Granița pe apă între România și Serbia, trecută de Vulpea. Ultimul vapor a trecut în 1958 VIDEO FOTO

0
Publicat:

Navigația internațională pe Bega, între România și fosta Iugoslavie a fost întreruptă în 1958, de Războiul Rece dintre Tito, Stalin și Dej. Frontiera cu Serbia a fost trecută pe apă, după 70 de ani.

Vulpea este controlată de polițiștii de frontieră FOTO Poliția de Frontieră Timișoara
Vulpea este controlată de polițiștii de frontieră FOTO Poliția de Frontieră Timișoara

Ambarcațiunea „Vulpea”, care face parte din proiectul Circumeuropa, a trecut, sâmbătă, 27 mai 2023, în jurul orei 20.00, frontiera cu Serbia. A fost un moment istoric, deoarece navigația între cele două țări a fost oprită în anii '50, ca urmare a tensiunilor iscate între Tito, președintele Iugoslaviei, și liderul URSS Stalin. România condusă de Gheorghe Gheorghiu Dej era la acea vreme un satelit al sovieticilor. 

La începutul anilor '50, Tito a adoptat o politică independentă faţă de cea a blocului sovietic. În acea vreme, Stalin considera că Iugoslavia era duşmanul de moarte al comunismului şi al lui personal.  

Pentru că Tito a ales liberalismul, Dej s-a temut de un atac armat din partea Iugoslaviei. Începând cu 1952, la ordinul lui Stalin, România a construit 30 de kilometri de buncăre în jurul localităţilor Voiteg şi Jebel, în judeţul Timiş, lângă graniţa cu Iugoslavia.   

Ultimul vapor între cele două ţări a circulat, pe râul Bega, în 1958. Apoi, chiar dacă relațiile dintre URSS și Iugoslavia s-au detensionat, autoritățile comuniste din România au considerat că nu mai e nevoie de navigație pe apă spre o țară cu deschidere spre lumea occidentală. 

Vulpea este controlată de polițiștii de frontieră FOTO Poliția de Frontieră Timișoara
Vulpea este controlată de polițiștii de frontieră FOTO Poliția de Frontieră Timișoara

S-au urnit lucrurile cu bani de la U.E.

A fost nevoie de un proiect transfrontalier România-Serbia, cu finanțare de la Uniunea Europeană, pentru refacerea infrastructurii de navigație pe Bega. În principal este vorba de refacerea completă a ecluzei de la Sânnmihaiu Român, lăsată de izbelişte din anii ‘50, de pe teritoriul României, şi repararea a două ecluze din Serbia, de la Srpski Itebej şi Klek.   

Ecluza refăcută la Sânmihaiu Român FOTO CJ Timiș
Ecluza refăcută la Sânmihaiu Român FOTO CJ Timiș

Circulația pe Bega a devenit o certitudine! În urma demersurilor Consiliului Județean Timiș, alături de partenerii de proiect și cu sprijinul Poliției de Frontieră, o ambarcațiune cu un echipaj de patru persoane va naviga după mai bine de 60 de ani, pe canalul Bega și va trece frontiera în Serbia. Ea va inconjura pe apă Europa și va reveni la Timișoara la sfârșitul anului. Acest lucru este posibil în urma implementării proiectului Repararea infrastructurii de navigație a Canalului Bega de către Consiliul Județean Timiș, împreună cu ABA Banat, Secretariatul Provincial al Provinciei Vojvodina și Vode Vojvodine. Valoarea proiectului este de 13 milioane de euro”, au transmis cei de la CJ Timiș. 

Vulpea este controlată de polițiștii de frontieră FOTO Poliția de Frontieră Timișoara
Vulpea este controlată de polițiștii de frontieră FOTO Poliția de Frontieră Timișoara

Transportul de pasageri pe Bega în Timișoara s-a reluat în 2015, după un alt proiect european, de 10 milioane de euro, care a cuprins reabilitatea malurilor canalului și introducerea transportului public naval pe Bega. Primăria Timişoara a achiziţionat şapte ambarcaţiuni, fabricate la Galaţi.

Românii și sârbii trebuie să construiască un punct de trecere a frontierei

Pentru ca Vulpea să poată trece frontiera, autoritățile au realizat un punct de control mobil, la fel cum se întâmplă, pentru un weekend pe lună, pentru bicicliști. Deocamdată a fost totuși o excepție.     

Se așteaptă acum construcția infrastructurii punctului de trecere a frontierei atât pentru bicicliști, cât și pentru vapoarele de pe Bega.  

Consiliul Judeţean Timiș a alocat banii în bugetul de anul trecut pentru execuţia a ceea ce ţine de partea românească a punctului de trecere a frontierei. Partea sârbă trebuie să facă în oglindă aceeaşi chestiune. Construcţia finanțată de CJT se ridică la aproape 600.000 de euro. 

Vulpea este controlată de polițiștii de frontieră FOTO Poliția de Frontieră Timișoara
Vulpea este controlată de polițiștii de frontieră FOTO Poliția de Frontieră Timișoara

Până ca punctul de frontieră să fie operaţional, vor mai exista momente în care și alte ambarcațiunile vor putea trece printr-un punct de frontieră mobil.

„Vulpea” la vamă
„Vulpea” la vamă

Se va reface și vechiul port de la Otelec

Ambarcațiunea „Vulpea” a plecat sâmbătă dimineața, 27 mai 2023, din zona Catedralei, pe Bega, spre frontiera româno-sârbă. A făcut o oprire la Otelec – singura localitate din Timiș (în afara Timișoarei) care avea cândva un port

În 1930, localitatea de frontieră Otelec avea port pe Bega, unde ancorau vapoare de pasageri şi de marfă. Exista o cursă zilnică spre Timişoara şi înapoi.  

După reluarea navigaţiei, Primăria Otelec a elaborat un PUZ pentru refacerea portului. Până ca proiectul să devină realitate, în zonă s-a amenajat un mic ponton, unde a acostat și „Vulpea”. 

Portul de la Otelec FOTO Banatul de altădata
Portul de la Otelec FOTO Banatul de altădata

Cu barca în jurul Europei

De pe Bega, „Vulpea” va urca pe canalul Dunăre-Tisa-Dunăre, iar la Baziaș reintră din nou în țară, pentru a continua pe Dunăre până la Constanța. Acolo echipajul Circumeuropa va schimba barca, vor urca pe o ambarcațiune de mare și oceane. După Marea Neagră urmează Marea Marmara, Marea Egee, Oceanul Atlantic, Canalul Mânecii, Marea Nordului. Apoi, din nou pe fluvii, din Amsterdam: Rin, Main, Dunăre, Tisa și, în final, din nou Bega.

Expediția durează în jur de șase luni. Din echipajul Circumeuropa, pe lângă căpitanul Cristian Iliea, mai sunt Cosmin Jitariuc - jurnalist la TVR Timișoara, biologul Oana Gavriliuc, Doru Creț - președintele West Yacht Club și Valentin Bogdan - geolog, speolog și pasionat de mare.

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite