Alexandru Pătraşcu

Critic de operă

Prima colaborare a lui Andrei Şerban cu un teatru independent românesc e o întoarcere la rădăcinile sale americane, ale experimentelor de la teatrul La MaMa. De aceea, afirmaţia sa că Pescăruşul lui Cehov este o piesă pe care n-a înţeles-o pe deplin niciodată trebuie luată în sens metaforic. Probabil sunt puţini regizori, chiar şi în lume, care s-o fi pus în scenă de cinci ori.

Fără un proiect centenar (de neînţeles, totuşi, pentru o instituţie reprezentativă a culturii de stat), stagiunea de la Ateneu din acest an merge pe aceeaşi linie mediocră a ultimelor decenii, cu unele momente ieşite din comun. Revenirea lui Andrei Ioniţă într-un concert al Filarmonicii, alături de Christian Badea, e un diamant sclipind în cenuşă.

Iată, în sfârşit, un musical ca la carte. Un produs, ba chiar unul industrial, cu succes mare la public. Conceptul nesofisticat, cât se poate de corect politic prin feminismul pe care-l susţine (ba chiar dând peste nas familiei tradiţionale), a făcut ca Mamma mia! să vândă 16.000 de bilete în numai patru zile, la Sala Palatului. Şi, important de precizat, proiectul a fost finanţat de firme private, în totalitate.

Reconstituirea unei cariere în regia de operă răscolind prin arhiva revistei Opera vine prea târziu pentru completarea ei cu amintirile lui Lucian Pintilie. Articolul de faţă a prins contur abia Duminică la ora şase, la începutul unei veri de neuitat, în Pavilionul nr. 6, descoperind o latură mai puţin cunoscută a regizorului, punând în balanţă laudele şi criticile, acum, la Terminus Paradis.  De ce trag clopotele, Mitică?

Nesfârşite aplauze în picioare pentru Sarah Lamb şi Vadim Muntagirov la Covent Garden, în finalul celui mai frumos balet din lume — Manon. Şi lacrimi pe obrazul multor spectatori din sala de proiecţie a Happy Cinema de la Bucureşti. Pentru că, în timp ce Manon Lescaut murea pe scenă, aceşti spectatori simţeau că moare ceva din ei. Desigur, nu toţi, ci doar cei pentru care baletul contează.

  • Alexandru Pătraşcu a publicat un nou articol acum 4 zile

    Prima colaborare a lui Andrei Şerban cu un teatru independent românesc e o întoarcere la rădăcinile sale americane, ale experimentelor de la teatrul La MaMa. De aceea, afirmaţia sa că Pescăruşul lui Cehov este o piesă pe care n-a înţeles-o pe deplin niciodată trebuie luată în sens metaforic. Probabil sunt puţini regizori, chiar şi în lume, care s-o fi pus în scenă de cinci ori.

  • Alexandru Pătraşcu a publicat un nou articol acum 11 zile

    Fără un proiect centenar (de neînţeles, totuşi, pentru o instituţie reprezentativă a culturii de stat), stagiunea de la Ateneu din acest an merge pe aceeaşi linie mediocră a ultimelor decenii, cu unele momente ieşite din comun. Revenirea lui Andrei Ioniţă într-un concert al Filarmonicii, alături de Christian Badea, e un diamant sclipind în cenuşă.

  • Alexandru Pătraşcu a comentat la un articol de-al tau acum 23 zile
    Am scris că a sunat mai bine partea instrumentală și îmi mențin afirmația.
    w

    Iată, în sfârşit, un musical ca la carte. Un produs, ba chiar unul industrial, cu succes mare la public. Conceptul nesofisticat, cât se poate de corect politic prin feminismul pe care-l susţine (ba chiar dând peste nas familiei tradiţionale), a făcut ca Mamma mia! să vândă 16.000 de bilete în numai patru zile, la Sala Palatului. Şi, important de precizat, proiectul a fost finanţat de firme private, în totalitate.

  • Alexandru Pătraşcu a publicat un nou articol acum 25 zile

    Iată, în sfârşit, un musical ca la carte. Un produs, ba chiar unul industrial, cu succes mare la public. Conceptul nesofisticat, cât se poate de corect politic prin feminismul pe care-l susţine (ba chiar dând peste nas familiei tradiţionale), a făcut ca Mamma mia! să vândă 16.000 de bilete în numai patru zile, la Sala Palatului. Şi, important de precizat, proiectul a fost finanţat de firme private, în totalitate.

  • Alexandru Pătraşcu a publicat un nou articol luna trecuta

    Reconstituirea unei cariere în regia de operă răscolind prin arhiva revistei Opera vine prea târziu pentru completarea ei cu amintirile lui Lucian Pintilie. Articolul de faţă a prins contur abia Duminică la ora şase, la începutul unei veri de neuitat, în Pavilionul nr. 6, descoperind o latură mai puţin cunoscută a regizorului, punând în balanţă laudele şi criticile, acum, la Terminus Paradis.  De ce trag clopotele, Mitică?

  • Alexandru Pătraşcu a comentat la un articol de-al tau acum 2 luni
    Porniți de la o premiză greșită ("S-avem și noi faliții noștri"). Accidente artistice se înt
    w

    Ministerul culturii a anunţat ieri rezultatul concursului pentru ocuparea poziţiei de manager general al ONB: nici un concurent nu a obţinut nota de trecere. Până la organizarea unui nou concurs, Opera din Bucureşti rămâne în continuare sub conducerea unui interimar. Banalitatea situaţiei nu mai poate ascunde falimentul culturii instituţionalizate din România.

  • Alexandru Pătraşcu a publicat un nou articol acum 2 luni

    Nesfârşite aplauze în picioare pentru Sarah Lamb şi Vadim Muntagirov la Covent Garden, în finalul celui mai frumos balet din lume — Manon. Şi lacrimi pe obrazul multor spectatori din sala de proiecţie a Happy Cinema de la Bucureşti. Pentru că, în timp ce Manon Lescaut murea pe scenă, aceşti spectatori simţeau că moare ceva din ei. Desigur, nu toţi, ci doar cei pentru care baletul contează.

  • Alexandru Pătraşcu a publicat un nou articol acum 2 luni

    Ministerul culturii a anunţat ieri rezultatul concursului pentru ocuparea poziţiei de manager general al ONB: nici un concurent nu a obţinut nota de trecere. Până la organizarea unui nou concurs, Opera din Bucureşti rămâne în continuare sub conducerea unui interimar. Banalitatea situaţiei nu mai poate ascunde falimentul culturii instituţionalizate din România.

Vezi mai multe