Blocajul curricular - eternul şi frustrantul imens elefant roz din casa Şcolii ca sistem

0
0

“– Cin’ să fie? Cei ca mine!... (pauză luuungă) Care-am fost miniştri şi în 2014, 2015, şi n-am avut curajul şi tăria... Ca să nu se supere prea multă lume pe noi!...” Aşa a răspuns mai ieri, dezarmant de simplu şi la obiect, ministrul Educaţiei, la întrebarea ”cine-i de vină că planurile-cadru sunt cum sunt, de ani şi ani”. Diagnostic crud, frustrant, nefardat, de top: imens deficit de leadership, la vârf, dat în fapt cu subiect şi predicat.

Aici, contextul declaraţiilor ministrului Educaţiei şi conţinutul complet al acestora, luni seara (14 februarie), într-un interviu la Digi24. Dialogul integral pe subiect, între realizator şi ministru, a decurs astfel:

- Şi atunci dacă nu profesorii au tras cu dinţii de materia lor, din ce cauză schimbările astea n-au adus...

– Nu, am spus că nu pot să-i acuz că au tras cu dinţii de materia lor...

– Tocmai, eu asta spun... Dacă profesorii.... Nu profesorii sunt de vină pentru că ar fi tras cu dinţii de materia lor, cine e de vină, sau de ce am rămas tot la materia asta uriaşă, din care copiii oricum nu rămân cu nimic?...

– Cin’ să fie? Cei ca mine!... (pauză luuungă) Care-am fost miniştri şi în 2014, 2015, şi n-am avut curajul şi tăria... Ca să nu se supere prea multă lume pe noi!...

Două lucruri importante am a spune aici – la fel de simplu şi la fel de la obiect precum mărturisirea asumată ministerial, ce nu lasă umbră de echivoc cu privire la sursa de fond a blocajului critic de Sistem, respectiv blocajul curricular, pe care l-am analizat in extenso ani şi ani la rând, cel mai recent aici:

  • Dacă şi în 2023 se va dovedi că planurile-cadru vor fi izvorât din aceeaşi abordare sistemică de tip tabel-unic-comunistoid care a otrăvit sistematic filosofia curriculară post-1989, arătând ele (planurile-cadru), deci, cam la fel, în spirit şi literă, cu cele aflate acum în vigoare, înseamnă că Sistemul va fi cumpărat cinic şi mincinos trei ani frustranţi degeaba, incapabil să-şi depăşească propria condiţie şi să acţioneze curajos în paradigma Şcolii de secol XXI, necesară vital României secolului XXI. Am marca astfel un trist rateu impardonabil, pe care avem a acţiona cu toată forţa, deschiderea şi inspiraţia de care suntem în stare pentru a-l împiedica
  • Dacă şi în 2022 vom număra tot pe degetele de la o mână (sau, cel mult, de la ambele mâini), în loc de cel puţin 60 câte finanţează PNRR, ori cât mai multe posibil, şcolile care îşi vor asuma pilotări curriculare transformaţionale, atunci vom mai consemna, specific şi măsurabil, o tristă realitate, de nedorit cu nici un chip: incapacitatea directorilor proaspăt numiţi în funcţii de a-şi mobiliza echipele pentru a fructifica la scară largă o oportunitate educaţională istorică – anume, de a da drumul, începând cu anul şcolar 2022-2023, unor planuri-cadru croite aşa cum vor şcolile, consolidînd precedentul excepţional din anul şcolar curent. În acest moment, nici o şcoală nu are nici o scuză să nu-şi creeze şi pună în fapt propria ofertă curriculară, cu adevărat de secol XXI.

Aici suntem acum.

Aşadar, dragi şcoli de toate felurile - colegii centenare, ori nu, licee, gimnazii şi toate celelalte - vă invit să luaţi act de realitatea nefardată, la zi: planuri-cadru noi NU veţi vedea mai devreme de 2023. Şi alea vor ieşi cum vor ieşi – rugaţi-vă se iasă cât mai ne-comuniste cu putinţă.

În schimb, vă este la îndemână - simplu, puternic, eficient - mecanismul pilotărilor curriculare, activat deja începând cu anul şcolar 2021-2022.

Folosiţi, aşadar, acest mecanism inovator, pe măsura curajului vostru de a vă proiecta VOI – nu Sistemul – cel mai bun model curricular pentru copiii pe care ii educaţi.

Acum.

ACUM!

ATENŢIE: PNRR conţine bani pentru 60 de scoli-pilot.

Aici, link-urile relevante, dacă vă interesează cu adevărat:

HOTĂRÂRE nr. 559 din 16 iulie 2020 privind funcţionarea unităţilor de învăţământ preuniversitar cu statut de unităţi-pilot, experimentale şi de aplicaţie

ORDIN nr. 4.811 din 30 iulie 2020 privind aprobarea Metodologiei-cadru de înfiinţare, organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar cu statut de unităţi-pilot, experimentale şi de aplicaţie

ORDIN nr. 5.158 din 31 august 2021 privind aprobarea programului şcoală-pilot pentru "Colegiul Naţional Gheorghe Lazăr" din Bucureşti

ORDIN nr. 5.159 din 31 august 2021 privind aprobarea programului şcoală-pilot pentru "Şcoala Gimnazială Ion Neculce" din municipiul Iaşi

ORDIN nr. 5.160 din 31 august 2021 privind aprobarea programului şcoală-pilot pentru "Şcoala Gimnazială Dimitrie Cantemir" din municipiul Baia Mare

ORDIN nr. 5.161 din 31 august 2021 privind aprobarea programului şcoală-pilot pentru "Şcoala Gimnazială nr. 1" din localitatea Curcani, judeţul Călăraşi

ORDIN nr. 5.162 din 31 august 2021 privind aprobarea programului şcoală-pilot pentru "Şcoala Gimnazială Gheorghe Vernescu" din municipiul Râmnicu Sărat, judeţul Buzău

ORDIN nr. 5.163 din 31 august 2021 privind aprobarea programului şcoală-pilot pentru "Şcoala Gimnazială Româno-Finlandeză" din municipiul Sibiu

Gând bun şi spor maxim tuturor.

Ţinem aproape.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite