
O.M. / M.O. Şcoli-pilot, cu acte în bună regulă
0În 7 septembrie, trei şcoli-pilot şi-au văzut publicate ordinele în baza cărora pot funcţiona altfel. În 21 septembrie, celelalte trei au intrat în posesia aceloraşi documente oficiale, toate şase O.M. fiind emise în 31 august. Acest sextet birocratic istoric de top, acum în M.O., marchează începutul erei subsidiarităţii curriculare în sistemul public al Educaţiei din România. Adică desprinderea Şcolii ca sistem de paradigma sa comunistă.
Iată Ordinele de Ministru (O.M.), publicate în Monitorul Oficial (M.O.):
ORDIN nr. 5.158 din 31 august 2021
privind aprobarea programului şcoală-pilot pentru "Colegiul Naţional Gheorghe Lazăr" din Bucureşti
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 853 din 7 septembrie 2021
ORDIN nr. 5.159 din 31 august 2021
privind aprobarea programului şcoală-pilot pentru "Şcoala Gimnazială Ion Neculce" din municipiul Iaşi
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 852 din 7 septembrie 2021
ORDIN nr. 5.160 din 31 august 2021
privind aprobarea programului şcoală-pilot pentru "Şcoala Gimnazială Dimitrie Cantemir" din municipiul Baia Mare
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 852 din 7 septembrie 2021
ORDIN nr. 5.161 din 31 august 2021
privind aprobarea programului şcoală-pilot pentru "Şcoala Gimnazială nr. 1" din localitatea Curcani, judeţul Călăraşi
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 903 din 21 septembrie 2021
ORDIN nr. 5.162 din 31 august 2021
privind aprobarea programului şcoală-pilot pentru "Şcoala Gimnazială Gheorghe Vernescu" din municipiul Râmnicu Sărat, judeţul Buzău
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 903 din 21 septembrie 2021
ORDIN nr. 5.163 din 31 august 2021
privind aprobarea programului şcoală-pilot pentru "Şcoala Gimnazială Româno-Finlandeză" din municipiul Sibiu
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 903 din 21 septembrie 2021
EMITENT: MINISTERUL EDUCAŢIEI
Subliniez, aici, două categorii esenţiale de prevederi din cele şase O.M.:
A. Derogările specifice solicitate de fiecare şcoală-pilot în parte, explicitate la art. 3 din fiecare O.M.
B. Managementul strategic al procesului, structurat, în esenţă, în trei articole prezente în fiecare O.M. (aici, folosesc numerotarea din O.M. emis pentru Şcoala Gimnazială nr. 1 Curcani-CL:
Articolul 6. Perioada de pilotare este de 4 ani, cuprinsă în perioada anilor de studiu 2021-2025.
Articolul 7. Prevederile prezentului ordin beneficiază de portabilitate transversală pentru fiecare unitate de învăţământ declarată şcoală-pilot, la cerere, prin aprobarea Direcţiei generale pentru implementarea proiectului „România Educată“.
Articolul 8. Unitatea de învăţământ documentează normativ şi metodologic bunele practici manageriale, curriculare, financiare şi de resurse umane rezultate din pilotare şi le va transmite Ministerului Educaţiei, sub formă de raport, în maximum două săptămâni de la încheierea semestrului al II-lea.
Pe româneşte şi pe înţelesul tuturor, art. 7 spune aşa:
FIECARE şcoală-pilot în parte poate face uz de TOATE CELELALTE DEROGARI solicitate de restul scolilor-pilot.
Foarte tare, zic!...
Distinse comunităţi şcolare active consacrate în spaţiul leadershipului educaţionale (Aspire Teachers, Coaliţia pentru Educaţie, Asociaţia pentru Valori în Educaţie, Merito, SuperTeach, Teach for Romania, Alianţa Colegiilor Centenare etc.), vă invit să ţineţi aproape de echipa şcolilor-pilot din acest an şcolar, să faceţi schimb de bune practice şi, pentru anul şcolar 2022-2023, să încurajaţi cât mai multe dintre şcolile aparţinând comunităţilot voastre să-şi pregătească şi să pună în fapt pilotări deştepte, curajoase, de secol XXI.
Gând bun şi spor maxim tuturor.
Ţinem aproape.