărul“, să prezentăm programul complet al festivalului (31 august-22 septembrie), să realizăm zeci de portrete ale marilor artişti invitaţi, interviuri video, cronici ale marilor concerte şi să vă aducem materiale în exclusivitate, precum cele cu Laurenţiu Dincă, primul violinist român de la faimoasa Berliner Philharmoniker, şi cu violonista Patricia Kopatchinskaja.
 
După ce au fost prezentate ca materiale video de sine stătătoare, interviurile au fost incluse în articolele de pe site, după care acestea au fost publicate şi în paginile tipărite ale ziarului. 

Unii dintre cei mai mari artişti – Vladimir JurowskyElisabeth LeonskajaFabio BiondiMaxim VengerovVasily PetrenkoChristian BadeaIosif Ion Prunner – sunt doar câteva dintre numele intervievate de echipa „Adevărul“.

De asemenea, s-au realizat interviuri cu compozitori ai muzicii secolului XXI, precum Fred Popovici, Adrian PopSabina Ulubeanu, dar şi cu tinerii dirijori Cristian Lupeş şi Constantin Adrian Grigore.

Alături de echipa de muzicologi coordonată de doamna Cristina Sârbu, ne-au sprijinit, cu mult entuziasm, criticul de operă Alexandru Pătraşcu şi profesorul Mihai Vacariu - în fruntea unei echipe de studenţi-voluntari de la SNSPA, care au scris, pe tot parcursul festivalului, pe blogul Culisele Festivalului, creat special, pe platforma online, pentru textele lor.

Muzicologi de prim rang, alături de tineri entuziaşti, au scris zilnic cronici ale concertelor pe blogurile „Adevărul“.

Site-ul „Adevărul“ a transmis, livestreaming, cel puţin două sau trei concerte din programul zilnic al Festivalului, iar reporterii noştri s-au aflat, tot timpul, în mijlocul evenimentelor. Videoreportajele din diferite puncte ale Capitalei au reflectat atmosfera de sărbătoare, publicul fiind antrenat în metamorfozarea Bucureştiului într-un oraş al muzicii.

Conţinutul editorial generat de adevarul.ro a fost preluat şi pe celelalte platforme online ale grupului de presă Adevărul Holding, putând fi urmărite de cititorii pasionaţi, atât pe site-urile dilemaveche.ro, historia.ro, okmagazine.ro, cât şi pe canalele social media ale acestor publicaţii.

Prin tot acest amplu proces de mediatizare, „Adevărul“ a făcut accesibilă publicului larg aşa-zisa muzică cultă, considerată până nu de mult un domeniu extrem de nişat, destinat doar specialiştilor.
 
De asemenea, Adevărul Holding a publicat un dosar special dedicat Festivalului în revista „Dilema Veche“, iar acum, în acest weekend, a fost realizat, în „Weekend Adevărul", un dosar despre premiera "Oedipe". După paginile de cronici muzicale din "Adeverul", ducem şi astăzi, pe noile media, tradiţia mai departe.

Ediţia 2019 a Festivalului şi-a aşteptat publicul la Sala Palatului, Ateneul Român, Sala Radio, Sala Mică a Palatului, la sala „George Enescu“ de la Universitatea Naţională de Muzică, la Teatrul Excelsior, la concerte şi recitaluri grupate în jurul a şase mari secţiuni: „Mari orchestre ale lumii“, „Concertele de la miezul nopţii“, „Recitaluri şi concerte cameral“, „Muzica secolului XXI“, „Mozart Week in Residence“ şi „Forumul Internaţional al Compozitorilor“. 

În sălile de concerte din Bucureşti, au urcat pe scenă peste 2.500 dintre cei mai valoroşi muzicieni ai lumii, fiind prezentate 84 de concerte şi recitaluri.

Am ascultat concerte memorabile şi opere cântate în premieră în România.

Am putut aplauda, în cadrul Festivalului Enescu, nouă orchestre de talie mondială, de la Berliner Philharmoniker până la cea din Sankt Petersburg.

Citiţi şi:

Codul lui Brâncuşi, dezvăluit la Palatul Artelor de la Bozar, în inima Europei

Blog Simona Chiţan: Pe toate fronturile

Blog Alexandru Pătraşcu: Top 2019: Cele mai frumoase momente muzicale ale anului

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările